Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sötpotatis  (läst 4032 gånger)

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
Sötpotatis
« skrivet: 17 apr-18 kl 16:13 »
Plantavstånd för sötpotatis? Har 10 plantor och tänkte sätta en del i pallkrage, en del i kallväxthuset och endel i hinkar.

 

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Sötpotatis
« Svar #1 skrivet: 17 apr-18 kl 18:42 »
Trodde knappt man kunde odla sötpotatis i Sverige! Coolt!

Chilliscoutern

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Sötpotatis
« Svar #2 skrivet: 27 apr-18 kl 15:28 »

du ska nog sätta dom glesare än sisådär 15 cm.


visste inte att man kunde odla sötpotatis här uppe, men urgrymmt projekt

Lycka till!

MVH ChilliScoutern

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Sötpotatis
« Svar #4 skrivet: 28 apr-18 kl 02:50 »
Trodde knappt man kunde odla sötpotatis i Sverige! Coolt!
På Alnarp i Skåne, gör de en del försök med sötpotatisodling, även Yacón har de på test.
Det ska tydligen gå men under vissa omständigheter - det är nog inte helt lätt.

Vad gäller Yacón så har jag testat det några gånger, första året blev det ganska bra och fick fram det godaste jag någonsin ätit i grönsaksväg. Krispigt, sött, saftigt, kan kokas, stekas, rivas, ätas rå (anything goes).
Sparade då av de små runda knölarna som bildas och som ska användas som utsäde nästa år. Dessa växte upp och blev jordärtsskockor?!Yacón kommer från Peru och är släkt med jordärtsskocka.
Själva rotdelen som man äter, är som en giganstisk Dahliaknöl. Urgod men svindyr att köpa in.
Fattar inte att det inte importeras till grönsaksdiskarna.

Sötpotatis har jag inte provat.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Sötpotatis
« Svar #5 skrivet: 28 apr-18 kl 19:48 »
Lite off topick men det går att odla pumpor som smakar väldigt likt sötpotatis. Odlar själv buttercup. Rekomenderas!
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
SV: Sötpotatis
« Svar #6 skrivet: 30 maj-18 kl 12:36 »
Sötpotatisen planterad endel i pallkrage och endel i växtsäckar, två sorter. New orleans är större, ca 30 cm höga och har små batater på kommande, juvel mindre, ca 15 cm och de kom med posten först igår. De har pinnar att klättra längs med, vilket de tycks gilla.
Jag odlar också buttercup men inte är den ju alls samma sak som sötpotatis fast jättegod är den med, en favoritgröda här.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser