Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Induktionsmotor???  (läst 28269 gånger)

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Induktionsmotor???
« Svar #20 skrivet: 02 nov-05 kl 13:28 »
Hej!

Tja, det är säkert ingen större skillnad... Jag tror jag slår till på magneterna här i sverige ändå...

/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Induktionsmotor???
« Svar #21 skrivet: 02 nov-05 kl 13:36 »
Nu måste vi reda ut begreppen med induktionsmotorn. Kan det var så här, eller cyklar jag omkull igen?

En induktionsmotor är en 3-fas växelströmsmotor (3-fas AC-motor) och asynkronmotorn är en sådan motor. Synkronmotorn är däremot inte någon induktionsmotor.

Induktionsmotorn och en 3-fas asynkronmotor ser exakt likadana ut i konstruktionen, med en rotor av aluminium innehållande en så kallad burlindning (de fläktliknande blad Olof pratade om) och en cylinderliknande stator i vilken rotorn snurrar. Inga borstar, eller släpringar finns och som jag kan se det hela är 3-fas asynkronmotorn en induktionsmotor.

I så fall behöver man inte leta speciellt länge för att hitta en induktionsmotor, alltså rätt typ av motor för ombyggnad till PMG-generator. Ett enklare sätt att få den att funka som generator är att koppla kondensatorer över lindningarna.
Några magneter finns inte då, men lite restmagnetism finns kvar i rotorn och det lär räcka för att få igång det hela.
Min tvättmaskinsmotor ser ut så och nu ska jag skruva sönder den för inspektion och fotografering, sedan återkommer jag.

Rätta mig gärna om jag har fel, annars kanske någon dräper sig och i så fall blir det förmodligen jag.  :D

Här är en länk till en sida som beskriver induktionsmotorn.

http://www.geocities.com/vijayakumar777/inductionmotor/inductionmotor.html

Gör man en Google-sökning på "induction motor" och bilder, hittar man en hel del där.

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Induktionsmotor???
« Svar #22 skrivet: 02 nov-05 kl 13:47 »
Hej!

Nu börjar du vara sanningen på spåret!!
...men synkronmaskinen är också av induktionstyp, eftersom rotorlindningen _inducerar_ en spänning i statorn...

Jobba på!  ;)
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

 

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Induktionsmotor???
« Svar #23 skrivet: 02 nov-05 kl 13:51 »
Hej igen... (börjar bli tjatigt nu, va?)

Detta med att köra med en asynkrongenerator kan vid första anblicken se lockande ut, men det är svårt att få till någon vettig spänningsreglering på en sån maskin... Lättast är att dunka in den mot ett befintligt 3~nät och leverera till nätet, men då faller ju den småskaliga tanken....

/P
« Senast ändrad: 02 nov-05 kl 13:52 av PowerMizer »
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Induktionsmotor???
« Svar #24 skrivet: 02 nov-05 kl 15:27 »
Ok, då är vi på rätt vi väg!

Jag skulle gärna vilja använda min tvättmaskinsmotor som generator, men med neodymmagneter i rotorn och helt nya lindningar för 3-fas AC, 20-30 volt vid ca: 250-350 rpm, så att jag kan använda den här grejen.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=3947.htm

Jag hade helt enkelt tänkt bygga om motorn till en PMG. Tror du inte det går så bra?
Tvättmaskinsmotorn har en liten remskiva och det passar perfekt till vattenhjulets stora remskiva (växlar upp varvtalet drygt 11 ggr). Fästen har den också, så den skulle bli väldigt enkel att montera på hjulet.

Alternativet vore kanske en PMG baserad på Volvodelar? Det är ju inga stora effekter jag ska plocka ur hjulet. Max 100 watt skulle jag gissa, men 100 watt 24 h/dygn är inte illa.  :)

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Induktionsmotor???
« Svar #25 skrivet: 02 nov-05 kl 16:40 »
Går, går säkert... Vet bara inte om det är det klokaste... Varför inte bara växla upp varvet på en vanlig bilgenerator?? Den håller ju spänningen konstant och så...... Jag har ingen aaaaning om vad man kan vänta sej för effekt av en ombyggd tvättmaskinsmotor.

Jag tror att ditt hjul kan ge den effekt (o vridmoment) som behövs för uppväxlingen.

Ha det gott.
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Induktionsmotor???
« Svar #26 skrivet: 02 nov-05 kl 19:42 »
För att en bilgenerator ska fungera kräver den en viss ström, eller runt 30 watt, är det inte så? Emellanåt kan vattnet i ån sina nästan helt och och får jag 30 watt ur hjulet när det är som torrast får jag vara glad.
Ett alternativ är att jag använder bilgeneratorn, byter rotor, sätter i neodymmagneter och lindar om den, precis som jag tänkte göra med motorn.  :D

Om jag förstått det hela rätt kan en shuntregulator användas för spänningsreglering. Den drar ner spänningen till batterispänningen och det spelar ingen roll att generatorn ger väldigt höga spänningar. En shuntregulator måste man ju ändå ha som broms till ett vindkraftverk för att det inte ska övervarva när man inte förbrukar något och när batterierna är fulladdade.

Jag fick förresten katalogen från Hyab idag och magneterna kostar 3-4 kr/st + moms, vid köp av minst 100 st. 4-6 kr kan nog stämma vid mindre antal.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Induktionsmotor???
« Svar #27 skrivet: 10 jan-06 kl 11:19 »
Om du kopplar in 30W till magnetiseringslindningen på generatorn blir det tvärnit.

Då är den beredd att ladda kanske 700W

Om du är sparsam med magetiseringsströmmen så får du en mer lättsnurrande generator. Har du bara 30W effekt från vattenhjulet så kan det räcka med någon watt. Koppla ett variabelt seriemotstånd med så kan du få generatorn att gå optimalt.

Har provat detta på en utombordare. När man laddade med full ström (12V till magnetiseringslindn.) så gick båten knappt 2 knop.

Genom att vrida av strömmen med motståndet så kunde jag reglera båtens fart (full gas på utomb.)  tills laddningen blev noll men båtens fart maximal.

Med vanligt laddningsrelä försöker generatorn att ge fullt vilket inte gick då motorn inte gick att starta då momentet var för stort.

Det är ingen nackdel att ha en stor generator. Den går lika lätt som en liten om den inte behöver arbeta så hårt.

Det bestämmer du alltså själv med det variabla motståndet.

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Induktionsmotor???
« Svar #28 skrivet: 10 jan-06 kl 15:29 »
Så här har jag räknat ut det.

Jag tänker använda en tvättmaskinsmotor (1-fas asynkronmotor) som jag har rensat på lindningar och som jag nu lindar om efter den effekt jag förvätas få ur vattenhjulet. Rotorn svarvar jag ner så att det får plats neodymmagneter på den, 12 st.

Om jag beräknat det hela rätt, bör jag få runt 20 volt (förhoppningsvis mer) och 100 watt vid 340 rpm på generatorn. Minskar vattenflödet minskar också spänning och effekt, men det hela ska fungera tills flödet blir allt för litet och laddspänningen likaså.

Jag har kalylerat med 160 watt från hjulet vid en verkningsgrad runt 60% och ett flöde på 100 l/s och 100 watt från generatorn. Funkar det inte, ökar jag fallhöjden ytterligare. Vattenhjulet som jag bygger om nu i vinter, breddar jag 50%, samtidigt som jag utrormar skovlarna enligt konstens alla regler. Jag bygger också en bottenform så att vatten inte kan passera under och vid sidorna av hjulet, vilket också är nödvändigt för att nå en acceptabel verkningsgrad

Hjulet blir alltså mycket effektivare, men funkar det ändå inte bygger jag en Hugh Piggot-generator med rotorskivor som jag kan justera luftgapet på för önskad effekt.
Funkar det ändå inte är risken stor att jag går ut i vattnet, greppar den största stenen jag orkar lyfta och skickar den rakt in i hjulet, men så illa ska det inte behöva gå.  :D

Så här långt har jag kommit...
http://hem.passagen.se/publikmagneten

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Induktionsmotor???
« Svar #29 skrivet: 10 jan-06 kl 16:02 »
Om ason läser det här kan jag berätta att jag inte fått magneterna till motorn än...det gick mycket fortare att få magneter till vindkraftverket och de beställdes från Kina.

Jag tror jag vet hur man beräknar och lindar om induktionsmotorer till 3-fas PMG nu, men innan jag är säker så måste jag testa och innan jag kan testa måste jag få magneterna.

Något som inte är bra med den motor jag bygger om, är att rotorn är för smal. Med en längre rotor hade jag fått plats med längre magneter vilket kraftigt påverkar den spänning man kan få ut.
Ett annat problem jag har, är att jag inte får plats med tillräckligt mycket koppartråd i statorns spår. Jag kör med 1 mm dubbelt lackisolerad tråd. 1,25 mm hade varit bättre med tanke på trådens resistans och den uteffekt jag vill ha, men då hade jag fått plats med ännu mindre tråd och spänningen hade blivit ännu lägre.
Vad som dock är bra, är att rotorn har "stor" diameter och ger plats för många magneter. Antalet poler har ju också stor betydelse för den spänning man får ut vid ett viss varvtal. Själv hade jag önskat 25 volt och 100 watt vid 220 rpm, men det kommer inte att gå.

Ytterligare ett problem jag kommer att få, är att generatorn kommer att kugga, men med bra vridmoment gör inte det något. Böjda motormagneter till vettiga priser har jag inte lyckats hitta så jag får köra med helt plana magneter, de går inte ens att vinkla för att minska kuggning.

Vilken betydelse det har om jag kör en spole över samma spår, eller om jag fördelar den över flera spår ska jag testa. 15 mV med en kylskåpsmgnet och 20 varv koppartråd är rekordet hittills, men då fick jag gnugga som phan.  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 4 användare (1 dolda)
djurfarmen, Slowfox, Karin Flodin

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser