Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lök. Hur förvara utan att den ruttnar?  (läst 26565 gånger)

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Lök. Hur förvara utan att den ruttnar?
« skrivet: 31 aug-07 kl 09:42 »
Skall plocka upp lök löken nu. Gul och röd och så.

Jag har aldrig hittat en bra metod utan att en del lökar så småningom börjar torka eller än värre - börjar ruttna.

Har någon någon bra metod så man slipper de löklar som blir kassa.

Jag har tagit med skaft och utan skaft. Torkat i kallt och torkat i varmt. Torkat hängande och torkat på golv och mitt därimellan.


Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Lök. Hur förvara utan att den ruttnar?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-07 kl 10:36 »
Hej
Till att börja med handlar det om att odla löken på rätt sätt om den ska få bra hållbarhet. Men det för kanske lite väl långt... Bara några viktiga punkter: väl brunnen kompost/gödsel tidigast hösten innan eller till föregående gröda. Ingen drivande eller färsk näring. Väldränerad mark. Bra kalkhalt. Öppet och soligt läge. Starta kulturen tidigt. Sättlök sätter jag ca 1 maj.

Sen handlar det om att skörda löken på rätt sätt om  den ska få bra hållbarhet.
Idealistiskt väder vid mognad och skörd är torka och värmebölja som dock ska sätta in först när löken nått full vegetativ utveckling. Nån gång i juli cirka. Isåfall kan man låta löken mogna klart på fältet. Då drar den till sig näringen i både blast och rötter så dessa vissnar ihop. Löken är sen ganska lätt att få upp utan att skadas. Men det är sällan detta går i Sverige. Istället rekommenderar jag följande, mest utifrån egna erfarenheter i östra Svealand, mest Sörmland.

1. Skörda i rätt tid. När ca 20% av blasten gulnat tror jag är ett kriterium. Ungefär sisådär. Oftast brukar jag skörda i slutet på juli eller första halvan av aug i Sörmland. Detta gäller lök odlad från sättlök vilket är det mest praktiska laternativet i större delen av landet.
Dröjer man för länge med skörden vid fuktig väderlek händer följande: blasten försämras, nya rötter börjar växa ut, löken förbereder sig för en ny växtsäsong, då den ska blomma. Sen håller den sig sämre om man tar upp den.
Vissa år vill löken inte mogna av. Sammanhänger troligen med mulet och regnigt väder, kanske även med näringstillgång och växtplats för övrigt. Att knäcka blsten för att inleda avmognad är ett sätt men jag är tveksam om det är bra.
Troligen är det svårare att få en bra begynnande avmognad före skörd i regnigare trakter (västra Sverige) än i torrare (östra).

2. Skörda på rätt sätt. Ryck inte upp löken utan för in lämpligt redskap under löken och lyft upp utan att skada blast eller rötter (alltför mycket). Ta sen ganska försiktigt bort jord utan att rötterna skadas nämnvärt.

3. Avmognad efter skörd. Gynnsamt är värme, ljus, vind. Eftertorkning på fält vid gynnsam väderlek, annars under tak. Då drar löken åt sig näringen i blasten och rötterna, som skrumpnar ihop. Löken får också bättre skal. Blasten ska ha blivit helt gul-grå och torr.

4. Förvaring: torr lokal och luftig lokal. Enligt uppgift här på forumet ska det vara varmt eller kallt men inte däremellan. Kan inte bekräfta men det är möjligt. Jag brukar köra med kallrum i hus eller kallvind eller kallskafferi och allt brukar gå bra. Temp följer då utomhustemp men med viss dämpning av svängningarna och regleringsmöjlighet. Dock har jag hört att kallvind där det kommit mycket fuktig kall luft varit dåligt. Detta var i Sveriges regnigaste trakter i SV Småland.
Jag trodde mitt garage var tillräckligt torrt och hade där några månader lök på betinggolv mot mark, men det gick inte bra. Alltför fuktigt troligen.

Mina lökar från sättlök brukar hålla sig till nästa sommar.

Potatislök har bättre hållbarhet och tål även bättre att förvaras i rumstemperatur. Men kall förvaring är bättre.

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Lök. Hur förvara utan att den ruttnar?
« Svar #2 skrivet: 31 aug-07 kl 12:07 »
Vårt land är avlångt med olika klimatzoner.

Här är löken färdig först nu. Gröna ståtliga stjälkar. Inte en chans att torka på fält. Inte en chans att det är torrväder.

Kanske 5 -10% av mina lökar ruttnar eller torkar ihop. Det går inte att se på vilka som gör så eller tänker förvandla sig. Stora som små, gula, scharlotten eller röda. Från Sverige eller från Estland. Sak samma.

Möjligtvis så kanske utsädet har större betydelse än jag trott. Löken ska ju ha högt pH, 7,5, och det har nog inte min jord. Men växtkraften är det inget fel på, så pH-et tror jag mindre på.

Potatislök var ett mycket bra tips.
Så nästa vår far jag till Finland och köper sättlök. Här var lite info från tre platser om potatislök. Primitiv sort låter bra. Bara den smakar som lök.

Primitiv form av schalottenlök(?), odlas mycket frekvent i Finland men är nästan helt utdöd/borta här utom bla hos Sesams medlemmar. Finns i gul och röd form. Tyvärr mkt villig att gå i blom.

Potatislöken är en ”cepalök” som fördelar sig till flera lökar via sidoknoppar på moderplantan. Den kallades sättlök och kom ursprungligen från Ryssland till Finland. Nästan all lök som man tidigare odlade i Finland var potatislök

Sådd och såtid.
Förökning sker med övervintrade smålökar som planteras ut när jorden blivit lite uppvärmd och frostrisken är över.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Lök. Hur förvara utan att den ruttnar?
« Svar #3 skrivet: 01 sep-07 kl 10:46 »
Vårt land är avlångt med olika klimatzoner.

Oklart. Var odlar du nånstans? Vilken orientering har landet? Försök hitta solig  och öppen plats, gärna syd-väst-vänd.

Citera
Här är löken färdig först nu. Gröna ståtliga stjälkar. Inte en chans att torka på fält. Inte en chans att det är torrväder.

Gissningsvis en följd av hög nederbörd och för lite sol och värme. Kanske du också sätter för sent. Jämför mitt förra inlägg samt nedan. Kan också ha med jorden att göra. För mycket drivande näring? Måste undvikas särskilt om vädret inte stimulerar till avmognad.

Citera
Kanske 5 -10% av mina lökar ruttnar eller torkar ihop. Det går inte att se på vilka som gör så eller tänker förvandla sig. Stora som små, gula, scharlotten eller röda. Från Sverige eller från Estland. Sak samma.

5-10% är inte så farligt. Kanske inte så stort problem ändå. Om du skördar lök som inte alls börjat mogna av så tycker jag detta låter som ett ganska måttligt svinn! Och som att dina skörde- och lagringsmetoder samt din odling är rätt så bra.

Citera
Möjligtvis så kanske utsädet har större betydelse än jag trott. Löken ska ju ha högt pH, 7,5, och det har nog inte min jord. Men växtkraften är det inget fel på, så pH-et tror jag mindre på.

Jag sa inte pH, jag sa kalk (=kalcium). Egentligen är det en balans mellan kalk och magnesium och andra positiva joner. Helst ska man ha jordprov. Men jag tror att det oftast är kalk som behövs till lök, snarare än dolomitkalk som är magnesium+kalcium. Ren kalciumkalk finns hos Lantmännen.

Citera
Potatislök var ett mycket bra tips.
Så nästa vår far jag till Finland och köper sättlök. Här var lite info från tre platser om potatislök. Primitiv sort låter bra. Bara den smakar som lök.

Det erbjuds oftast potatislök i Sesam, men inga stora mängder att börja med. Man får uppföröka själv. Det är mestadels svenska lantsorter som funkar här. Finska sorter härstammar fårn ryska och har större benägenhet att gå i blom.

Potatislök ojämn. Resultatet varierar mycket mellan platser, sorter och år. Som du beskriver förutsättningarna för vanlig lökodling hos dig så skulle det inte förvåna mig om potatislök går sisådär. Men det är inte säkert.

Förresten är potatislök svår att skilja från schalottenlök. De är mer eller mindre samma sak, en gradskillnad mer än en artskillnad. Så har du erfarenhet av schalottenlöksodling på din plats så vet du kanske en del om hur potatislök skulle gå.

Den smakar ungefär som vanlig lök men är lite rundare i smaken. Jag brukar steka den på svag värme. Den är också bra i grytor. Som rå eller snabbfräst föredrar jag 9 ggr av 10 vanlig lök.

Citera
Primitiv form av schalottenlök(?), odlas mycket frekvent i Finland men är nästan helt utdöd/borta här utom bla hos Sesams medlemmar. Finns i gul och röd form. Tyvärr mkt villig att gå i blom.

Potatislöken är en ”cepalök” som fördelar sig till flera lökar via sidoknoppar på moderplantan. Den kallades sättlök och kom ursprungligen från Ryssland till Finland. Nästan all lök som man tidigare odlade i Finland var potatislök

Sådd och såtid.
Förökning sker med övervintrade smålökar som planteras ut när jorden blivit lite uppvärmd och frostrisken är över.

Potatislök och annan lök har inget problem med måttlig frost! Dessutom sitter de nere i jorden första tiden efter sättning. Sätt ca 1 maj om det går. Lök är ljusberoende. Kring midsommar avtar tillväxten och löken vill börja mogna av.
« Senast ändrad: 01 sep-07 kl 10:57 av Anders Skarlind »

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Lök. Hur förvara utan att den ruttnar?
« Svar #4 skrivet: 01 sep-07 kl 12:33 »
En mil västerut från kusten 2,5 mil från Piteå norrut. Ej kustzon utan en zon tuffare. Platsen solig och öppen.

Går ej att sätta tidigare. Sommaren har här varit utmärkt. Mycket sol och mycket värme och lagom med regn. Perfekt säsongd denna sommar.

Om pH. Kollade bara upp vad vetenskapen säger. Lök vill ha högt pH. Kalk ger högt pH. Kalk är nog tillräckligt också.

Vid midsommar har vi 24 timmar solljus per dygn och ungefär lika bra till mitten av augusti, då det börjar mörkna.

Jag har odlat scharlottenlök. Tjaa, ska testa potatislök, scharlotten och rödlök nästa år.

Nu har jag just sorterat löken som jag tog upp igår. JAg såg att en del var angripna av några larver/flugor eller så och de har jag nu sorterat bort direkt. Skall göra en sortering till.

Är 5-10% kassation ganska normalt så är det ju ok förstås. Fått alldeles för mycket lök. Så det är ju bra om skadedjur angriper svga lökar.

Tack för smaktips och tips om potatislöken etcetera.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Lök. Hur förvara utan att den ruttnar?
« Svar #5 skrivet: 01 sep-07 kl 12:59 »
En mil västerut från kusten 2,5 mil från Piteå norrut. Ej kustzon utan en zon tuffare. Platsen solig och öppen.

Går ej att sätta tidigare. Sommaren har här varit utmärkt. Mycket sol och mycket värme och lagom med regn. Perfekt säsongd denna sommar.

Om pH. Kollade bara upp vad vetenskapen säger. Lök vill ha högt pH. Kalk ger högt pH. Kalk är nog tillräckligt också.

Vid midsommar har vi 24 timmar solljus per dygn och ungefär lika bra till mitten av augusti, då det börjar mörkna.

Jag har odlat scharlottenlök. Tjaa, ska testa potatislök, scharlotten och rödlök nästa år.

Nu har jag just sorterat löken som jag tog upp igår. JAg såg att en del var angripna av några larver/flugor eller så och de har jag nu sorterat bort direkt. Skall göra en sortering till.

Är 5-10% kassation ganska normalt så är det ju ok förstås. Fått alldeles för mycket lök. Så det är ju bra om skadedjur angriper svga lökar.

Tack för smaktips och tips om potatislöken etcetera.

Aha. Jag hade för mig att Altersbruk låg nån helt annan stans, t ex västra Småland. Då förstår jag bättre den korta säsongen. Och då tror jag mer på potatislök som har ganska snabb utveckling.

I Sesam finns två lantsorter av potatislök från Norrbotten och en från Västerbotten. Tillgänglighet är dock måttlig även för föreningens medlemmar eftersom potatislök endast erbjuds oregelbundet.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Lök. Hur förvara utan att den ruttnar?
« Svar #6 skrivet: 05 okt-16 kl 20:00 »
Har städat bort några inlägg som inte hörde till trådens ämne.

/Moderator  (:)


 

Cecilia i Hillsjöstrand

  • Inlägg: 432
  • Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Lök. Hur förvara utan att den ruttnar?
« Svar #7 skrivet: 21 sep-18 kl 12:43 »
Är det någon som upplevt att det lätt kommer in små jord-korn under de yttersta lagren av löken, som gör att löken sedan ruttnar? Jag har detta problem och har haft några år. När jag tar upp löken och synar den får jag syn på jordkornen som ligger nära toppen på löken under de ytligaste lagren. Detta gör att det bildas mögel och löken ruttnar.

Tacksam för råd om vad jag kan göra för att motverka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 8 användare (1 dolda)
per.martinsson, xaelanar, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser