Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är miljövänligt?  (läst 12093 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Vad är miljövänligt?
« skrivet: 07 feb-13 kl 09:42 »
Tycker det är kul att sitta och fundera över lite och varje.
I dag funderar jag över om dagens miljövänliga bilar är så väldigt miljövänliga igentligen. Till exempel är det ju bara att konstatera att det finns närmare en mil kopparkabel i dagens bilar medans det säkert inte ens är en kilometer i "gårdagens" bilar. Sedan finns ju bilar med start/stopp teknik och redan börjar startmotorerna ge upp och sist jag kollade så fanns det ett stort sopberg som vi ska försöka bli av med.
Jag är fullt medveten om att gamla bilar drar mera bränsle och därmed släpper dom ut mera skit i luften men det går att reparera det mesta i de gamla bilarna medans dagens bilar mest bara är sopor när en del saker går sönder.

Så om man räknar in det som står här ovan kan man ju börja fundera över vad som är miljövänligt, är det bara jag som tänker som en kratta eller finns det fler som tänker i samma banor?
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Existens!

  • Gäst
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #1 skrivet: 07 feb-13 kl 09:46 »
Men när bilen skrotas så slängs ju inte den där milen kabel på tippen...

Puffpuff

  • Inlägg: 181
    • -
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #2 skrivet: 07 feb-13 kl 09:54 »
eller finns det fler som tänker i samma banor?
Ojaaa, har tänkt mycket detta slöseri med att bygga så svåra system att det inte på nåt vis ska kunna lagas...skicka till skroten och köp nytt  :(
Har tänkt att det borde finnas en marknad för bilar som byggs för att hålla i en mindre evighet med hjälp av enkelt byte av standardiserade utbyteskomponenter som ska kunna köpas i varje butik  :D

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #3 skrivet: 07 feb-13 kl 10:02 »
Men idag så återvinns ju nästan hela den skrotade bilen på något sätt. Inget som har ett värde, går att använda igen slängs. Jag tror inte riktigt man förstår att företagen faktiskt tänker återvinning/ andrahandsvärden.


http://www.bildemo.com/index.php?pageId=30
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #4 skrivet: 07 feb-13 kl 10:03 »
Hmm sist jag var på en bilskrot så satt så gott som alla kabelhärvor kvar i skrotbilarna. Å skulle all kabel återvinnas så får du i alla fall en massa sopor över i form av kabelhöljen närmare bestämt en mil kabelhöljen.

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #5 skrivet: 07 feb-13 kl 10:04 »
Hmm sist jag var på en bilskrot så satt så gott som alla kabelhärvor kvar i skrotbilarna. Å skulle all kabel återvinnas så får du i alla fall en massa sopor över i form av kabelhöljen närmare bestämt en mil kabelhöljen.

Kabelhöljen kan man mala ner till granulat....
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Puffpuff

  • Inlägg: 181
    • -
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #6 skrivet: 07 feb-13 kl 10:15 »
Men idag så återvinns ju nästan hela den skrotade bilen på något sätt. Inget som har ett värde, går att använda igen slängs. Jag tror inte riktigt man förstår att företagen faktiskt tänker återvinning/ andrahandsvärden.
http://www.bildemo.com/index.php?pageId=30

Men du slösar ju fortfarande bort allt arbete som är nedlagt på bilen och det tar även resurser att ta hand om den skrotade bilen. Borde vara så mycket miljösmartare med en bil som håller fyra gånger så länge, och är byggd så att hen enkelt kan göra uppdateringar.
Titta på all billack t.ex. hur mycket kemikalieutsläpp genererar inte den? Vid lackering, vid vård av lacken o.s.v. Hur vore det att använda linolja istället? Vem som helst kunde själva laga lackskador då  ;D
« Senast ändrad: 07 feb-13 kl 10:24 av ʞɹoʞ »

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #7 skrivet: 07 feb-13 kl 10:22 »
Elbilen är med mina mått miljövänlig hur man än vrider och vänder på det.

Den kan laddas från , olja, kol, vatten, sol, vind kärnkraft, bensin, mm mm

Farliga batterier kanske någon då säger, återvinning säger jag , prova att återvinna det som kommer ur ett avgasrör.
och räknar man på hur mycket energi som krävs för att köra en fosilbil 1 mil och samma för elbilen så inser man ganska snabbt vilken som spöar skiten ur den andra.
Och till dem som säger att kolkraften är smutsig, ja, men jag har hellre kolkraft än en massa avgaser i staden.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #8 skrivet: 07 feb-13 kl 10:28 »
Svar till den upp och nervända krokenkorken.

Jag ser det lite annorlunda. Jag har inga problem med att vi arbetar. Tvärt om. Arbete ser till att skatt dras in till kassan så folk kan få sjukvård, vägnät, barnomsorg etc.

Vi behöver alla arbetstillfällen vi kan få i det här landet. Men jag tycker som dig om hållbarheten. En produkt som närmar sig halvmiljonen borde ha en längre livslängd.

Att var man skulle kladda med linolja med tanke på hur brandfarligt det är.... nja, det tycker jag inte är en bra ide. Soprum lär stå i lågor lite varstans  ;D
« Senast ändrad: 07 feb-13 kl 10:38 av Snuzer »
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Existens!

  • Gäst
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #9 skrivet: 07 feb-13 kl 10:29 »
Men du slösar ju fortfarande bort allt arbete som är nedlagt på bilen och det tar även resurser att ta hand om den skrotade bilen.

Med den arbetslöshet som råder så kan ju knappast ett arbete anses 'bortslösat' ?

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #10 skrivet: 07 feb-13 kl 10:48 »
Bilar är inte miljövänliga!
Företeelsen att förflytta en ton plåt för att förflytta én människa (eller max 5) kan alldrig vara särskild miljövänligt, så om man väljer den ena eller andra sortens bil är väl mer prioriteringar och kompromisser.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #11 skrivet: 07 feb-13 kl 11:18 »
Bilar är inte miljövänliga!
Företeelsen att förflytta en ton plåt för att förflytta én människa (eller max 5) kan alldrig vara särskild miljövänligt, så om man väljer den ena eller andra sortens bil är väl mer prioriteringar och kompromisser.


Det är inte människor heller, men någonstans får man lägga ribban.

Puffpuff

  • Inlägg: 181
    • -
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #12 skrivet: 07 feb-13 kl 17:33 »
Men du slösar ju fortfarande bort allt arbete som är nedlagt på bilen och det tar även resurser att ta hand om den skrotade bilen. Borde vara så mycket miljösmartare med en bil som håller fyra gånger så länge, och är byggd så att hen enkelt kan göra uppdateringar.
Jag ser det lite annorlunda. Jag har inga problem med att vi arbetar. Tvärt om. Arbete ser till att skatt dras in till kassan så folk kan få sjukvård, vägnät, barnomsorg etc.
Vi behöver alla arbetstillfällen vi kan få i det här landet. Men jag tycker som dig om hållbarheten. En produkt som närmar sig halvmiljonen borde ha en längre livslängd.
Med den arbetslöshet som råder så kan ju knappast ett arbete anses 'bortslösat' ?
Vi får allt färre bilbyggare och komponenttillverkare i Sverige så det blir hela tiden mindre skattepengar till våra välfärdssystem och själva företagen betalar helst ytterst lite skatt i Sverige om de ens finns kvar i landet.
Sen är det väl så att om jag arbetar med något men gör det så dåligt att hållbarheten bara är en fjärdedel, detta måste vara slöseri med resursen arbetskraft. Om jag istället gjorde ett riktigt bra jobb som resulterar i fyra gånger så lång hållbarhet då borde jag teoretiskt sett bara behöva jobba en fjärdedel av arbetstiden för att tillfredsställa behovet av min produkt. Så då kunde jag använda den överblivna tiden till att hjälpa med sjukvård, utbildning å sånt  :)
Som det funkar nu så köper vi en dyr bil med lånade pengar från nåt låglöneland där arbetarna nätt och jämt kan försörja familjen. Det är företaget och dess aktieägare som får överskottet.

Man kan väl också jämföra med när du Existens! köper en spade i billighetsaffären, bladet är så klent att den böjer sej nästan direkt när du ska vända potatislandet, du får köpa tio stycken för att få hela landet vänt. Om du istället köpt en spade med en genomtänkt konstruktion och hållfasthet gjord för att hålla för de flesta påfrestningar, ja du skulle kunna använda spaden för att vända potatislandet i årtionden.
De flesta håller nog med om att det första exemplet är rent slöseri energi, resurser och arbetskraft.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #13 skrivet: 07 feb-13 kl 17:39 »
Mitt bidrag till diskussionen är avskaffat vägsalt och konverteringsbidrag för äldre bilar som kan byggas om med modernare motorteknik. Detta är dock rent tekniska/praktiska åtgärder, den riktigt stora utmaningen är att vända utvecklingen som lett till alla onödiga finesser. Jag representerar inte majoriteten av bilåkarna och jag har väldigt svårt att förstå hur en maskin man i genomsnitt använder någon timme eller två om dagen kan vara värd att späcka så full med en massa lyx.

Om man kombinerade modern motorteknik och modern produktionsteknik med den utrustningsnivå vi hade på 1960-talet och såg till att aerodynamiken låg på topp tror jag bilarna skulle både dricka och kosta hälften av vad de gör idag.

Är det förresten någon som hört begreppet "grå energi"? Minns inte var jag hört det men det ska i bilsammanhang handla om en jämförelse mellan den energi som omsätts i motorn under hela bilens livslängd kontra den energimängd som går åt under hela tillverkningsprocessen. Enligt påståendet jag hört är produktionsenergin i grova slängar dubbel mot "användningsenergin". Rätt skrämmande om det är sant. Men om man börjar räkna "grå energi" i samma ögonblick som man kör den gamla bilen till skroten, varenda dieselmotor i diverse gruvor, varenda kWh el i alla olika industrier för varje liten bildel, ja då blir det nog ganska mycket energi och miljöförstöring innan man kan gasa vidare med sin nya bil.

När jag försöker se helheten på detta vis blir jag tveksam till om det verkligen är vettigt att skrota bort gamla förgasarbilar utan katalysator för att ersätta dem med nyaste tekniken. Tänk om det t.o.m. är så att man på detta vis kan försvara det fortsätta användandet av en gammal Saab eller DKW med tvåtaktsmotor?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #14 skrivet: 08 feb-13 kl 07:09 »
Vi får allt färre bilbyggare och komponenttillverkare i Sverige så det blir hela tiden mindre skattepengar till våra välfärdssystem och själva företagen betalar helst ytterst lite skatt i Sverige om de ens finns kvar i landet.
Sen är det väl så att om jag arbetar med något men gör det så dåligt att hållbarheten bara är en fjärdedel, detta måste vara slöseri med resursen arbetskraft. Om jag istället gjorde ett riktigt bra jobb som resulterar i fyra gånger så lång hållbarhet då borde jag teoretiskt sett bara behöva jobba en fjärdedel av arbetstiden för att tillfredsställa behovet av min produkt. Så då kunde jag använda den överblivna tiden till att hjälpa med sjukvård, utbildning å sånt  :)

En fjärdedel av tiden, ger en fjärdedels lön? Kan man klara sig på det? Folk i utvecklingsländerna tjänar ju redan nu rätt uselt.

Jag har inte påstått att biltillverkning genererar några pengar i Sverige..... Däremot så skrotar vi bilar här fortfarande och det ger arbetstillfällen.

Det stora problemet med att vilja ändra på "dagens ekonomi" är att allt hänger ihop och ändrar man förutsättningarna någonstans så får man en dominoeffekt.




Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Existens!

  • Gäst
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #15 skrivet: 08 feb-13 kl 08:30 »
*allt färre bilbyggare* ?  Vi hade två..nu är det en  :)  Såvitt jag vet skapar Volvo rätt många jobb i Olofström, Skövde och Göteborg.. Eller lastbilar.. Scania har väl några anställda kvar..

 

Vitkål

  • Inlägg: 64
    • Uppland
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #16 skrivet: 08 feb-13 kl 09:54 »
Tycker det är kul att sitta och fundera över lite och varje.
I dag funderar jag över om dagens miljövänliga bilar är så väldigt miljövänliga igentligen. Till exempel är det ju bara att konstatera att det finns närmare en mil kopparkabel i dagens bilar medans det säkert inte ens är en kilometer i "gårdagens" bilar. Sedan finns ju bilar med start/stopp teknik och redan börjar startmotorerna ge upp och sist jag kollade så fanns det ett stort sopberg som vi ska försöka bli av med.
Jag är fullt medveten om att gamla bilar drar mera bränsle och därmed släpper dom ut mera skit i luften men det går att reparera det mesta i de gamla bilarna medans dagens bilar mest bara är sopor när en del saker går sönder.

Så om man räknar in det som står här ovan kan man ju börja fundera över vad som är miljövänligt, är det bara jag som tänker som en kratta eller finns det fler som tänker i samma banor?

Sen glömmer man ju så lätt all den energi som går åt till att tillverka dagens bilar. Alla smådelar som tillsammans ska bli en fungerande modern bil skeppas ju hundratuseltals gånger fram och tillbara över världen. DET spyr ut skit i luften det. Har alls inga belägg för detta men jag hörde någonstans att för att komma upp i samma energiåtgång som går till att tillverka en s.k miljöbil som inte rullat en meter så kan man köra en äldre jänkarbil (2 liter milen) konstant i närmare 200 år.

Att ta hand om sin gamla bil och köra den tills den praktiskt taget dör av ålder, det är vad man kan kalla riktigt miljötänk. Det är ju inte bara kläder och möbler som man ska återanvända;)

Vitkål

  • Inlägg: 64
    • Uppland
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #17 skrivet: 08 feb-13 kl 09:58 »
Om man nu nödvändigtvis måste ha bil dvs.

Existens!

  • Gäst
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #18 skrivet: 08 feb-13 kl 10:07 »
DET spyr ut skit i luften det. Har alls inga belägg för detta men jag hörde någonstans att för att komma upp i samma energiåtgång som går till att tillverka en s.k miljöbil som inte rullat en meter så kan man köra en äldre jänkarbil (2 liter milen) konstant i närmare 200 år.

Att ta hand om sin gamla bil och köra den tills den praktiskt taget dör av ålder, det är vad man kan kalla riktigt miljötänk. Det är ju inte bara kläder och möbler som man ska återanvända;)

*hörde nånstans* ?  Även den gamla jänkarbilen har ju  kostat energi att tillverka, och för övrigt så faller uträkningen på sin egen orimlighet.
Alla bilar ska köras tills dom dör av ålder, men de gamla bilarna som spyr ut avgaser och vräker i sig bränsle, finns det inget värde i att fortsätta vårda och köra vidare. Inte miljömässigt åtminstone.

Jag tror inte att de som spekulerar kring energiåtgången för nytillverkningen riktigt har tänkt på alla faktorer.

vilde

  • Inlägg: 140
    • Skåne
SV: Vad är miljövänligt?
« Svar #19 skrivet: 08 feb-13 kl 10:49 »
Citera
Jag tror inte att de som spekulerar kring energiåtgången för nytillverkningen riktigt har tänkt på alla faktorer.

Att göra det är att göra en livscykel-analys. Det första man gör när man ska göra en livscykel-analys är att man bestämmer var man ska dra gränserna. Det vill säga ska man räkna enbart sin egen miljöpåverkan innanför väggarna på sin fabrik, ska man inkludera underleverantörerna, kanske deras underleverantörer osv, ska man göra det här fullt ut måste man i stort sett räkna med hela världen till slut.  När man drar gränserna bestämmer man sig därför i stort sett för resultatet av sin analys, dvs man kan med hjälp av en livscykel-analys komma fram till det resultat man vill ha. Därför finns det de som kan "bevisa" att ett vinkraftverk kostar mer i energi att tillverka än vad det producerar energi under sin livstid, därför finns det de som hävdar att en elbil kostar mer i energi än en bensinbil.

Visst finns det nytta med att göra livscykel-analyser men det beror på syftet, vill man analyser var man har de största miljöbovarna i sina produktionsled kan det fungera. Men allt som oftast är syftet med en livscykel-analys att "bevisa" det man vill bevisa i marknadsföringssyfte eller opinionssyfte, därför använder politiker ofta sig av en sorts livscykel-analys så att de kan hävda i princip vad som helst och möjligen lura sig själva att de inte ljuger.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare
xaelanar, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser