Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga egen vattenpump, el-fri  (läst 10159 gånger)

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #20 skrivet: 01 feb-19 kl 15:01 »
Jag menade om man tar sitt hushållsvatten, och kanske vatten till djuren, ur ett vattendrag.  Kanske man behöver en pump.  Men utan at återföra till vattendraget som med en vädur.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #21 skrivet: 02 feb-19 kl 10:17 »
När man tar vatten ur ett vattendrag med hjälp av pumpar eller motsvarande så är det vattenverksamhet.

Om du går och hinkar upp vatten för hand så är det inga restriktioner. Du får faktiskt bygga vattenrännor som du häller vattnet i om du har fall åt rätt håll.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #22 skrivet: 02 feb-19 kl 17:08 »
Tack.  Det verkar logiskt.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #23 skrivet: 15 feb-19 kl 18:14 »
Om jag fattat rätt är det hinken i handen på en person mellan vattendrag/sjö och t.ex. ränna, ledning eller liknande som "friar" från klassningen Vattenverksamhet. En slang i en sjö eller bäck är alltså inte ok, och förmodligen inte heller en hink som hissar upp och töms i en ränna av en maskin, för att försöka förstå lite mer vad lagen faktiskt avser. Även barns oskyldiga lek med spade i en bäck, då de försöker dämma upp eller rikta om flödet, är alltså tillståndspliktig. T.o.m. uppförande och rivning av bryggor nämns i artikeln om Vattenverksamhet. Vill man riktigt hårdra saken bör det alltså vara ok att utan tillstånd lägga en planka över en bäck för att få en enkel bro, men nåde den som slår ner en påle i vattnet för att staga upp plankan! 

Hmm... Om man lägger ner en slang i en bäck, kopplar den till en vädurspump som står i bäcken, då har man ju inte avlett vattnet, förutsatt att också den lilla pumpade vattenmängden återlämnas till bäcken. Jag har ibland lekt med tanken att bygga en fontän på det sättet i den lilla bäck som flyter på våren strax utanför min tomt. -Enbart för att det skulle vara kul att förbrylla folk som kör förbi.  ;D Sedan förstår jag ju att bara för att man tror sig ha hittat en logisk lucka i lagen som gör att en sak inte är förbjuden så betyder inte det automatiskt att det är tillåtet...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #24 skrivet: 15 feb-19 kl 18:24 »
Skämt åsido, om jag fattat rätt ska man ha tillstånd för att borra eller gräva en brunn på egen mark, helt enkelt för att det kan påverka grundvattennivån. Det låter väl rimligt att myndigheterna vill ha koll på samtliga aktiva vattentäkter i händelse av att det uppstår problem någonstans, annars skulle ju en industri eller ett jordbruk med egen vattentäkt kunna torrlägga kringliggande brunnar utan ansvar.

Då är ju frågan om det är tillåtet att göra en fast installation med rör och elektrisk pump i en grävd eller borrad brunn som inte finns med i något register? Jag har dels en grävd brunn från 40-talet som jag använder till främst tvättmaskin, biltvätt och badtunna, samt ett djupborrat hål som inte används över huvud taget. Borrhålet är förmodligen från 70- eller 80-talet och sades ge för litet flöde för att duga till hushållet. Ingen av dessa vattentäkter tycks vara listade i något register. Att jag tror mig veta detta beror på att storbonden intill ansökt om att få anlägga en bergtäkt i området, och p.g.a. detta har en hel del kartläggningar och undersökningar gjorts i området.

Min fastighet hämtar större delen av sitt vatten från grannens registrerade brunn, via servitut. Jag har dock planer på att testa den övergivna borrhålet och eventuellt installera en djupbrunnspump till min gäststuga för att göra den oberoende av grannens vatten. -Bör jag söka något tillstånd för detta, trots att jag har borrhålet på min egen mark?

Funderingen ovan är off-topic, men jag har idéer om att göra min gäststuga till en experimentverkstad för min dröm om ett boende off-grid, och även om jag tänkt involvera el i pumpningen av vattnet vill jag anpassa anläggningen för ett snålt eko-boende med lägsta möjliga motoreffekt och litet flöde.

För övrigt tror jag mig ha sett manuella/mekaniska pumpanordningar för djupborrade brunnar, med en vajerstyrd pumpcylinder nedsänkt till borrhålets botten. Det har varit väldigt dyra prylar avsedda för U-länder där någon annan användarna betalar för kalaset. Det har varit ont om detaljer, men en vajer av rostfritt stål inuti tryckledningen borde kunna fungera ungefär som en bowdenkabel för t.ex. koppling, broms och gas på en motorcykels styre. Hur väl sedan en vanlig PEM-slang klarar sig mot nötningen av en vajer vågar jag inte gissa. PEM är ju ganska glatt, men kanske någon form av hal plastbeläggning behövs även på vajern?

Kan man få en vajermanövrerad djupbrunnspump att fungera är det ju sedan en ganska enkel sak att uppe vid markytan koppla den till en vindfjöjel, elmotor och ett manuellt pumphandtag, som vart och ett kan användas oberoende av varandra.
« Senast ändrad: 15 feb-19 kl 18:34 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bygga egen vattenpump, el-fri
« Svar #25 skrivet: 15 feb-19 kl 19:39 »
Vad jag har förstått så är det den som borrar brunnen som är skyldig att anmäla den till brunnsregistret. Fastighetsägaren behöver inte bry sig och riskerar inga efterräkningar om hen råkar ha en oregistrerad brunn på sina ägor, vare sig den används till någonting eller inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser