Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knölvial  (läst 3815 gånger)

Fenan

  • Inlägg: 7
    • Uppland
Knölvial
« skrivet: 15 nov-18 kl 22:18 »
Jag vill odla knölvial! Någon som har lite knölar till salu?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Knölvial
« Svar #1 skrivet: 16 nov-18 kl 07:54 »
Vad är det?

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Knölvial
« Svar #2 skrivet: 18 nov-18 kl 10:54 »
Ungefär som en luktärt fast utan lukt. Kan du inte gräva upp nån på en strandremsa? Eller plocka ärtor o plantera som vanligt?

Postat med Alternativ.nu´s app


Gika

  • Inlägg: 152
SV: Knölvial
« Svar #3 skrivet: 18 nov-18 kl 16:18 »
Jag söker också knölvial!

Postat med Alternativ.nu´s app


karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Knölvial
« Svar #4 skrivet: 18 nov-18 kl 22:51 »
Jag googlade lite.  Impecta har i alla fall frön.    Det står att det är en perenn med ätliga rotknölar och att den doftar gott.

Fenan

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Knölvial
« Svar #5 skrivet: 19 nov-18 kl 08:20 »
Fantastsikt vacker, ätlig växt till skogsträdgården! Åtminstone på bild, jag har aldrig sett den i verkligheten :-) Väldigt blygsam skörd, men eftersom den kan samodlas med t ex jordärtskocka så gör det inte så mycket. Ska dessutom vara god, man äter rotknölarna som ska smaka som kastanj ungefär.
Impecta har frö men de är slut. Dessutom tänker jag mig att det borde gå snabbare med rotknölar.

 

Fenan

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Knölvial
« Svar #6 skrivet: 19 nov-18 kl 08:42 »
Bättre bild!

Skogsblomman

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Knölvial
« Svar #7 skrivet: 11 dec-18 kl 22:19 »
Hej, jag har provat att odla knölvial i år. Så dom på våren så har du knölar att äta på hösten. Vi förkultiverade de inne vid påsk och planterade ut dom efter midsommar, skulle ut innan men de va potatis på platsen. De skulle inte förkultiverats så tidigt jag räknade fel på veckorna. Våra blev inte så stor, knappt lönt att skala och äta.Men de var väldigt fina blommor tycker jag. Vi köpte våra på Inpecta i våras. Lycka till.

Fenan

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Knölvial
« Svar #8 skrivet: 12 dec-18 kl 22:34 »
Tack Skogsblomman!

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Knölvial
« Svar #9 skrivet: 13 jul-19 kl 10:50 »
Den liknar Rosenvial på pricken som jag har i min trädgård. Ger massor av fina blommor men breder ut sig hiskeligt. Den har inget att klättra på nämligen. Den ligger i en slänt där det är soligt. Även om den inte luktar kan stoppa i några kvistar av Nattviol eller nåt i buketten. Den finns i lite olika färg varianter men jag har den lila. Jag har fått ljusare frön med som jag borde sätta.  Den ger mycket frön.


Jag har en annan mindre perenn vial som jag köpte på Impecta för länge sedan. Med samma typ av blommor. Jag minns inte namnet på den. Men den växer inte lika frodigt. Jag borde gräva upp den ock kolla om den har en knöl.

Men jag är inte speciellt sugen på att anrätta någon sådan knöl. Förr fanns det väl även Blåklockor med knölar som de åt. Jag får kolla upp det med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser