Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?  (läst 12561 gånger)

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« skrivet: 11 mar-19 kl 14:16 »
Jag behöver köpa en egen bil.
Budget är typ så lite som möjligt.
Jag måste kunna transportera mig själv, två barn och en hund modell större.
Bilar jag har tyckt mycket om att köra är Subaru trendy och suzuki Swift.
Jag mekar gärna själv. Men det är ju bra om det inte behöver göras så ofta. ;)
Jag kör mycket på dåligt plogade vägar och grusväg. Så markfrigång är trevligt, fyrhjulsdrift också men absolut inte krav.

Ge mig era bästa tips på billiga lättmekade bilar som inte drar allt för mycket soppa.  :D :D
 
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-19 kl 15:39 »
Jag är mycket nöjd med min Saab 9-3 från 2001. Den lagar jag själv när det är nåt, delar finns nya eller på skroten. Få "dator-grejer" som behöver åtgärdas. Det är en halvkombi så det går att få med massor. Lite snålt benutrymme bak möjligtvis om föraren är lång.
En sån får du för väldigt lite nu för tiden. På med bra däck och stå emot eventuella impulser att sänka den så tycker iallafall jag att den tar sig fram där jag behöver (brant grusväg är mitt mesta i terrängväg) även på vintern.

En lite nyare 9-3:a (efter 2004) kan du få tag på som biopower dvs etanol/bensinhybrid och då får du ner skatten till runt 1100 om året.

De är ju dock från en tid när bensinen inte kostade skjortan. Jag kan köra min på 0,7 men ligger högre när det blir stad och bilköer.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #2 skrivet: 11 mar-19 kl 16:38 »
Äldre VW Polo eller Golf skulle jag säga.
En modell innan 88:a då avgaskraven kom. Lämpligen max -84 årsm.

Tittar själv efter en sådan som extra bil. Ingen el att tala om så kan krångla. Minimalt med hightech på motor. Billiga reservdelar.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #3 skrivet: 11 mar-19 kl 17:28 »
Budget så lite som möjligt?
Regeln är väl ju äldre bil desto fler timmar att meka.
Titta på en ny Dacia duster annars. Eller den där skåpbils varianten peugeot har. Bägge går ju lös på runt 150 000kr ny.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #4 skrivet: 11 mar-19 kl 18:46 »
Forumet levererar som alltid :)
Ska kolla närmare på saab. Men den känns stor.
Har haft en golf, tyckte den var lagom stor. Hunden kan ju också sitta i ett säte.

Funderar på något som snart blir skattebefriat som jag kan vårda med kärlek.
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

piggetröska

  • Gäst
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #5 skrivet: 11 mar-19 kl 19:17 »

Funderar på något som snart blir skattebefriat som jag kan vårda med kärlek.


En snabb kolla på blocket visar att det just nu finns en (1) Subaru äldre än 1991 och med gällande besiktning till salu i Sverige.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #6 skrivet: 11 mar-19 kl 19:21 »
Om högsta prioritet är en bränslesnål bil så skulle jag föreslå Opel Kadett 1,6i '88-90. Dock har väl de flesta sådana rostat bort vid det här laget.
Vill man ha en VW som går riktigt snålt, så kan man hålla utkik efter en Golf II med 1,8 l 66 kW-motorn med centralinsprutning, motorkod RP. Ungefär samma årsmodeller gäller för den också. Den mindre 1,6 l -motorn av samma generation har en konstig elektroniskt styrd förgasare som är betydligt mer krångelbenägen.

Om man är säkerhetsmedveten och vill ha en billig småbil med lite bättre krocksäkerhet, airbag, ABS mm, så bör man nog sikta på mitten av 90-talet eller senare. Dock är sådana bilar tyngre än 80-talets småbilar (som följd av mer och tjockare plåt för att förbättra krocksäkerheten), så bränsleförbrukningen kan bli något högre.  Beträffande bilar av den generationen kan man föreslå t ex VW Golf III, tidiga Audi A3, Mitsubishi Carisma, Citroën ZX, Peugeot 306 (eller motsvarande skåpbilar, Berlingo resp Partner).

En sak man bör vara medveten om, om man tänker skaffa en 80-talsbil för att ha länge, är att även om reservdelar är billiga nu så dröjer det nog inte många år förrän mycket börjar vara utgånget och svårt att få tag i. Och de är redan sällsynta på skrotarna.

Det är fel att det inte finns några avgaskrav på bilar före '88.  De första lindriga avgaskraven började gälla från 1972 års modeller i Sverige, skärptes en hel del 1976.  '87 och '88 fick man 6000 kr i rabatt på accisen (dåtida försäljningsskatt) om man köpte en bil med katalysator, och det blev obligatoriskt från 1989.
För lätta lastbilar med totalvikt över 2500 kg fanns i stort sett inga avgaskrav alls förrän omkring 1990.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #7 skrivet: 11 mar-19 kl 19:22 »
En snabb kolla på blocket visar att det just nu finns en (1) Subaru äldre än 1991 och med gällande besiktning till salu i Sverige.

Subaru före mitten av 90-talet var extremt rostkänsliga, och det finns ytterst få kvar överhuvudtaget.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #8 skrivet: 11 mar-19 kl 19:29 »
Det är fel att det inte finns några avgaskrav på bilar före '88.  De första lindriga avgaskraven började gälla från 1972 års modeller i Sverige, skärptes en hel del 1976.  '87 och '88 fick man 6000 kr i rabatt på accisen (dåtida försäljningsskatt) om man köpte en bil med katalysator, och det blev obligatoriskt från 1989.
För lätta lastbilar med totalvikt över 2500 kg fanns i stort sett inga avgaskrav alls förrän omkring 1990.
Helt rätt torbjorn, det jag tänkte på var katalysatorn som kom då och den vill jag undvika på grund av kostsam reparation och störande fel på bilprovningen. Första generationen av VW Polo/Golf och även jetta har väl inte el i sin förgasare? Minns att de var manuell chocke på dem. På sin höjd ett membran att byta i förgasaren om de stått ett tag.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #9 skrivet: 11 mar-19 kl 19:39 »
Hittade en billig golf med följande text i annonsen:

SRS och ABS lamporna lyser, efter att bilen stått helt utan batteri och haft för låg spänning så tändes dessa lampor när det sattes i ett nytt batteri. Är dock inget fel i systemet och bromsar var u.a på besiktningen.

Är det nåt jag kan fixa själv? Låter det som en logisk förklaring till felet?
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #10 skrivet: 11 mar-19 kl 19:59 »
Det är förmodligen dags för en ny ABS-givare, man skall aldrig tro att det är enkelt bara för att en försäljare hävdar det. Hade det varit enkelt hade de fixat det själv.

Suzuki swift som nämndes i startinlägget har jag haft, årsmodell 2010 tror jag. Upplevde den som mycket simpel och enkel att reparera själv. Bästa nyare småbilen jag har erfarenhet av.

Angående gränsen 1988 för katalysator så har den ändrats till 1993 nu, EU-anpassning. Så länge katalysatorn bara sitter där så behöver den inte funka.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #11 skrivet: 11 mar-19 kl 20:17 »
Hittade en billig golf med följande text i annonsen:

SRS och ABS lamporna lyser, efter att bilen stått helt utan batteri och haft för låg spänning så tändes dessa lampor när det sattes i ett nytt batteri. Är dock inget fel i systemet och bromsar var u.a på besiktningen.

Är det nåt jag kan fixa själv? Låter det som en logisk förklaring till felet?
SRS är väl airbag? Då måste den in på märkesverkstad och “nollas”. Om du inte vet någon som har ett verktyg/program/kompetens för det. Vad det gäller ABS så håller jag med tidigare svar. En givare som gett upp. Vilken? Ja du har 4 att fälja på :).
Troligen är detta en 90-talare?
Hävdar fortfarande att gå ner i ålder är smartare i detta läge. Med tanke på dina kriterier. Finns säkert någon äldre som haft en som gått lite. Passat kan du kolla också innan -86.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #12 skrivet: 11 mar-19 kl 20:21 »
Jag har en VW jetta -88 diesel. Skattefri, drar ca 0,5 hur jag än bär mig åt och reservdelar kostar nästan inget om man skickar efter från nån av de Tyska sidorna.
Wire till motorhuven ca 11 kr, dörrhandtag 20-50 kr, framlysen ca 300 kr
Kamremssats och oljefilter med frakt 431,72 kr, men det fanns billigare på annan firma om jag väntat eftersom det var slut i lager.
Mycket är lika på Jetta och Golf, så en golf är nog en bra ide med.

Annars har jag en SAAB 900-86 till salu. Ganska bra skick och nyss besiktigad.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #13 skrivet: 11 mar-19 kl 20:26 »
Finns en golf mk1 turbo diesel ute på Facebook, med lite småfix i Malå, om du är intresserad kan jag visa var.
Tror det var en -84

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #14 skrivet: 11 mar-19 kl 20:32 »
Jag skulle nog inte satsa på någon 80-talsbil. De är för gamla nu, en del reservdelar börjar bli svåra att få tag på, kunskaperna om hur de skall lagas är glömda, de är rostiga och slitna. Även om bilen ser fin ut på utsidan kan varenda skruv vara fastrostad. De få som finns kvar som verkligen är i bra skick är uppköpta av samlar. Vill man ha en billig bil skall man köpa en som är runt 15 år gammal, då är de nästan som billigast och fortfarande relativt nya. Sedan bör man undvika allt sådant som mer än fyra cylindrar, fyrhjulsdrift, automatlåda, turbo (om det inte är en diesel), AC och annat som ökar risken för haveri. På den tiden kunde man fortfarande köpa bilar utan ABS så det bör man också undvika nu om det går.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #15 skrivet: 11 mar-19 kl 20:46 »
Det är förmodligen dags för en ny ABS-givare, man skall aldrig tro att det är enkelt bara för att en försäljare hävdar det. Hade det varit enkelt hade de fixat det själv.

Suzuki swift som nämndes i startinlägget har jag haft, årsmodell 2010 tror jag. Upplevde den som mycket simpel och enkel att reparera själv. Bästa nyare småbilen jag har erfarenhet av.

Jo klart jag förstår att man aldrig ska tro en säljare som säger att ett fel är lätt att laga. Men det finns ju också människor som har gamla bilar och lagar på verkstad, då blir det fort dyrt och man säljer hellre bilen än att lämna in den...

Låter ju lovande att Suzuki swift är lätt-mekad. Den jag körde var fyrhjulsdriven. Älskade den. Kom fram överallt och när man ändå satt fast var den lätt att gräva loss. (Jag bodde längs en sällan plogad väg på svalbard, inte ovanligt med 30-40cm drivor på vägen, en dag hade grannen tröttnat på och ploga i drivan som bildades bakom hans hus, och plogat i en båge runt istället. Det missade jag och tog sats för att komma igenom den rejäla drivan.. Fastnade på mitten, snö under HELA bilen. Lyckades ändå gräva loss mig utan hjälp...)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #16 skrivet: 11 mar-19 kl 21:00 »
Hittade en billig golf med följande text i annonsen:

SRS och ABS lamporna lyser, efter att bilen stått helt utan batteri och haft för låg spänning så tändes dessa lampor när det sattes i ett nytt batteri. Är dock inget fel i systemet och bromsar var u.a på besiktningen.

Är det nåt jag kan fixa själv? Låter det som en logisk förklaring till felet?

När det gäller  SRS (airbag) -lampan så brukar den fortsätta lysa tills man har raderat felkoden, om det en gång har förekommit över- eller underspänning i bilens elsystem.  Mycket vanligt om man t ex har använt ett suspekt hjälpstartaggregat för att starta bilen med dåligt batteri, eller om man har kört med trasig generator och batterispänningen har sjunkit allteftersom under körning. En del VAG-bilar har egenheten att SRS-lampan inte slocknar  om man är för snabb eller långsam med att starta motorn efter att ha slagit på tändningen. Om man väntar ca 2 till 5 sekunder mellan tändningstillslag och start så brukar lampan hålla sig lugn.

ABS-system brukar däremot inte vara programmerade på det sättet, utan där slocknar lampan av sig själv så snart felet är borta och man har startat om bilen.
Man ska se upp med att SRS- och ABS-lamporna kan vara "tjuvkopplade" på gamla bilar, för att de ska klara besiktningen.
På en VW är det vanligtvis (dock något beroende på årsmodell) lätt gjort att läsa av och radera felkoder med en diagnoskabel som man köper för några tior på Ebay, och en gratisprogramvara som körs på PC.

Jag skulle inte rekommendera köp av den bilen om du inte har med dig utrustning för att läsa av felkoderna när du tittar på den.
Prova då att radera felkoder, stäng av tändningen, starta om och kör en vända och kolla att de inte kommer tillbaks.
Om du får felkod för en ABS-givare, så talar systemet om i klartext vilken av givarna det är. Men kom ihåg att felkoden inte nödvändigtvis betyder fel på givaren - det kan lika väl vara t ex kabelfel eller fel i styrdonets ingång för just den givaren.

Ett tips är att prova att inte använda startmotorn utan veva eller rulla igång istället. Om lamporna håller sig mörka då, så är det batteriet eller dålig kontakt någonstans kring batterikablarna som är problemet.

Beträffande AC, så ska man passa sig för VAG-bilar från ca 2004 och framåt (samma lömska sak finns också på en del andra bilmärken, men jag tror VAG var både först och har haft mest problem med den). De har nämligen ingen magnetkoppling till AC-kompressorn utan den dras med av motorn hela tiden, även då AC är avstängd. Problemet med detta är att om kylmediet läcker ut ur AC-systemet, så skär kompressorn obönhörligen ihop.  På en "normal" bil-AC, ser lågtryckspressostaten till att magnetkopplingen aldrig kan koppla in kompressorn om det är svår brist på kylmedium.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #17 skrivet: 11 mar-19 kl 21:35 »
Jag skulle nog inte satsa på någon 80-talsbil. De är för gamla nu, en del reservdelar börjar bli svåra att få tag på, kunskaperna om hur de skall lagas är glömda, de är rostiga och slitna. Även om bilen ser fin ut på utsidan kan varenda skruv vara fastrostad. De få som finns kvar som verkligen är i bra skick är uppköpta av samlar.

Så är det om bilen går i saltlake, här i Norrlands inland är de i bättre skick.
Har en Mercedes från -80 som stått ute sen slutet av 80-talet och gått 60 000 mil.
Igår när jag skulle se över bromsarna och byta bromsvätska, så var det inge problem att lossa luftskruvarna.

Man behöver inte så mycket kunskap för att laga 80-tals bilar, värre blir det ju nyare de är.


Nu håller jag mest på med Mercedes och även om de är från 60- talet eller lite äldre, så kan man köpa i stort sett hela bilen i delar nytt på Mercedes, även om en del saker måste beställas.
Det sägs även det är hyfsat lätt att få tag på delar till gamla Volvo
Vissa andra suspekta märken är det ont om delar, fast det är ganska nya bilar.

Här uppe rullar det ganska många 60-80 tals bilar, som bruksbilar året runt.

  • Gäst
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #18 skrivet: 12 mar-19 kl 00:09 »
Koll på blocket visar att det inte finns någon Suzuki före -91 godkänd på besiktningen.

Gjorde misstaget förra året att köpa en koreansk bil årsmodell 00, 1 ägare 9000 mil, ingen rost. Det var som komponenter i bilen bara föll itu, alltså inte av slitage, utan av ålder. Tröttnade och skrotade eländet nu vid nyår.

Håller med Torbjörn om att det finns en åldersgräns, f n snart 80talsbilar, där eftermarknaden på reservdelar tar slut och det är renrakat på skrotarna.

Återstår märken med klassiska modeller där veteranklubbar håller igång reservdelstillverningen. T e x, som ensamhet påpekar, Mercedes. Volvo är ett bra kort. En doldis, i min mening, är engelska bilar. Har på 2000talet haft en engelsk Ford. Ingen brist på nytillverkade reservdelar eller plåtdelar från England (fick motorrumsbrand i denna bil, annars hade den fortfarande rullat).

Men skałl barn regelbundet åka i bilen skall de kanske sitta i baksätet, med tanke på krock(o)säkerheten. Om där överhuvudtaget finns några säkerhetsbälten. Har för mig att Volvo hade bälten bak, finns säkert någon på forumet som har bättre koll på det.
« Senast ändrad: 12 mar-19 kl 00:14 av piggetröska »

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #19 skrivet: 12 mar-19 kl 08:30 »
Piggetröska,
Nu har jag medvetet blandat lite i ditt senaste inlägg bara för att jag tycker det är kul att koreans småbil från -00 nämns i samma inlägg som diskussion om krocksäkerhet och ifall det ens finns bälten bak :)

Fastfrusen,
Tänk efter nu är min spontana tanke. Vill du verkligen köpa något från 80-talet? Ska du köra barn och dig själv ska du ha krockkuddar och allmän standard på grejerna. Köp en Saab. En katalysator byter du om du behöver, turbon kommer ge upp men det har den säkert redan gjort mellan 7 och 10 000 mil och är redan bytt. Så stora är de inte tycker inte jag, visst är den större än småbilarna men du får ju en helt annan kvalitet än något från korea eller frankrike. ABS vill man ha tycker jag, men så mkt andra hjälpmedel får du inte i en sån här.
Här har du en utmärkt bil från 2002 för under 10 tusen, 16 k mil:
https://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_3_5_dorrar_2_0_T_150hk_84144744.htm?ca=15&w=1

Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, Ulmusglabra, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser