Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skörda fröfänkål  (läst 2758 gånger)

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Skörda fröfänkål
« skrivet: 12 sep-06 kl 18:54 »
Hej!
Är här någon som odlar egen fröfänkål?
Ska man skörda den medan fröna är mjuka och gröna (och eftertorka på vinden) eller ska man vänta tills de har torkat helt?
Jag har massor och skulle se om man kunde avyttra lite.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Skörda fröfänkål
« Svar #1 skrivet: 12 sep-06 kl 22:01 »
Jag tror absolut att du skall vänta tills fröna är helt mogna.

Har inte odlat just fänkål för frö men t.ex. koriander, skördar man fröna gröna så blir resultatet stort fiasko.

Låt dom sitta kvar så länge du vågar, se upp så dom inte trillar av innan du skördar bara eller ruttnar i dåligt väder, en avvägning där alltså. Men, så länge som möjligt bör dom få sitta kvar.

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Skörda fröfänkål
« Svar #2 skrivet: 18 sep-06 kl 10:08 »
I Annas örtagård av Anna Bergenström hittade jag en skördeanvisning om att skörda när fröna var gula och låta dem eftertorka. Gula frön luktar mer aromatiskt än bruna. De blir bruna när de mognar helt och trillar av. Nu hänger de, efter Annas anvisningar, i knippen i påsar så att fröna landar i  påsarna är de ramlar av. Vad gäller korianderfrö håller jag helt med, de ska skörds snustorra.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Skörda fröfänkål
« Svar #3 skrivet: 04 okt-06 kl 18:10 »
Då fick jag lära mig nåt nytt idag också ... tack.  :)

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Skörda fröfänkål
« Svar #4 skrivet: 15 dec-06 kl 18:53 »
Nu har jag äntligen "tröskat" mina fänkålsfrön och fått ner dem i en kryddburk. De hade blivit mörkgröna och krympt och luktade fantastiskt aromatiskt. Köpe-fröfänkål är rena höet i jämförelse!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 2 användare
von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser