Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför bereda skinnen?  (läst 4379 gånger)

Silfverfoxen

  • Inlägg: 12
    • Småland
Varför bereda skinnen?
« skrivet: 11 mar-17 kl 05:48 »
Har länge försökt Sätt mig in i den här skinnberedning/garvningsdjungeln och blir bara mer förvirrad ju mer jag läser.
I många diskussioner blandas begrepp hejvilt.

Men för att försöka få klarhet, så finns det många olika beredningsmetoder för skinn, såsom fett, alun, rök och såklart kemikalier.
Men, vad klarar dessa beredda skinn som ett talat, skrapat, torkat och mjukgjort skinn inte gör?

I många trådar så kan man läsa att sinnen ändå inte tål vatten efter beredningen och de blir såvitt jag vet inte direkt slitstarka heller.
Vad är vinsten med att träla med fett och andra beredningsmetoder egentligen?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Varför bereda skinnen?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-17 kl 12:32 »
Att berede är en konserveringsmetod. Annars lär det ruttna.
Hur ser ett skinn ut som inte är berett eller garvat? Om man inte bereder ett skinn blir det väl bara slaktavfall, eller delar av ett kadaver.

Hur gör man annars om man inte använder någon av de vanliga metoderna?

Silfverfoxen

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Varför bereda skinnen?
« Svar #2 skrivet: 11 mar-17 kl 14:43 »
Nja, jag vet inte om du läste slarvigt eller om jag förklarade dåligt, men som jag skrev så kan man ju tana, skrapa och torka ett skinn.
Dessa skinn håller fint utan fett, alun eller andra beredningstillsatser.
Och frågan var som sagt, vad klarar ett berett skinn (med fett, alun, eller liknande) som inte ett skrapat och torkat klarar?

FenNelli

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Varför bereda skinnen?
« Svar #3 skrivet: 29 mar-17 kl 08:42 »
Vad vill du göra med skinnet? Om du inte bereder/garvar det blir det hårt och oböjligt och går lätt sönder. Dessutom ruttnar det snabbt, blir angripet av ohyra och börjar lukta.

Postat med Alternativ.nu´s app


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Varför bereda skinnen?
« Svar #4 skrivet: 29 mar-17 kl 21:06 »
Alun räknar jag till kemikalierna.  Ett oberett skinn blir hårt.  Som råhud.  ;)

  Att skinn kan tvättas är ett ganska nytt påfund, och hur det går till att bereda dem lär fortfarande vara en fabrikshemlighet.

  Har du Lotta Rahmes lilla broschyr om skinnberedning?  Om inte, skaffa och lusläs den.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Silfverfoxen

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Varför bereda skinnen?
« Svar #5 skrivet: 15 apr-17 kl 10:18 »
Jag har flera skinn som är skrapade och tanade. Det är riktigt att dom,  blir hårda, men det är inga konstigheter att mjukgörande dom.
De äldsta skinnet är ca 4 år gammalt och har inte ruttnat eller tappar hår.

Så det jag inte förstår är varför kemikalier, alin/salt eller fett blandas in, uppenbarligen har det fungerat för mig ändå.

Lottas bok har jag läst och virrigare bok får man leta efter.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Varför bereda skinnen?
« Svar #6 skrivet: 16 apr-17 kl 10:14 »
Jag hittade mycket användbart i den broschyren.  Talar vi om samma skrift?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Silfverfoxen

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Varför bereda skinnen?
« Svar #7 skrivet: 16 apr-17 kl 10:35 »
Jag hittade mycket användbart i den broschyren.  Talar vi om samma skrift?
Jag missuppfattade dig, jag syftade på en bok hon har skrivit.

Men jag är fullt medveten om att det finns många olika garvnings/beredningsmetoder, jag förstår bara inte varför det krånglar till. Vilka egenskaper får man vid dom olika tillvägagångssätten som jag inte får när jag bara skrapar och torkar ett skinn.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Varför bereda skinnen?
« Svar #8 skrivet: 16 apr-17 kl 11:57 »
Men hur får du ett skinn mjukt utan någon behandling? Och om skinnet blir blött så blir det väl hårt igen så fort det torkat?

Pälsängrarna har gillat mina obehandlade kaninskinn i alla fall. Fårskinnen klarar sig betydligt bättre, men inte är de så mjuka precis.

Silfverfoxen

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Varför bereda skinnen?
« Svar #9 skrivet: 16 apr-17 kl 12:11 »
Men hur får du ett skinn mjukt utan någon behandling? Och om skinnet blir blött så blir det väl hårt igen så fort det torkat?

Pälsängrarna har gillat mina obehandlade kaninskinn i alla fall. Fårskinnen klarar sig betydligt bättre, men inte är de så mjuka precis.
Jag mjukgör på samma sätt som alla andra, över en stolsrygg tex. Det blir inte så fint som ett skinn inlämnat för beredning dock, men är det det beredningen gör?  Mjuka skinn?

Vad används dina obehandlade kaninskinn till?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Varför bereda skinnen?
« Svar #10 skrivet: 16 apr-17 kl 12:35 »
Jag har inte använt dem, utan bara sparat för att bereda senare.

Om man tänker på skinn man använder mycket så är det ju ständig infettning som gäller för att de skall hålla länge. Så till de skinnen borde det ju inte krävas något annat än fett redan från start. Men mjuka skinn som man skall ha i soffan t ex behöver nog få en skvätt garvsyra av något slag.

En kamrat som använder skinn i hundslädar har kört dem i en stor hyreshustvättmaskin :P Han säger att de blev bra men inte håller lika länge som de som garvats. Tror att det även kan stå "- På förekommen anledning..." på den tvättmaskinen ;D

Silfverfoxen

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Varför bereda skinnen?
« Svar #11 skrivet: 16 apr-17 kl 12:41 »
Jag har inte använt dem, utan bara sparat för att bereda senare.

Om man tänker på skinn man använder mycket så är det ju ständig infettning som gäller för att de skall hålla länge. Så till de skinnen borde det ju inte krävas något annat än fett redan från start. Men mjuka skinn som man skall ha i soffan t ex behöver nog få en skvätt garvsyra av något slag.

En kamrat som använder skinn i hundslädar har kört dem i en stor hyreshustvättmaskin :P Han säger att de blev bra men inte håller lika länge som de som garvats. Tror att det även kan stå "- På förekommen anledning..." på den tvättmaskinen ;D
Men i väntan på beredning så ruttnar dom ju inte för dig.
Till en början är dom stela som en planka men om man börjar mjukgörande försiktigt så klarar man snart dra dom över en stolsrygg och det är därför jag inte förstår vad beredningen gör.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Varför bereda skinnen?
« Svar #12 skrivet: 16 apr-17 kl 22:51 »
Nej, de ruttnade inte, men pälsängrarna tyckte de var goda.

Olika beredningar ger ju olika karaktär åt skinnen, förutom att de inte blir så lättkonsumerade av allt som kan livnära sig på obehandlade skinn.

Silfverfoxen

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Varför bereda skinnen?
« Svar #13 skrivet: 17 apr-17 kl 02:33 »
Nej, de ruttnade inte, men pälsängrarna tyckte de var goda.

Olika beredningar ger ju olika karaktär åt skinnen, förutom att de inte blir så lättkonsumerade av allt som kan livnära sig på obehandlade skinn.
Vad är det i tex en fettberedning som gör att pälsängrarna inte ger sig på skinnet/pälsen?

Det är inte min mening att låta dryg med frågorna, jag förstår bara inte

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Varför bereda skinnen?
« Svar #14 skrivet: 17 apr-17 kl 08:53 »
Jag skall väl inte säga att jag förstår riktigt hur det fungerar heller, när det gäller skinn är jag bara nybörjare.

Tror inte att vanlig fettgarvning klarar att hålla envisa pälsängrar stången, men har inte testat. Däremot testade jag att garva ett kaninskinn med te efter att ha läst Lotta Rahmes bok (den var inbunden, men tunn), och det skinnet blev otroligt mjukt. Det här var innan internet och jag hade fått boken i present när jag började med kaniner. Tyckte boken var intressant, men har tyvärr slarvat bort den. Idag kan man fördjupa sig i ämnet från sin dator, men det gäller att hitta. Hakade på den här tråden för att lära mig mer när svaren ramlar in från de som kan det här på forumet ;) Intressant att du har så bra resultat på obehandlade skinn.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser