Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vårkänslor  (läst 2533 gånger)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
Vårkänslor
« skrivet: 15 feb-19 kl 17:00 »
Idag flög bina, lite sparsamt men ändå, i morgon och på söndag skall det bli 3-4 grader varmare och hasseln blommar :D

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vårkänslor
« Svar #1 skrivet: 15 feb-19 kl 19:14 »
Och idag har vi bland annat laddat alla Apideorna med foder.  ;D Vintern är ju biodlarens bästa vän, vårens antågande gör oss stressade om inte allt materialet är redo i tid.... När sommaren är här vill man ju hinna ligga i hängmattan då och då.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

LavaLava

  • Inlägg: 13
    • Västerbotten
SV: Vårkänslor
« Svar #2 skrivet: 16 feb-19 kl 10:08 »
Vågar man börjat mätta, är inte lite väl tidig vår?

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Vårkänslor
« Svar #3 skrivet: 16 feb-19 kl 10:50 »
Idag blir det kontroll så att fluster öppningen är fri och att alla har foder (känna på vikten), är någon lätt så flyttas det en ram från någon som är tung, sedan så får dom sköta sig själv.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vårkänslor
« Svar #4 skrivet: 16 feb-19 kl 12:05 »
Vågar man börjat mätta, är inte lite väl tidig vår?

I Skåne ger vi aldrig drivfoder innan 15 mars.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vårkänslor
« Svar #5 skrivet: 16 feb-19 kl 12:07 »
Idag blir det kontroll så att fluster öppningen är fri och att alla har foder (känna på vikten), är någon lätt så flyttas det en ram från någon som är tung, sedan så får dom sköta sig själv.

Tänk bara på att en full foderram som flyttas in i kupan är nästan som en frys-klamp så här års. Har ett samhälle kris med foder redan nu så är det alla gånger bättre att ge ett paket Apifonda som är 30 grader varmt, och spraya lite varmt vatten innan man stänger igen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Vårkänslor
« Svar #6 skrivet: 26 feb-19 kl 21:17 »
Hur mycket apifonda skall/ bör man ge per gång, är det någon skillnad på att ge candipolline gold eller apifonda?
Vilka faror finns det?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Vårkänslor
« Svar #7 skrivet: 27 feb-19 kl 18:38 »
Hur mycket apifonda skall/ bör man ge per gång, är det någon skillnad på att ge candipolline gold eller apifonda?
Vilka faror finns det?

Jag skar en apifonda-kaka i 5 delar och gav i varje samhälle till att börja med. Känns onödigt med hel kaka om dom inte är sugna eller föredrar att flyga på annat.

Idag har dom flugit lite mer och verkar ha smakat på det söta..
« Senast ändrad: 27 feb-19 kl 18:53 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

skånepåg

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Vårkänslor
« Svar #8 skrivet: 02 mar-19 kl 14:55 »
I Skåne ger vi aldrig drivfoder innan 15 mars.
Thomas: Använder du foderdeg som drivfodring på våren?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vårkänslor
« Svar #9 skrivet: 03 mar-19 kl 11:42 »
Det är synd att du inte ställer en allmän fråga, för då hade man kunnat svara  :)

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vårkänslor
« Svar #10 skrivet: 03 mar-19 kl 15:36 »
Den här bilden av Lotta Fabricius är bra

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vårkänslor
« Svar #11 skrivet: 07 mar-19 kl 13:38 »
Hur mycket apifonda skall/ bör man ge per gång, är det någon skillnad på att ge candipolline gold eller apifonda?
Vilka faror finns det?

Vi brukar ge 1 kg Candipolline Gold och 2,5 kg Apifonda åt gången, med justering ibland för bistyrka. Det är lättare att lägga till mera än att ge allt på en gång. Den vanligaste faran man glömmer bort, är att bina behöver tillgång till vatten om det inte är flygväder.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vårkänslor
« Svar #12 skrivet: 07 mar-19 kl 13:42 »
Thomas: Använder du foderdeg som drivfodring på våren?

ABSOLUT! Får bina välja på en iskall foderram som suttit över vintern eller en 35-gradig foderdeg så är deras val enkelt. Bina som vi använder oss av har den fina egenskapen att varje kg foderdeg i mars månad motsvarar en extra skattlåda honung på höstrapsen. De omvandlar nämligen tillsammans med sin drottning foderdegen till ägg. Från lagt ägg till färdigt dragbi går det 6 veckors tid.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vårkänslor
« Svar #13 skrivet: 07 mar-19 kl 17:59 »
Får bina välja på en iskall foderram som suttit över vintern eller en 35-gradig foderdeg så är deras val enkelt.
Du har säkert rätt i att det är bra med foderdeg, men temperaturen kan det inte bero på, den utjämnar sig innan bina knappt ens hinner börjar knapra

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vårkänslor
« Svar #14 skrivet: 07 mar-19 kl 18:13 »
Jag hade en kaka som var lite knasig så jag satte in den i kupan bredvid men burk apifonda, ser att dom går på kakan främst.

Ja, jag har TBH.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vårkänslor
« Svar #15 skrivet: 07 mar-19 kl 18:42 »
Du har säkert rätt i att det är bra med foderdeg, men temperaturen kan det inte bero på, den utjämnar sig innan bina knappt ens hinner börjar knapra

Jag tror helt enkelt att du har fel här. Eller har du studerat den uppmätta värmen på olika platser inuti en bikupa i mars månad? Att lägga en 30-gradig foderdeg ovanpå ramarna och spraya över lite vatten som också är runt 30-35 grader, det är en oerhörd skillnad för bina, jämfört med att de ska gå ut på de yttersta foderramarna som håller 5-15 grader.
För mellan 10 och 15 år sedan gjorde jag ett test i några bigårdar, där hälften av samhällena fick extra Bifor vid invintringen, medans de andra fick mindre mängd Bifor i September, följt av 2,5-5 kg Apifonda i Mars. Skillnaden på utvecklingen var ofantlig i de båda grupperna, och numera får alla samhällen som ska på höstraps någonstans mellan 2 och 6-7 kg foderdeg på våren. (De som står kvar på vildhallon har inte det behovet av tidig bistyrka, men de brukar ändå få något kg foderdeg)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vårkänslor
« Svar #16 skrivet: 07 mar-19 kl 18:44 »
Jag hade en kaka som var lite knasig så jag satte in den i kupan bredvid men burk apifonda, ser att dom går på kakan främst.

Ja, jag har TBH.

På vilket sätt var "kakan knasig" ? Innehöll den Bifor eller honung? Var placerades Apifondan, uppe i värmen eller under/bredvid bina?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vårkänslor
« Svar #17 skrivet: 07 mar-19 kl 18:47 »
En kaka som hade ramlat ner från sin list. Apifondan ställde jag på botten, har inte riktigt listat ut hur jag ska göra för att ha den uppe i min TBH, men jag får prova mej fram.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vårkänslor
« Svar #18 skrivet: 07 mar-19 kl 19:03 »
Ett par saker att lägga märke till:

Att ge bina Bifor, i vad som kan betecknas som på marginalen till att vara i underkant i antal kilon vid invintringen, det är absolut inte något att experimentera med om man inte är säker på vad man gör.

Det tog mig 7-8 års utprovning innan jag kom fram till den för mina bin optimala vikten, som är 21,5 kg Bifor 1 september, dvs 16 kg torrsocker. Detta eftersom jag är lat på våren, och inte vill behöva plocka bort fulla foderramar i massor den dagen som raps-draget startar. Tidigare gav jag betydligt mera Bifor i September, och fick massor med ramar att plocka bort innan nektarn började flöda in på våren.

För mig känns det väldigt mycket bättre, både enklare att tillföra foderdeg på våren, men framförallt då denna har sådan positiv effekt gentemot de fulla foderramarna utanför klotet.

Den andra saken som bör tilläggas är att det är skillnad på vad vi slarvigt bara benämner som "foderdeg" här. "Vanlig" vit foderdeg är snarlik, med en mängd olika tillverkare i Europa. Tex Belgosuc, Apifonda, Ambrosia eller Apitom etc etc, med liknande prisbild. 
Sedan finns det ett fantastiskt kraftfoder som består av sockerdeg blandad med Gamma-steriliserat bipollen, benämnd Candipolline Gold ifrån Italien. Detta kostar ca 3,5 ggr mera per kilo än den vita degen. Men av oss som använder den så är mervärdet suveränt.
I princip alla större drottningodlare i Sverige använder den sedan flera år tillbaka, då den importeras av en Svensk biodlare och brukar annonseras i bitidningar osv. Då vi besökte Storbritaniens största drottningproducent i juni 2018 berättade han att hans finisher-samhällen i Skottland har fri tillgång på Candipolline Gold under säsongen, och kan knapra i sig 4-6 kg per vecka och samhälle. (Han odlar fram 15 000 drottningar per år, så han har ett visst mått av erfarenhet kring kraftfoder för bin)  8)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vårkänslor
« Svar #19 skrivet: 07 mar-19 kl 19:05 »
Apifondan ställde jag på botten

Misstänkte just det... Lägg degen ovanpå ramarna och gör ett nytt test. Glöm inte att den ska hålla 30-35 grader om den tillförs i mars månad. ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser