Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unghund...  (läst 2941 gånger)

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
Unghund...
« skrivet: 21 feb-09 kl 19:26 »
hej , jag har en unghund på fem månader av rasen mellanpudel...
Han är väldigt "mammig" och gnäller en hel del av många orsaker, trotts att jag aldrig gjort någon affär av hans pipande.....Kan det bero på att han börjar bli könsmogen ? för jag har sett att han "fånar" sig mer på promenader (så som hanhundar har för vana) tex lukta i en evighet på varje spår och slicka på piss efter andra hundar .....Det är lite jobbigt att ha en hund som piper så fort man går på huset....
Och det är en hund jag vill ha inte en bebis till......
Finns det några övningar man kan prova för att vänja honom vid att man faktiskt inte kan sitta på ändan hela dan och gulla med hunden  ??? ;)...
Det låter kanske hjärtlöst men jag vill att han ska ty sig till hela familjen och sluta med sitt gnällande...
Att ignorera funkar inte...

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Unghund...
« Svar #1 skrivet: 22 feb-09 kl 14:17 »
Är gnällandet ett nytt beteende, eller har han alltid varit sån?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: Unghund...
« Svar #2 skrivet: 23 feb-09 kl 16:59 »
Mer eller mindre sen han kom i huset men det har varit värre på sista tiden, det kan kanske bero på hormonerna eller att han byter sina tänder nu...
Uppfödaren trodde det hade med det att göra, men vem vet  ::)..
Jag hoppas han lugnar ner sig en smula , det är min första pudel...

jenny o

  • Inlägg: 5
SV: Unghund...
« Svar #3 skrivet: 25 mar-09 kl 22:11 »
I vilka situationer gnäller han? Skulle kunna vara stress, överaktivitet, understimulering. Ja det finns massa olika anledningar. Försök komma på när och hur han är för övrigt i situationen.

murtorpet

  • Gäst
SV: Unghund...
« Svar #4 skrivet: 26 mar-09 kl 15:34 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 14:16 av murtorpet »

mattetillmånga

  • Inlägg: 121
    • Övriga världen
SV: Unghund...
« Svar #5 skrivet: 12 sep-09 kl 00:20 »
Vill bara informera om att det är enligt lag förbjudet att regelbundet förvara hund i bur! Varje dag/natt är regelbundet, med hänvisning till djurskyddslagen. Vet att många förespråkar det men sån är nya lagen.

Vill inte verka uppkäftig, bara ren information  ;)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Unghund...
« Svar #6 skrivet: 17 sep-09 kl 20:20 »
mattetillmånga, skulle man nu hårddra det så skulle 90% av hundutställarna vara olagliga då ::) Likaså förvaras hundar under burliknande förhållanden på ex. djursjukhus runtom i landet!

Bara som upplysning alltså!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Unghund...
« Svar #7 skrivet: 17 sep-09 kl 20:40 »
Fast det är skillnad på att förvara tillfälligt och regelbundet...
Det är väl det som är så fantastiskt med våra hundar, dom anpassar sig till alla våra påhitt och är för det mesta nöjda och glada.       Men enligt lagen får man inte längre använda bur till regelbunden förvaring.               Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Unghund...
« Svar #8 skrivet: 23 okt-09 kl 23:02 »
För att lugna endel så skriver jag om boxar. Definition på box=fri takhöjd. Det är ok. att boxa hundar enligt följande mått.

Hundar 0-35cm    2m2 (kvadratmeter menar jag orkar inte göra upphöjd 2a)
            36-45cm   2.5m2
            46-55cm    3.5m2
            56-65cm    4.5m2
            över 65cm  5,5m2


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser