Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laga spricka i polykarbonatskiva  (läst 962 gånger)

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
Laga spricka i polykarbonatskiva
« skrivet: 01 nov-23 kl 16:52 »
Har fått enspricka rakt igenom på en polykarbonatskivan på taket på växrhuset, går det att laga så att skivan klarar tyngden av snö?
Det jag gjort nu är att jag skurit ut en skiva som täcker sprickan precis och limmat uppepå sprickan med silicon. Det bästa hade varit att byta skivan men har ingenny att ersätta med och det vräker ner dm med snö,

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Laga spricka i polykarbonatskiva
« Svar #1 skrivet: 01 nov-23 kl 18:52 »
Det finns små metallclips som man med ett verktyg smälter in i plasten.

Eller så kollar du om du kan köpa en skiva.
Biltema tror jag har mfl.
Eller kollar här https://muovia.com/sv/material/klar-plast-plexiglas/polykarbonat/polykarbonat-pc/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw7oeqBhBwEiwALyHLM7g3eIDenMQWYoB4j-hw4KyGOQnNh5mAzANUfCdBS36y3yQynaMaXBoC1twQAvD_BwE
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Laga spricka i polykarbonatskiva
« Svar #2 skrivet: 01 nov-23 kl 20:38 »
Använd INTE silikon om du tänker göra någon permanent lagning senare. Billiga silikonmassor av den typ man hittar på byggvaruhus och andra lågprislador smittar som bekant ner omgivningen med silikonolja under härdningen. Silikonoljan är praktiskt taget omöjlig att tvätta bort fullständigt, och gör att det blir omöjligt för andra limmer, tätningsmassor och färger att fästa bra.

Om du ändå måste använda silikon, välj en sort som INTE luktar ättika medan den härdar, de brukar vara bättre. Tvåkomponents silikon brukar också vara något säkrare än enkomponents.

För närmare information, googla på silikonsmitta eller silikonkontamination.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Laga spricka i polykarbonatskiva
« Svar #3 skrivet: 02 nov-23 kl 08:42 »
Hur menar du med att silikonolja smittar ner omgivningen? Är det farligt för hälsan? Att odla i området?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Laga spricka i polykarbonatskiva
« Svar #4 skrivet: 02 nov-23 kl 08:52 »
Hur menar du med att silikonolja smittar ner omgivningen? Är det farligt för hälsan? Att odla i området?
Nä... Men ska du måla så fäster färgen dåligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Laga spricka i polykarbonatskiva
« Svar #5 skrivet: 02 nov-23 kl 09:20 »
Och el- och elektronikprylar som finns i närheten kan få stora problem. Som sagt, googla på silikonsmitta så får du veta mer.

Jag har konsultat på ett företag där det var totalförbjudet att ens föra in silikonhaltiga material på fabriksområdet, hantverkare fick t ex skriva på förbindelser om saken och kunde få sina bilar genomsökta i vakten. Det var t o m förbjudet att använda silikonhaltiga hudkrämer.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Laga spricka i polykarbonatskiva
« Svar #6 skrivet: 02 nov-23 kl 17:10 »
Har fått enspricka rakt igenom på en polykarbonatskivan på taket på växrhuset, går det att laga så att skivan klarar tyngden av snö?
Det jag gjort nu är att jag skurit ut en skiva som täcker sprickan
Limma med epoxilim eller polyuretanlim.  Det går även att limma med metyl-metakrylat (monomeren som användes för att göra plexiglas, PMMA)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 2 användare
jeno0038, Burn0ut

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser