Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fostervattnet har gått och tackan äter?  (läst 5622 gånger)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Fostervattnet har gått och tackan äter?
« skrivet: 24 mar-09 kl 16:55 »
Fostervattnet gick kl. 15.30 och nu är kl. 16.52. Inga värkar och hon stod och åt ensilage så sent som för 20 minuter sedan!

I Sjödins bok får står det på s. 119 att man inte i onödan ska gå in i tackans livmoder med handen, ovana skötare kan skada mer än göra nytta (jag är ovan!) Å andra sidan bör man inte vänta längre än någon timme, om lammen inte kommer sedan fostervattnet gått!

Hur orolig skall jag vara? Jag var i fårhuset när vattnet gick, och kom precis in för att skriva detta! Hoppas att någon kan svara mig snabbt!

Angelica
Älskar djur... människor också!

Stormulen

  • Inlägg: 43
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #1 skrivet: 24 mar-09 kl 17:38 »
Hur ska du bli van om du inte övar? Gå in och kolla läget tycker jag. Får du inte ut lammen är det ju bara att slakta tackan.

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #2 skrivet: 24 mar-09 kl 18:02 »
huu lät inte positivt:S "bara att slakta tackan"..
Hoppas de går bra! gruvar mig inför att mina ska lamma.. tur de bara är 3 än så länge...
/Stina

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #3 skrivet: 24 mar-09 kl 18:03 »
Jag hävdar med en dåres envishet ;) att man först ska pröva att lämna dom ifred/ensamma i 20-30 min innan man gör något...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

 

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #4 skrivet: 24 mar-09 kl 18:23 »
Slakta - äsch det ska ju inte behövas naturligtvis. Gå in och känn du! Eller hur har det gått?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #5 skrivet: 24 mar-09 kl 18:43 »
lämna henne ifred sen skulle nog jag gått in...

Berätta hur det går

Stormulen

  • Inlägg: 43
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #6 skrivet: 24 mar-09 kl 18:48 »
Faktum är att det ibland kan behövas om man inte får ut fostret. Själv tycker jag det är djurplågeri att låta en tacka självdö för att den inte får ut sina lam, men här kanske vi har olika synsätt. Ytterligare ett alternativ är ju att ta ut vereinär och låta han/hon försöka få ut lammen. Fungerar inte detta så går det också att ta till kejsarsnitt med förhoppningen att lammen fortfarande lever. Men frågan är ocm en enskild tacka är värd att ta ut veterinär för. Kanske i vissa fall om det är ett värdefullt avelsdjur som är inseminerat med dyr sperma. Annars inte, tycker jag.  "kör in handen" i tackan och känn efter är mitt råd om den fortfarande inte har lammat.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #7 skrivet: 24 mar-09 kl 18:48 »
Hej,

jag tog tjuren vid hornen och gick in i tackan, lammet låg i rätt läge så efter lite möda så fick jag ut den. Hade ringt och sökt veterinären innan för rådfrågning. Hon ringde upp mig när lammet var ute och jag berättade att tackan skulle få 2 lamm enligt scanningen. Då sade hon till mig att det är inget annat att göra än att gå in igen och dra ut det 2:a lammet också, kunde jag inte känna det så skulle jag gå ända in i livmodern och känna efter. Då blev jag väldigt nervös! Jag tog tjuren vid hornen igen och förberedde mig på att vara tvungen att gå långt in... men det behövde jag inte! Jag fick tag på klövarna och plopp så kom lammet ut!!

Däremot så tycker jag inte att tackan är så engagerad i det 2:a lammet, har faktiskt puffat bort det och ägnar hela sin tid åt att slicka det första lammet... så nu har jag är jag tillfälligt hemma för att hämta pumpen och nappflaska så att jag har det redo om det skulle visa sig att det 2:a lammet inte får komma till att dia.

Nu ska jag ut och se hur det går för dem!
Älskar djur... människor också!

Stormulen

  • Inlägg: 43
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #8 skrivet: 24 mar-09 kl 18:50 »
Ett litet tips när du drar ut lamm är att inte dra ut dem helt och hållet. Låt dem "rinna" ut av sig själva sista biten. Då minskar riekn för att tackan inte bryr sig om lammet.

agge

  • Inlägg: 231
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #9 skrivet: 24 mar-09 kl 19:16 »
Vi har en tacka som blåsan kom på och sen hände inget mer på några timmar.
Jag gick in o kände men vågade inte riktigt. Ringer efter vet. som kommer och konstaterar att det är två o dom ligger kors o tvärs , hon jobbar säkert en halvtimma i tackan men lyckas inte, går o ringer en kollega för råd kommer tillbaks efter kanske tio - 15 min o börjar jobba i tackan igen det tog säkert ytterligare 20 min innan hon lyckades få ut två döda lamm.
Nu mår tackan hur bra som helst.
Det kostade mig 875+moms. men det ser jag som läropengar
Nu vet jag hur hårda tag en tacka tål och jag vågar förmodligen gå in o greja bättre nästa gång.

Stormulen

  • Inlägg: 43
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #10 skrivet: 24 mar-09 kl 19:27 »
Och tackan är säkert värd 500 kr + en massa lidande för djuret när ni rotar runt. Men sen håller jag självklart med om "Learning by doing" men ibland måste man inse att det inte går och är bättre att ta bort tackan. Har själv råkat ut för lamm som är så stora att de inte går att få ut trots att de ligger rätt. Vad ska jag göra tycker du. Låta den självdö eller är det värt att kosta på den ett veterinärbesök. Kanske om det är ens husdjur men inte om man har en produktionsbesättning som ska generera någon krona tillbaka.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #11 skrivet: 24 mar-09 kl 19:44 »
"gnosa ihop" båda lammen när de är blöta så har hon lite svårare att hålla reda på vem som är ev. hatobjekt.  ;)

louise

  • Gäst
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #12 skrivet: 24 mar-09 kl 20:09 »
Kan de alltså vara pigga på benen när lammen ligger snett? Jag har en pågång nu, vattnet gick för ca en halvtimme sen. Nu lite slemtrådar.

Hon går runt å hänger efter andra tackans lamm (sen min andra tråd), men går i cirklar nedhukad. Än så länge är jag lugn men..

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #13 skrivet: 24 mar-09 kl 20:22 »
Ja, då har jag gått hem för dagen...tror jag!
Inga andra tackor är på gång vad jag kan se.
Tackan ser inte ut att helt ha övergett lammet, slickar det och så... men så fort favvon rör sig bortåt och 2:a lammet försöker hitta spenen så rör tackan sig efter favvon. 2:a lammets mage kändes ganska tom så jag gick faktiskt hem och plockade ut 70 ml råmjölk ur frysen (det var vad som blev av 3 påsar), tinade den under rinnande ljummet vatten, fixade också en nappflaska med 275 ml lammnäring i för säkerhetsskull. 2:a lammet letade spenar överallt utom där de suttit! Ett tag undrade jag om hon är blind, inte ens när favvon drack fattade hon var spenarna satt... hon sög lite här och där! Nu har hon iallafall minst 70 ml råmjölk i magen (och lite har hon nog fått i sig av modern, jag försökte hjälpa henne att hitta spenen). Då blev hon direkt pigg och innan jag gick så såg jag att hon hittat spenen på tackan.
Lammnäringen sparar jag till imorgon för säkerhetsskull!

Sedan vill jag bara säga att alla gör vi våra avvägningar om vi vill ringa tillkalla veterinär vid problem vid lamningen eller inte, jag gillade inte diskussionen som uppstod i den här tråden. Jag tycker att jag fick mycket bra hjälp av veterinären och det var det hon sade till mig som avgjorde att jag vågade gå in i tackan på det sätt som jag gjorde... nu hoppas jag bara att jag inte har fört in några elaka baciller i henne... jag hade bara vatten hemma och hon var inte still precis...ville inte stressa upp henne för mycket. Veterinären trodde inte att det skulle bli några större problem eftersom jag använde sterila handskar och glidslem.

Nu ska jag snart gå och lägga mig... det har varit 3 besvärliga lamningar idag... en där jag faktiskt fick tillkalla veterinär och två där jag faktiskt fick hjälpa till att förlösa.
Älskar djur... människor också!

gurkan

  • Inlägg: 255
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #14 skrivet: 24 mar-09 kl 20:46 »

Bra jobbat, Angelica!

Stormulen

  • Inlägg: 43
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #15 skrivet: 24 mar-09 kl 20:53 »
Angelica,
Bli inte upprörd, du skriver precis vad jag menar att man gör sina egna avvägningar.  Men har du en större besättning går det inte att kalla på veterinär i tid och otid, det blir för dyrt. Så i stället får man lära sig hur man tar ut lamm och det enda sättet att göra det är övning (skaffa jodopax till ditt medicin förråd) som med allt annat. Går det inte att få ut lammen så får man sedan besluta vad som ska göras.  Vad är det du inte gillar med diskussionen, att vi har olika utgångspunkter?

Putte E

  • Inlägg: 104
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #16 skrivet: 24 mar-09 kl 20:59 »
Och tackan är säkert värd 500 kr + en massa lidande för djuret när ni rotar runt. Men sen håller jag självklart med om "Learning by doing" men ibland måste man inse att det inte går och är bättre att ta bort tackan. Har själv råkat ut för lamm som är så stora att de inte går att få ut trots att de ligger rätt. Vad ska jag göra tycker du. Låta den självdö eller är det värt att kosta på den ett veterinärbesök. Kanske om det är ens husdjur men inte om man har en produktionsbesättning som ska generera någon krona tillbaka.
har själv tagit ut vetrinären två gånger i år vid lammningar först på en tacka som skulle ha tre lamm som låg ihopp trasslade och tackan hade ingen ork och vetrinären lyckades rädda alla tre +tackan så klart att de är värt kostnaden på 700kr som de kostade häromdagen var de problem igen med en ungtacka och återigen så rädda vet lammet och tackan så klart de är värt pengarna..förstår inte riktigt hur du värdera dina tackor och lamm känns ju inte bättre och skjuta tackan levande lamm i

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #17 skrivet: 24 mar-09 kl 21:14 »
Ja, Jättebra jobbat Angelica!!! Det är läskigt första gången man ska hjälpa till, det tyckte jag i alla fall. Ändå hade jag ganska mycket vana från koförlossningar. Allt är så mycket mindre på tackor och man vet ju inte om det är delar från ett eller fler lamm man känner! Kontakt med veterinär är väl bra att ha? Och sedan vill jag än en gång göra reklam för kursen i Lammningshjälp med lådan, jag ska snart gå den igen, man kan aldrig träna för mycket;) Man har igen det i 'Skarpt läge' tycker jag, på kursen har man ju dessutom en veterinär med som kan se och kommentera allt man gör inne i 'Tack-lådan'.         Stabon: Man brukar kunna vänta nån timme med att 'gå in' utan att det ska vara nån fara, en halvtimme är inte konstigt. LYCKA TILL!            Mvh Charlotte   
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

  • Gäst
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #18 skrivet: 24 mar-09 kl 21:17 »
ettan ute, efter lite hårdare kamp än normalt. Jag drog ut de sista benen, jag blev förbannad för hon la av å lammet låg orörligt. Men nu pratar de å slickar å har sig! Inväntar tvåan.. Såvida inte detta var tvåan å jag helt missuppfattat vem som hör till vem... se andra tråden;)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #19 skrivet: 25 mar-09 kl 07:45 »
Ja, då har jag varit ute nu på morgonen...
Nädå, tackan stångar undan lammet och vill inte veta av det...lammet är fortfarande tafatt... hittar inte spenen direkt och bökar runt lite varstans på tackan. Andra lammet är belåtet och älskat. Jag hade med mig 275 ml lammnäring för alla eventualiteter och som lillflickan drack begärligt.

Ska jag nu vara tvungen att binda upp ännu en tacka och ha stående i mer än en vecka för att försöka få tackan att acceptera lammet? Det går inte så bra med den första tackan som jag nu har haft uppbunden sedan 1½ vecka tillbaka! Henne kommer jag nog släppa lös under dagen!

HAR JAG DRÖMT DET ELLER LÄST DET ATT MAN KAN SEPARERA FAVVOLAMMET FRÅN TACKAN NÅGRA TIMMAR FÖR ATT TACKAN SKALL FÖRSÖKA KNYTA AN TILL DET ICKE ÖNSKVÄRDA? Är det någon som provat det... och hur har det i så fall gått?
Älskar djur... människor också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tur-Johan, Be, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser