Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som säljer fårskinn?  (läst 5657 gånger)

mattisvick

  • Inlägg: 115
    • -
Någon som säljer fårskinn?
« skrivet: 17 nov-09 kl 13:18 »
Jag är ute efter fårskinn, att ha som mattor och att sitta på i fotöljen. Någon här ute som säljer?  De ska hellst vara väldigt vita eller "gotlands-grå".

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Någon som säljer fårskinn?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-09 kl 13:26 »
Titta under "annonser - övrigt finnes" Såg lamm och fårskinn där precis nyligen.
...om du inte är sugen på kaninskinn, förståss  ;)  :P
Landsflykting i storstan...

mattisvick

  • Inlägg: 115
    • -
SV: Någon som säljer fårskinn?
« Svar #2 skrivet: 17 nov-09 kl 14:16 »
Vad har man kaninskinn till? Vi haf ett fårskinn 40'40cm att sitta på kan man göra så ded kaninskinn oxå?

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Någon som säljer fårskinn?
« Svar #3 skrivet: 17 nov-09 kl 16:27 »
Det kan man absolut  :) Superlent!
Landsflykting i storstan...

annåsberg

  • Inlägg: 6
SV: Någon som säljer fårskinn?
« Svar #4 skrivet: 17 nov-09 kl 16:42 »
jag håller precis på att garva fårskinn,både vita och grå!hur många vill du ha??långhårigt eller korthårigt????

mattisvick

  • Inlägg: 115
    • -
SV: Någon som säljer fårskinn?
« Svar #5 skrivet: 17 nov-09 kl 22:13 »
korthåriga, ca 3,5 cm, vi har katter och hund som säkert kommer använda dessa. vad tar du för dem?

mattisvick

  • Inlägg: 115
    • -
SV: Någon som säljer fårskinn?
« Svar #6 skrivet: 17 nov-09 kl 22:15 »
Men använder man kaninskin på samma sätt som fårskin, ex matta, "rumpvärmare", i pulkan, osv. Vart bor ni?

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Någon som säljer fårskinn?
« Svar #7 skrivet: 17 nov-09 kl 22:29 »
Men använder man kaninskin på samma sätt som fårskin, ex matta, "rumpvärmare", i pulkan, osv. Vart bor ni?
Kaninskinnen används till samma saker ungefär. De är tunnare och lättare men lika varma. Inte så slitstarkt som matta, men bättre som rumpvärmare på utflykten eftersom de knappt väger något i ryggsäcken.

Jag bor i Sollefteå, så det blir till att nyttja postverket om du vill prova.
Landsflykting i storstan...

Grimshult

  • Gäst
SV: Någon som säljer fårskinn?
« Svar #8 skrivet: 17 nov-09 kl 22:53 »
Hejsan!
Jag har både grå och vita lammskinn, både ekogarvade och kromgarvade( beredda på Tranås skinnberederi).

mattisvick

  • Inlägg: 115
    • -
SV: Någon som säljer fårskinn?
« Svar #9 skrivet: 18 nov-09 kl 10:40 »
Berätta gärna vart ni bor, och vad de kostar men oxå hur lammen har haft det. Bor de ute eller inne? vart slaktas de? Hoppas ni förstår vad jag menar med korthårig vita.

mattisvick

  • Inlägg: 115
    • -
SV: Någon som säljer fårskinn?
« Svar #10 skrivet: 18 nov-09 kl 10:41 »
Och ras på fåret.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Någon som säljer fårskinn?
« Svar #11 skrivet: 18 nov-09 kl 10:45 »
Vi säljer skinn men har bara ett kvar av årets leverans. Det är ett korthårigt vitt skinn från ett blandraslamm, inte lockigt utan mer vaddigt.

Till våren kommer vi att ha både klippta  lockiga vita och mattskinn i vitt och brunt. Kanske även något gotlandsskinn men de flesta är redan tingade.

Vi finns i Marks kommun och våra lamm är helt uppfödda på bete/grovfoder. Vi följer alla krav-riktlinjer även om vi inte är certifierade. Lammen slaktas på Öströö.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

elf

  • Inlägg: 147
  • Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
SV: Någon som säljer fårskinn?
« Svar #12 skrivet: 18 nov-09 kl 14:10 »
Vi säljer lammskinn från gotlandsfår dvs grå i olika nyanser. Har pälsskinn och ett mattskinn kvar av och får sen in höstens skinn (päls-, pläd- och mattklippta) lagom till jul - hoppas jag.  :)

Fåren går ute (förutom under lammningen). Slaktar för husbehov hemma och resten på KLS, beredningen görs i Tranås.
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Någon som säljer fårskinn?
« Svar #13 skrivet: 18 nov-09 kl 14:28 »
Och kaninerna då, de går ute i betesburar sommartid och nu på vintern har de flyttat in i ladugården. Bor där i burar (vuxna) och boxar (ungdjur).  De får hö, havre och krossat korn plus grönsaker/trädgårdsrens/fodermorötter/grenar.

De slaktas på gården utav mig själv.
Landsflykting i storstan...

annåsberg

  • Inlägg: 6
SV: Någon som säljer fårskinn?
« Svar #14 skrivet: 19 nov-09 kl 11:29 »
Fårskinnen jag gör kommer från får som är ekologiskt uppfödda, går ute året runt och dom slaktas hemma.
Korthåriga vita 600:-
Gråa korthåriga 700:-

Långhåriga skinn 1500:-

Jag bereder dom själv, vegetabiliskt.
Alltså är dom helt giftfria.

Är det nån som är intresserad så kan ni skriva privat meddelande! :)


Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Någon som säljer fårskinn?
« Svar #15 skrivet: 19 nov-09 kl 12:06 »
Hej!
Jag undrar vilken ras du har på fåren och hur lång pälsen är på de klippta respektive de långhåriga? Är de långhåriga med full längd och i så fall hur lång är den då?
Är de mjukgjorda?
Var finns du i Sverige?
Kan du lägga in en bild?
Ha det gott/Guld
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

annåsberg

  • Inlägg: 6
SV: Någon som säljer fårskinn?
« Svar #16 skrivet: 20 nov-09 kl 08:51 »
Hej!
Det är inte jag personligen som äger fåren utan jag samarbetar med en kompis.
Det är korsningar, lite av varje. pälsen är ca 1-2 dm lång,jag har aldrig klippt pälsen förut så jag vet inte hur lång den blir.Det kan man ju diskutera!
Jag mjukgör skinnen med en sten eller liknande,kammar pälsen sen .Jag finns i Julita som ligger ca 2 mil utanför Katrineholm.
Jag är inte så haj på detta med datorer,så jag har min dotter till hjälp, så vi får se om det kan läggas in några bilder.
Skinnen som jag har nu är till största delen vita och några är grå med bruna toppar.

Ha det bra /Ann

mattisvick

  • Inlägg: 115
    • -
SV: Någon som säljer fårskinn?
« Svar #17 skrivet: 22 nov-09 kl 19:09 »
POTATISBLOMMA
- Jag vill ha kontackt med dig, skicka gärana ett mail till oss.

Vi har två fat (ska mätta) som katterna sover i (4st innekatter) men nu har de rump-värmar-fårskinnet och sover på och jag har inte mage att ta de ifråndem(det är upptaget hela tiden).
Så tanken var att jag skulle sno mitt egna fårskinn från katterna och ersätta de med ditt kaninskinn...
Faten är olika stora menjag ska mäta dem, skicka gärna mail till nilssonviktoria@live.se

Nikki

  • Inlägg: 6
    • Blekinge
SV: Någon som säljer fårskinn?
« Svar #18 skrivet: 14 sep-12 kl 18:29 »
Jag är ute efter fårskinn, att ha som mattor och att sitta på i fotöljen. Någon här ute som säljer?  De ska hellst vara väldigt vita eller "gotlands-grå".
Jag har  skiinn från gotlandsfår  ljusgrå till  mörkbruna långhåriga och kortare.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser