Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad är bäst vid fyrlingar?  (läst 1903 gånger)

busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
vad är bäst vid fyrlingar?
« skrivet: 23 mar-19 kl 15:12 »
Hur hade ni gjort om ni hade en finullstacka 2 år som fått fyra småttingar, (de är verkligen små 1,5-3 kg).
Lammade förra året med tvillingar utan bekymmer.
Lammade i natt och nu är ena juverhalvan stenhård och varken jag eller lammen får någon mjölk ur den spenen.

Ger alla fyra flaska och de dricker ur den friska spenen alla.
Hade ni tagit bort alla från tackan, låtit ett lamm vara kvar eller nappa alla och låta de vara kvar hos mamma, hon älskar alla och pysslar om dom jättefint.
Ingen feber hos tackan som äter och dricker bra.
Ska jag ge pellets för fyra lamm till henne eller bara lite grann??

Hur hade ni gjort, kan tilllägga har bara hobbygård med 15 tackor.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: vad är bäst vid fyrlingar?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-19 kl 15:57 »
Om inte juverinflammation, den stenhårda juverhalvan tyder dock på det, även utan feber, med endast tillgång till en spene, så skulle jag välja att ha tackan i box med sina lamm (kanske flera veckor), och när de fått råmjölk, tilläggsmata samtliga lamm med lammnäring, eller möjligtvis låta ett lamm få dia.

Då får du alla fall lamm som fungerar som får, blir uppfostrade av sin mamma, och en tacka som lär dom att beta.

Känn efter om tackan har en egentäppt spenkanal, känns som ett "snöre" i spenen, eller en "kula/sandkorn" längst ner.

Om du är bergsäker på igentäppt spenkanal, så behöver du inte oroa dig, men har fått en hoper flasklamm.

Är du inte bergsäker, så kan det mycket väl vara en juverinflammation, även om tackan inte fått feber.

Då måste du ta hem veterinären för att kolla ordentligt.


 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: vad är bäst vid fyrlingar?
« Svar #2 skrivet: 24 mar-19 kl 11:26 »
Det framkommer inte om ena juverhalvan som nu inte fungerar, funkade när hon hade lammat?

Vad jag menar är att det alltid är en vaxpropp i kanalen innan lammningen och lammen klarar inte av att suga bort den jämt. Då får man själv fixa så att kanalerna fungerar genom att få igång mjölken.

Att vräka på med pellets för 4 lamm fast ena halvan inte ska producera mjölk låter ju knivigt. Det skulle jag inte göra.

Ett annat tips är att du köper 25kg säck med lammnäring från Lantmännen maskin om du har nån i närheten. Det är billigare än att köpa småsäckar från exempelvis Granngården.

Jag hade låtit alla bo med tackan oavsett om de får nån mjölk därifrån eller inte. Det kan väl bli extra mkt slitage på spenen med sår men då får man ta det då.

Jag hade fixat hjälp med tackan, kan ju vara nån annan som lyckas få ur mjölk ur juvret.

busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
SV: vad är bäst vid fyrlingar?
« Svar #3 skrivet: 26 mar-19 kl 15:27 »
hej. finns ingen vaxpropp utan spenen är mjuk och fin utan det kommer helt enkelt inte ut någonting, den är helt stenhård i juverdelen, hon reagerar inte på något vis när jag masserar eller drar, står bara och väntar tills jag är klar, lammen får också "dia" på den spenen.
Vid mastit eller om vaxproppen sitter fast brukar inte tackan sparka och bråka?

Tackan var tvåspent första året men fick ett litet sår strax innan betäckningen på ena sidan (vet ej vilken) som jag smörjde in och det läkte fort, kan det vara en orsak till det hela???
Kände inget konstigt innan lamningen utan då var båda delarna mjuka utan det var strax innan förlossningen den började bli hård.

Lammen har insett att det bara finns mjölk på ena spenen och när jag kommer så ger jag alla mjölk men det brukar alltid vara de två minsta som alltid kommer fram för att dricka från flaskan.
Den största vill aldrig ha och den tredje dricker ibland.
Ger mamma bara en skopa pellets morgon/kväll (till 2 lamm) och hon är nöjd och pussar sina små.

Ska introducera lammbaren om någon dag så man slipper stå och nappa en i taget, vill bara ha koll på att de minsta dricker någonting.
De är pigga och leker men de är ju så himla små  ;)
Antar att det blir slakt till hösten synd på en ung tacka.

Funderar på om dom kan gå ut med flocken till helgen, hon blir så ledsen när alla andra går ut i vårhagen för att beta och springa runt... och jag vill inte gärna stänga dörren ut.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: vad är bäst vid fyrlingar?
« Svar #4 skrivet: 26 mar-19 kl 16:35 »
Något OT, men:

Tar du inte träckprov innan du släpper fåren på betet, för att kunna avmaska om det behövs? Annars riskerar du att tackorna sprider parasiter på betet, som de betydligt känsligare lammen plockar, och att betet på sikt ansamlar större mängdre parasiter.

Till huvudfrågan:

Jag skulle nog inte släppa ut de lamm som har en tacka med problem som mamma, innan de blivit 2 veckor, och där det är lite otydligt hur mycket tilläggsmat de behöver.

När lamm är ca två veckor, då har de kommit över det där stadiet där de kan "lägga sig ner och somna och sedan glömma att vakna", alltså den där perioden när tackan noggrant måste vakta och och "sparka upp" sina lamm, så att de verkligen diar. En missad digivning för ett litet lamm, kan innebära att det helt enkelt inte får i sig tillräckligt, och så blir lammet allt svagare och kallare, och dör av "svält". Det går väldigt fort, och ju mindre de är (både till dagar och födelsevikt), desto snabbare går de för dem att råka ut för "närings- och temperaturkollaps". Är det dessutom kallt, blåsigt och fuktig, så ökar riskerna ännu mer.
 
Lamm som är under två veckor, ger jag flaska 5-6 ggr per dag, om jag inte har lammbar, som jag är säker på att de använder, 6 ggr om de har låg födelsevikt (för rasen).

Jag skulle inte släppa ut familjen hela dygnet, eller ens över dagen, om man inte i stort sett är med i hagen.
Det är för stora risker, och man ångrar sig så mycket, om det går galet.

En tvåspent trillingtacka som har riktigt bra koll på sina lamm, kanske jag skulle våga släppa ut efter en vecka på dagtid, men en fyrlingtacka med en spene, nej, för riskabelt.

Tackan har ju sina lamm att se till, så hon blir långt ifrån så ledsen, som hon skulle bli utan lamm, om hon inte får gå ut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser