Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självstart; original eller hembygge?  (läst 1356 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1635
    • -
Självstart; original eller hembygge?
« skrivet: 02 apr-23 kl 16:36 »
God eftermiddag!
Denna fråga har jag publicerat å "Classic Motor", men inte fått svar efter ett par veckor! Men ni är säkert lika kunniga.

" I min barndom på 1950-talet, körde bilar omkring med varor; varje vecka kom ”sillebilen”, även kallad ”fiskbilen”. Sedan kom ”brööbilen”, ”chakteribilen”, som även kallades ”köttbilen!” Och så ”bryggeribilen” förstås! För min del tyckte bäst om ”brööbilen” med Gösta Kastman vid ratten. Körde ut och sålde bröd från ett bageri i Oskarshamn. Han hade en Fordson Skåpbil. Hans sålde traktens bästa semlor! Något kuriöst med hans bil var att man startade startmotorn genom att dra ut signalhornet. Det fanns i mitten av ratten, men var försett med en liten krans, så att man kunde dra den emot sig, och så fick man igång startmotorn. Var detta original, eller var det ett ombygge? Jag minns att jag frågade Kastman om någon försökt stjäla bilen. Jo, vid ett tillfälle hade någon försökt, men lyckades inte få igång motorn! Hur var det?"

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Självstart; original eller hembygge?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-23 kl 18:38 »
God eftermiddag!
Denna fråga har jag publicerat å "Classic Motor", men inte fått svar efter ett par veckor! Men ni är säkert lika kunniga.

" I min barndom på 1950-talet, körde bilar omkring med varor; varje vecka kom ”sillebilen”, även kallad ”fiskbilen”. Sedan kom ”brööbilen”, ”chakteribilen”, som även kallades ”köttbilen!” Och så ”bryggeribilen” förstås! För min del tyckte bäst om ”brööbilen” med Gösta Kastman vid ratten. Körde ut och sålde bröd från ett bageri i Oskarshamn. Han hade en Fordson Skåpbil. Hans sålde traktens bästa semlor! Något kuriöst med hans bil var att man startade startmotorn genom att dra ut signalhornet. Det fanns i mitten av ratten, men var försett med en liten krans, så att man kunde dra den emot sig, och så fick man igång startmotorn. Var detta original, eller var det ett ombygge? Jag minns att jag frågade Kastman om någon försökt stjäla bilen. Jo, vid ett tillfälle hade någon försökt, men lyckades inte få igång motorn! Hur var det?"

G S
Jag tror att det var orginal.
Det har genom tiderna funnits många märkliga lösningar på diverse ting i fordonen.
Efter lite kontroller så fann jag att fordson hade antingen elektriskt tillslag på starten och mekaniskt.
« Senast ändrad: 02 apr-23 kl 19:13 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Självstart; original eller hembygge?
« Svar #2 skrivet: 03 apr-23 kl 16:15 »
Jag har en Fordson traktor (Super Major, 60-talare), den startas med en spak på golvet som trycks neråt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Självstart; original eller hembygge?
« Svar #3 skrivet: 03 apr-23 kl 16:33 »
Jag har en Fordson traktor (Super Major, 60-talare), den startas med en spak på golvet som trycks neråt.
Precis.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jan Kellgren

  • Inlägg: 2
SV: Självstart; original eller hembygge?
« Svar #4 skrivet: 09 apr-23 kl 23:36 »
Kong Olavs Inkokt Makrill på burk skev du om 2016. Jag var ute och letade efter produkten och hittade ditt inlägg. Jo jag minns den mycket väl. En blå rund ganska platt eller lag burj med norske kungens porträtt på locket. Har inte sett den på många år. Den var mycket god. Fick du klarhet i om den fanns?

Mvh Janne

Jan Kellgren

  • Inlägg: 2
SV: Självstart; original eller hembygge?
« Svar #5 skrivet: 09 apr-23 kl 23:43 »
Ursäkta stavningen innan. Kong Olavs Inkokt Makrill på burk skrev du om 2016. Jag var ute och letade efter produkten och hittade ditt inlägg. Jo jag minns den mycket väl. En blå rund ganska platt eller låg burk med norske kungens porträtt på locket. Har inte sett den på många år. Den var mycket god. Fick du klarhet i om den fanns?

Mvh Janne

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1635
    • -
SV: Självstart; original eller hembygge?
« Svar #6 skrivet: 16 apr-23 kl 07:55 »
Tack, Jan Kellgren!
. Det är verkligen trevligt att även Du minns den! Det fanns visst någon som insinuerade att den inte alls existerade. Men visst gjorde den det. Mycket välsmakande såväl varm som kall!

Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 1 användare
Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser