Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snålpedal till kök och badrum  (läst 1271 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Snålpedal till kök och badrum
« skrivet: 09 apr-19 kl 01:03 »
Off-grid och rinnande vatten inomhus, då vill man sannolikt snåla. Hur länge som helst har jag tänkt på det genialiska i äldre husvagnar där färskvattensystemet bestod av dränkpumpar i vattendunkar och elektrisk fotpedal på golvet som enda regleringen av vattenflödet. Det gick hur fint som helst att "dutta" med foten och få de små slattar vatten som precis behövdes. När husvagnsägarna sedan ville ha det som hemma, med varmvattenberedare, central tryckstyrd vattenpump och reglering av flödet med riktiga vattenkranar rusade också vattenförbrukningen upp rejält.

Har man snålt med vatten är det där med fotpedal verkligen genialiskt, men hur ordnar man det enklast i ett tryckvattensystem (högt placerad tank med självtryck eller hydrofor och elpump som startas manuellt när trycket börjar bli lågt? -Helst utan el dessutom, så lösningar med magnetventiler går bort. Ska det dessutom gå att reglera både kallt och varmt vatten blir det ju ganska mycket trassel med ventiler och rör.

Nyss när jag stod och borstade tänderna (under rinnande vatten) slog den enkla lösningen mig i huvudet:

Vanlig engreppsblandare i helt standardmässig installation i diskbänk och handfat. Sedan en fotpedal som drar i en vajer av samma typ som för manövrering av gas, broms och koppling på en moped. Andra änden av vajern går upp till en mekanism kring engreppsblandarens manöverspak. Mekanismen har en skåra i sig som tillåter manuell vridning av blandaren i sidled för blandningen av av varmt/kallt, men lyfter spaken när man trampar på pedalen, och drar ner den igen med fjäderkraft när pedaltrycket lättas.

Jag tänker mig ungefär ett gångjärn i väggen bakom blandaren, sedan två armar som går fram till blandarens manöverspak, en på vardera sidan. Mellan armarna sedan två horisontella runda pinnar eller rör av plast, som lämnar en springa mellan sig som är något större än tjockleken hos spaken på blandaren. Någonstans finns också returfjädern som stänger blandaren när man slutar trampa på pedalen.

Nu återstår bara att uppfinna själva pedalen! Utmaningen är väl att få till något slags utväxling som ger en ganska stor rörelse i vajern så det blir bra precision i pedalen utan att den kärvar och rycker.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Snålpedal till kök och badrum
« Svar #1 skrivet: 09 apr-19 kl 07:17 »
..eller så sätter man en reducering på kranen. Vilket redan finns i t.ex hyreshus m.fl där man vill sänka vattenförbrukningen. Man kan ju också använda själva kranen,de flesta funkar så att man kan reglera flödet med hjälp av vredet. Man behöver inte fullt ös varje gång.  varför försöker man uppfinna hjulet gång på gång?


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Snålpedal till kök och badrum
« Svar #3 skrivet: 09 apr-19 kl 09:41 »
Eller knästyrda ventiler som finns på t ex slakterier. Men bygger man själv blir det billigare, och man får det som man vill.

Jag har funderat på att sätta en termostatblandare på ett ställe, och styra den med knät. Där jag tvättar händerna behöver jag bara lagom varmt vatten, och jag vill inte ta i något med händerna vare sig före eller efter att de tvättats.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Snålpedal till kök och badrum
« Svar #4 skrivet: 09 apr-19 kl 10:34 »
Minns jag såg en film om detta på youtube! https://www.youtube.com/watch?v=ZrQD3HpHbIc
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Snålpedal till kök och badrum
« Svar #5 skrivet: 09 apr-19 kl 11:38 »
Jo, visst kan man ha elektrisk styrning, men med bara av/på så är det billigare att byta blandaren till en med avkännare så den öppnar när du har händerna under. Med en mekanisk styrning av vredet så kan du få en smal stråle om du vill det.

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Snålpedal till kök och badrum
« Svar #6 skrivet: 09 apr-19 kl 17:27 »
Knepigt att förverkliga, men själva idén är så himla bra. Det finns en gammal tråd på temat:
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=183066.0

Det skulle vara bra på toa också: spola efter behov, och när man diskar, tvättar sig och allt möjligt annat.
En sån här? https://se.grandado.com/products/fotkontroll-for-kran-chrome?variant=17419314495545

« Senast ändrad: 09 apr-19 kl 17:49 av Berberis »

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Snålpedal till kök och badrum
« Svar #7 skrivet: 09 apr-19 kl 23:35 »
Bra länk, Berberis. Tillsammans med en sådan här https://www.rinkabyror.se/artikel/blandningsventil-med-slatanda/så fungerar den till mitt tvättställ :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser