Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken ras?  (läst 4984 gånger)

bonnmora

  • Inlägg: 31
vilken ras?
« skrivet: 16 apr-07 kl 08:26 »
Hej jag hade ønskat mig en gårdshund som inte rymmer osv,
Finns det hundraser som inte rymmer?Men under løptiderna sticker kanske alla hundar bort?tik eller hane ær ju den stora frågan...

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:vilken ras?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-07 kl 10:04 »
Tänk efetr vad du vill att din gårdshund ska göra. Vakta? Valla? Inge respekt? Se snygg ut? Välj ras efter detta och be uppfödaren hjälpa dig att hitta "din" individ. Många verkar välja individ utifrån kön, men personligen tycker jag att hundens kön endast är intressant om man planerar en avelskarriär för vovven. I övrigt är det viktigaste att du och hunden "klickar", att allt känns rätt.

Att hundar rymmer har nog mer med träning och "hemkänsla" att göra än ras. Många upplever bekymmer med sin hanhund då tikar i omgivningen löper. Andra upplever lika stora problem med sin löptik, som gärna vill ut och "fria".

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:vilken ras?
« Svar #2 skrivet: 16 apr-07 kl 11:22 »
En koppelhund kanske?

A9kha

  • Inlägg: 63
Re:vilken ras?
« Svar #3 skrivet: 16 apr-07 kl 18:24 »
Ska den inte valla så finns det ju rena gårdshundar tex.Bernersennen mfl .större hundraser.
Oftast är det hundar med en stor självkänsla som rymmer.
De klarar sej bra utan stödet från övriga flocken .
hundar som Tex Border Collie som är vana att jobba på egen hand ,liksom de flesta jakthundar
Har haft tikar på besök också när jag hade bara hanhundar hemma så det är ingen fråga om vilket kön det är.
Numera är det bara tikar :) här hemma .

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:vilken ras?
« Svar #4 skrivet: 16 apr-07 kl 20:11 »
 Manna, du har väl den Ultimata Gårdshunden :)
Jag blir så förtjust varje gång jag är hemma hos min kompis med Isländska fårhundar...
 Om jag inte haft BC så hade jag köpt en av min kompis valpar. Hennes Islands tik gick aldrig ifrån gården när hon var ensam hund men nu kan tydligen hon och sonen dra iväg om dom är ute ensamma (utan gårdsfolk) båda två. Så alla hundar kräver nog träning innan man kan ha dom lösa.
 Kompisens Isländska fårhundar vaktar gården, vallar får, talar om när någon kommer, jagar bort kråkor och rävar passar hönsen och ankorna och är allmänt gulliga och rara.
                                   Mvh
                               Charlotte
« Senast ändrad: 16 apr-07 kl 20:12 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:vilken ras?
« Svar #5 skrivet: 16 apr-07 kl 20:50 »
Manna, du har väl den Ultimata Gårdshunden :)

Haha! Det beror nog på vem du frågar! ;) ;D

Jag gillar islänningen skarpt! Det är en slug hund i algom stor förpackning, men har man tankar på ett stilla och tillbakalutat liv med en vovve vid fötterna, så blir man nog besviken. Och gråhårig i förtid.  ;) Pallar man däremot med liv i luckan och tjosanhejsan, så är valet enkelt.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:vilken ras?
« Svar #6 skrivet: 18 apr-07 kl 00:31 »
jag puffar för Lancashire heeler, sen finns ju Dansk/svensk gårdshund, Jack Russel, och massa andra småhundar som inte jagar under sällskapshundsgruppen...
Men det är svårt att veta vad du är ute efter?
Hur stor ska hunden vara? vilka egenskaper?
vilken päls? vilken färg? vilka egenskaper vill du inte ha?
Många hundar rymmer för att dom har tråkigt, eller för att dom inte är uppfostrade, eller kanke dom har för stor äventyrslust, vad vet jag ;D
har man en tik så kan man stänga in och koppla den under löp, och en hanhund kan man kastrera.
« Senast ändrad: 18 apr-07 kl 00:33 av Sia »
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

tessiem

  • Inlägg: 693
Re:vilken ras?
« Svar #7 skrivet: 19 apr-07 kl 07:10 »
Fast Jack Russel jagar ju... gärna & ofta.


jag puffar för Lancashire heeler, sen finns ju Dansk/svensk gårdshund, Jack Russel, och massa andra småhundar som inte jagar under sällskapshundsgruppen...
Men det är svårt att veta vad du är ute efter?
Hur stor ska hunden vara? vilka egenskaper?
vilken päls? vilken färg? vilka egenskaper vill du inte ha?
Många hundar rymmer för att dom har tråkigt, eller för att dom inte är uppfostrade, eller kanke dom har för stor äventyrslust, vad vet jag ;D
har man en tik så kan man stänga in och koppla den under löp, och en hanhund kan man kastrera.

A9kha

  • Inlägg: 63
Re:vilken ras?
« Svar #8 skrivet: 19 apr-07 kl 16:13 »
De flesta hundar ur SKK sk sällskapshundar är fd jakt/vall/gårdshundar.
Alltså har de ofta en stor jaktlust vilket man inte önskar sej om man ska
ha en gårdshund.
Isländsk fårhund är väl en vallare? inte någon utpräglad gårdshund ? 8)
Lika så är Lancashire Heelern en boskapsvallare inte gårdshund.
Så man får söka på vilket användningsområde hunden ursprungligt avlats till.
Dansksvensk gårdshund är en vovve som ska hålla gården ren från råttor och
andra skadedjur =stor jaktlust.
Så ska man ha en ren gårdshund som vaktar den egna gården och inte grannarnas  ::)
ska man välja en av de raser som är avlade för detta ,då kan man få exakt det man vill ha och vet vad man kan förvänta sej att få också.
Till dessa hundar hör flera av de största hundarna ,de skulle ju skydda både gården och djuren mot varg och inkräktare  ;D  

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:vilken ras?
« Svar #9 skrivet: 19 apr-07 kl 16:43 »
Isländsk fårhund är väl en vallare? inte någon utpräglad gårdshund ? 8)

Du har både rätt och fel...  ;)

Visst vallar islänningen, men den är även en utpräglad vakthund på gården. Noll chans att någon eller något främmande kan smyga sig in utan att en islänning har observerat och agerat!  ;D Därmed inte sagt att islänningen agerar aggressivt. Tvärtom ska islänning vara frimodig och vänlig mot besökare. Att en islänning är lojal mot sin förare är det däremot inget tvivel om. Jag har själv blivit medveten om detta i obehagliga situationer.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:vilken ras?
« Svar #10 skrivet: 19 apr-07 kl 16:47 »
 Islänningen betraktas väl som Vall OCH Gårdshund (allt i ett, kan det bli bättre?? :)).
Här är Hemsidan:
http://islandshunden.just.nu/
 Där kan man läsa om rasens mångsidighet.
                       Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

A9kha

  • Inlägg: 63
Re:vilken ras?
« Svar #11 skrivet: 19 apr-07 kl 16:51 »
Ja men vill man inte ha en Vallande hund :)
Så ska man väl undvika de egenskaperna ?
Ska man ha en ren gårdshund finns det ju raser som är detta också !

in Schäfertik vallar och är en bra gårdshund också +allt annat man
kan använda dom till !!
Min Cocker vill jaga men inte döda osv

Sennenhundarna är ju avlade till det trådskaparen efterfrågade

Svenska sennensällskapet  http://www.sshk.a.se/

En lugn godmodig hund som trivs med att vakta gården !
« Senast ändrad: 19 apr-07 kl 17:04 av fredsborg »

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:vilken ras?
« Svar #12 skrivet: 19 apr-07 kl 17:04 »
Ja men vill man inte ha en Vallande hund :)
Så ska man väl undvika de egenskaperna ?
Ska man ha en ren gårdshund finns det ju raser som är detta också !

in Schäfertik vallar och är en bra gårdshund också +allt annat man kan använda dom till !!
Min Cocker vill jaga men inte döda osv


Ja, visst! Vill man inte använda sin hund vid vallning, så är det ju knasigt att köpa en utpräglad vallhund. Jag försöker bara beskriva islänningen. Detta är en ras som vallar om det krävs men som inte har samma "behov" av detta som ex en BC. Min islänning har vallat aktivt och på kommando vid ynka två tillfällen. I övrigt är han gårdshund med egna uppgifter att sköta.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

A9kha

  • Inlägg: 63
Re:vilken ras?
« Svar #13 skrivet: 19 apr-07 kl 17:07 »
Alltid kul att lära känna nya raser  ;)
Har ju träffat dom på utställningar någongång
men anser inte att jag vet mycket mer än deras ursprung och användningsområde
Så kul med *liferapport* också .
Men jag utgick ifrån det trådskaparen undrade !
Sedan om det ska vara tik eller hanhund är nog en fråga
om person/vovvekemi
« Senast ändrad: 19 apr-07 kl 17:09 av fredsborg »

Lusa

  • Gäst
Re:vilken ras?
« Svar #14 skrivet: 19 apr-07 kl 22:37 »
jag skulle satsat på en ras som inte jagar. ett personligt tips är mastiffraserna.. perfekta gårdshundar, gårdshundar är ju vad dom ÄR  :)

ella04

  • Inlägg: 54
    • Uppland
Re:vilken ras?
« Svar #15 skrivet: 24 apr-07 kl 13:54 »
jag har bernersennen som passar mkt bra på gården,en härlig ras.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:vilken ras?
« Svar #16 skrivet: 06 maj-07 kl 18:29 »
jag behöver så småningom en vallhund, men BC är ibland för mycket focuserat på vallning, slappna aldrig av...
Jag hade tänkt läsa på om alternativ till BC, man hann ännu inte.
Har den isländska fårhunden tillräckligt mycket vallinstinkt ? Ochså att valla getter och kor ?
Och den är jättesöt, finns där utställninglinjer som man inte ska ta, eller är alla arbetshundar ?


Instinkt finns det till att valla det mesta som rör sig, men islänningen vallar betydligt mer "fysiskt" än ex en BC. Det är lite nafs och skall och trängningar och full rulle rakt in i en ko som gäller, grovt och nonchalant uttryckt.  ;)

Rasen är inte delad! Alla hundar ses som arbetshundar och utställningsmeriter har inte lett till att det föds upp "snygghundar" som bara kan se söta ut.

Läs mer på http://islandshunden.just.nu/
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 3 användare
Gröfre Slissing, Vildmarksmannen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser