Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Läskig traktor!!  (läst 20850 gånger)

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Läskig traktor!!
« Svar #20 skrivet: 08 jun-09 kl 13:20 »
Har för mej att traktorer utan störtbåge bara får användas i hobbyverksamhet.
Bedriver man alltså jordbruk i vinstsyfte så kan ev någon myndighet ha åsikter ifall dom får nys om att man kör obågat.
Risk för att försäkring inte gäller vid olyckor och liknande.
Så är det. Anställd sommarjobbare = nonono. Än värre vid svartbetalning.
« Senast ändrad: 08 jun-09 kl 13:22 av Anders G. »

Henrik.S

  • Inlägg: 44
SV: Läskig traktor!!
« Svar #21 skrivet: 11 jun-09 kl 11:04 »
Skyddsbåge eller hytt blev lag från -59. Tidigare traktorer utan båge får egentligen endast framföras av den som står ägare av traktorn.
//Henrik

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Läskig traktor!!
« Svar #22 skrivet: 13 jun-09 kl 15:39 »
Vilken goding!  Jag vill nog sortera in störtbågen under rubriken "sunt förnuft".  Och börja inte med slåttermaskinen!  Övningskör med enklare och ofarligare redskap först, typ kärra.  När du kan backa in kärran dit du vill ha den och har övat en stund på att sätta igång och stänga av kraftöverföringen, då är det dags att försöka med det vassa redskapet!

Jag har en släkting som omkom när traktorn hoppade upp och la sig över plogen - med föraren emellan!  Men den släktingen var inte SÅ känd för sunt förnuft, snarare för att vara hetsig!

Ett minne som tränger sig fram ur min egen erfarenhet:  Jag körde slåttermaskinen, det var fint höväder.  Plötsligt såg jag grannens katt glatt hoppa in och gömma sig i det oslagna, kul lek för katten.  Men jag visste att den var barnens egen katt, så jag gav mig inte förrän jag lockat upp den i famnen och lämnat in den till grannen med orden:  "Var snäll och håll den här inne tills jag har slagit färdigt, för jag tycker den är mycket SÖTARE med tassar än utan!"  Ingen sa emot.  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Läskig traktor!!
« Svar #23 skrivet: 18 jun-09 kl 23:31 »
Hej!
Om du fäster det du ska dra i draget  och INTE i fästet för tryckstången är det inte stor risk att den ska stegra och slå över, om du inte händer på stora prylar att dra.....
Ett hölass är inga problem.... men jag anser att traktor utan störtbåge är rent livsfarligt- det framgår inte om du har det eller ej. Vill inte vara domedagsprofet men det är inte tillåtet att använda traktor utan störtbåge i jord/skogsbruk, dock i trädgårdsodling mvh/ bosse

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Läskig traktor!!
« Svar #24 skrivet: 30 jun-09 kl 01:39 »
Är det farliga diken där du ska köra? Om inte det verkar risken för att välta/slå runt väldigt liten då du skrev att du bara ska köra kärra och slå hö.
Slåtterbalken har endera utlösningsanordning eller går sönder om du kör på något, traktorn välter inte. Om du lastar vagnen/kärran tungt får du vara försiktig. Dels måste du ha bra bromsar i traktorn (det är en sak att stanna traktorn som väger ~1200 kilo och en annan sak att stanna den plus vagn med bruttovikt över 2 ton). Är det en kärra så belastar den ju draget också så traktorn inte har så stort marktryck på framaxeln.

Det du aldrig ska göra med den där traktorn är att använda något redskap eller annat som kopplas högt upp, som någon tidigare beskrev om att bogsera något och placera draget/linan i toppstagets fäste (dvs högre än bakaxeln). Tänk på att sitter något enbart i lyftarmarna så kan traktorn stegra och armarna (relativt traktorn) höjs upp, de spärrar inte mot att lyftas.

Många slå-runt olyckor inträffade när man hade en bogserad plog. Körde den fast så slog traktorn runt. Här hinner man inte trycka ner kopplingen, "point of no return" nås väldigt snabbt (under 1 sekund). Plogar som kopplas helt i trepunktsfästet kan inte slå runt. Endera slår stenutlösningen ut eller så slirar traktorn.

Så jag tycker du inte ska vara rädd för att köra traktorn som ni verkar använda den till, men håll utkik efter annonser om skyddsbåge som kan passa. Håll koll även på trasiga traktorer som säljs som reservdelstraktor. De kan du få billigt och flytta över skyddsbågen. Kräver väl att det är nästintill samma traktormodell dock.
« Senast ändrad: 05 jul-09 kl 19:47 av Aqualize »

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Läskig traktor!!
« Svar #25 skrivet: 05 jul-09 kl 13:17 »
Jag vill minnas att på godkända störtbågar brukar det finnas en typskylt där det står vilken eller vilka traktormodeller den är avsedd för.

annan

  • Inlägg: 918
SV: Läskig traktor!!
« Svar #26 skrivet: 05 jul-09 kl 20:45 »
oooo
 :o
imorgon skall jag å kolla på och kanske köpa en TEA 20 (grålle) -51 a (med störtbåge) det är faktiskt rafflande spännande!
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Läskig traktor!!
« Svar #27 skrivet: 06 jul-09 kl 17:36 »
Hur gick det för dig Anette? Kört traktorn nu?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Läskig traktor!!
« Svar #28 skrivet: 06 jul-09 kl 17:48 »
Hur gick det för dig Anette? Kört traktorn nu?
Själv?  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Läskig traktor!!
« Svar #29 skrivet: 07 jul-09 kl 15:27 »
för 5500 kan jag köpa den och du slipper oroa dig ;D

Näe använd sunt förnuft.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Läskig traktor!!
« Svar #30 skrivet: 07 jul-09 kl 16:55 »
Själv?  ;)


Eehhh.... "själv"?   ???
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Läskig traktor!!
« Svar #31 skrivet: 08 jul-09 kl 00:24 »
Eehhh.... "själv"?   ???

Jaa  Har Du kört den själv?  Eller genom ombud?  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Läskig traktor!!
« Svar #32 skrivet: 08 jul-09 kl 00:26 »
Den är fortfarande läskig så jag har inte kört så mycket :-[ :-[ :-[. Mannen i huset har däremot blivit väldigt intresserad och älskar att köra den, det får han gärna göra, jag har kastat mig in i andra projekt och överlåtit traktorn till honom.

Konstigt som det kan bli, först var det jag som var jätteintresserad och letade annonser medan mannen var måttligt road. Nu har jag tappat intresset men han är eld och lågor och har varit i serviceaffären femtielva gånger och köpt tillbehör, oljor och andra grejor. Han har också köpt en massa traktortidningar som han fördjupar sig i  ::)

Synd bara att slåtterbalken gick sönder :-\
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Läskig traktor!!
« Svar #33 skrivet: 08 jul-09 kl 00:29 »
Gick slåtterbalken sönder mitt under brinnande höskörd?  Vilken katastrof!  Hur då?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Läskig traktor!!
« Svar #34 skrivet: 08 jul-09 kl 00:39 »
Ja det var lite tråkigt. Ett järnfäste som höll drivarmen knäcktes av. Det går kanske att svetsa men vi ska försöka köpa en ny. Just nu har vi gett upp lite med höskörden, vi har fortfarande inte fått tag i en strängare och löspress. Ja jag vet vi är ute i sista sekunden men vi kan inget och vet inget utan lär oss efter hand (oftast av våra misstag)

Detta året är ett prövoår då vi bara provar och testar oss fram, nästa år kanske vi lyckas få in lite hö :P
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Huggorm

  • Gäst
SV: Läskig traktor!!
« Svar #35 skrivet: 08 jul-09 kl 00:56 »
Ni får slå med lie och hässja i såna fall  :D

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Läskig traktor!!
« Svar #36 skrivet: 08 jul-09 kl 01:05 »
Ja fast vi har väl ca. 4 hektar, det känns lite jobbigt att hinna med :P. Man skulle haft ett antal drängar och pigor ;)
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Läskig traktor!!
« Svar #37 skrivet: 08 jul-09 kl 07:18 »
Ni får slå med lie och hässja i såna fall  :D
Optimist! ;D

Ja fast vi har väl ca. 4 hektar, det känns lite jobbigt att hinna med :P. Man skulle haft ett antal drängar och pigor ;)
Ja, det var ju det traktorn och det andra skulle vara till ...  :P

(Been there, seen it all ...)
« Senast ändrad: 08 jul-09 kl 07:21 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

jonne70

  • Inlägg: 6
    • Uppland
SV: Läskig traktor!!
« Svar #38 skrivet: 17 jul-09 kl 00:05 »
När jag lastar tungt i bakskopan eller har plogen kopplad bakpå kan jag köra rätt långt på bakhjulen.... men då tar ju skopan eller plogen i där bak så den kommer ju inte längre då. Fast styra får man göra med bromsarna  ;)
yttersta drömmen är att vara helt självförsörjande och inte belasta naturen något, men än så länge en dröm.....

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Läskig traktor!!
« Svar #39 skrivet: 17 jul-09 kl 00:26 »
När jag lastar tungt i bakskopan eller har plogen kopplad bakpå kan jag köra rätt långt på bakhjulen.... men då tar ju skopan eller plogen i där bak så den kommer ju inte längre då. Fast styra får man göra med bromsarna  ;)
Hm, jag blir glad för två saker:

1 Jag är inte gift med Dig, eller på annat sätt känslomässigt engagerad
2 På min traktor finns en skopa i fram, som är i vägen många gånger, men ack så trevlig som motvikt, tydligen!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 3 användare
von tratt, lövås, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser