Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på ny vedklyv  (läst 11137 gånger)

andtol

  • Gäst
Tips på ny vedklyv
« skrivet: 01 nov-14 kl 12:27 »

Vad ska jag köpa för vedklyv? 25-30 cm gran kommer klyvas mest men även en del björk och tall.

andtol

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #1 skrivet: 01 nov-14 kl 12:28 »
Jag har lyckats kröka kolvstången på en billig hydraulklyv genom att försöka klyva riktigt vresiga och kvistiga granklabbar.

Ajdå. Jag som har för mig du tidigare sagt att de flesta vedklyvar är helt ok kvalitetsmässigt?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #2 skrivet: 01 nov-14 kl 13:25 »
Att klyva vet är mycket teknik, vresiga bitar ska tas på rätt sätt. Ibland får man inse att det inte går då är det kil å yxa som gäller. Vi gav oss på ett körsbärs träd förra året och det är verkligen ingen skoj då fibrerna inuti är vridna å greniga.
Tänker spontant att 30 cm diameter borde väl alla klyvar klara men jag är ingen vedklyvs expert, så det kanske är stor skillnad på dom.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #3 skrivet: 01 nov-14 kl 13:54 »
Vi har en eldriven liten en som funkar bra men, kubben får inte vara längre än 35 cm för då blir det för tight. Som tur har vi en granne med en traktordriven jätteklyv som vi får låna någon gång ibland. Bra när man ska klyva ekkubb som är mer än 30 cm i dia.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #4 skrivet: 01 nov-14 kl 13:58 »
De dyrare klyvarna klarar grövre och längre ved och de arbetar framförallt snabbare, så det handlar ju bara om hur mycket ved man skall klyva och vilket tålamod man har

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #5 skrivet: 01 nov-14 kl 15:05 »
Ajdå. Jag som har för mig du tidigare sagt att de flesta vedklyvar är helt ok kvalitetsmässigt?

Jodå, men man kan behöva vara lite försiktig med en del av dem.  Inte sträva efter att klyva varenda vresig granklabb till varje pris, det kanske är bättre att lägga en del av de värsta åt sidan och sönderdela dem med motorsåg istället. Man bör också komma ihåg att så gott som all ved är mer lättkluven medan den är färsk.

Om man ser på de billigaste hydraulklyvarna så har jag en känsla av att de som tar lite större längder (t ex 50 cm) är lättare att kröka kolvstången på än de som bara klarar drygt 30 cm ved.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #6 skrivet: 01 nov-14 kl 16:35 »
Det stämmer bra det att klyva skall man göra när det är färskt.
Då kan man lätt fixa 10 kbm på ett par tre dagar och klyva allt med yxa.
Men skall man ha nått som håller så måste man upp i prisklasserna. Jula, biltema och liknande går bort utan det skall nog vara mer yrkesgrejer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #7 skrivet: 01 nov-14 kl 19:17 »
Jodå, men man kan behöva vara lite försiktig med en del av dem.  Inte sträva efter att klyva varenda vresig granklabb till varje pris, det kanske är bättre att lägga en del av de värsta åt sidan och sönderdela dem med motorsåg istället. Man bör också komma ihåg att så gott som all ved är mer lättkluven medan den är färsk.

Om man ser på de billigaste hydraulklyvarna så har jag en känsla av att de som tar lite större längder (t ex 50 cm) är lättare att kröka kolvstången på än de som bara klarar drygt 30 cm ved.
Vad är det för kolvstång eller ja, var sitter den och hur fungerar den i klyven?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #8 skrivet: 01 nov-14 kl 19:25 »
För en 8-10 år sedan så fick jag en billighets Harald Nyborgklyv i födelsedagspresent. Antagligen hade jag varit dålig på att förklara hur nöjd jag var med min yxa och mina kilar.
Den var till halvmetersbitar och gick inte ända fram till slutet, så för att ens kunna klyva något alls, så fick verkstadsbrodern göra grejer, som jag svetsade på.

Satte sonen på att 'förminska ner' stora och vresiga bitar, innan jag tog vid med yxan. Då la den av. Gick sakta och tyade ingenting, så den blev undanstoppad några år. Tänkte att nu har packboxar eller något gått.

Efter de åren så fick jag ett ryck och bytte oljan och sedan dess har den fungerat. Vid för vresiga bitar, så har den något automatstopp och då får man vända lite på dem och trycka från andra håll. Det inträffar väldigt sällan faktiskt.

Tyar man lyfta upp bitarna, så har de inte varit för stora typ. Man får trycka i kanten och vid behov snurra lite och trycka igen.

Grejen är att det går grymt sakta. Mycket kvickare med yxa. De som behöver kilas går dock snabbare att få hål på med klyven.
Och så låter den drygt jobbigt.

Morsan har den nu. 9-10 kubik staplad spisved, kör jag hellre med Gränsfors. Det är ju inte 30 kubik pannved liksom.
« Senast ändrad: 01 nov-14 kl 20:39 av Pentti Linkola »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #9 skrivet: 01 nov-14 kl 19:32 »
En sån trälig klyv låter ju inte vidare trevlig eller lättjobbad. Finns det inga bra klyvar på öppna marknaden som man inte själv ska behöva svetsa dit grejer på och som kan ta lite rejäla bitar. Vi har kraftig poppel så frågan är om det ens finns en klyv som tar de bitarna?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #10 skrivet: 01 nov-14 kl 19:49 »
Är bekant med en vedmaskin som klipper också.
Tar inte grövre än 27 cm, så de bitarna måste sågas på andra hållet också och stoppas in på högkant för att klyvas.
Det går snabbt med klenare bitar, men någon spisved blir det inte..

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #11 skrivet: 01 nov-14 kl 19:57 »
Faxe 500 har vi och den klyver fort och går tillbaka fort,Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #12 skrivet: 01 nov-14 kl 19:58 »
Faxe 500 har vi och den klyver fort och går tillbaka fort,Mvh
Hur stora bitar tar den?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #13 skrivet: 01 nov-14 kl 21:47 »
Min far köpte billigaste och enklaste klyven på jula för några år sedan och den fungerade fantastiskt bra. Klöv i princip allt, det skulle vara en riktigt grenig och vresig bit för att den skulle stoppa. Men sakta gick den och krävde tvåhandsgrepp för att starta så man kunde hålla kubben på plats samtidigt. Men själv föredrar jag yxa.

Hektor

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #14 skrivet: 01 nov-14 kl 22:39 »
Jag har en Faxe 700 mm gamla modellen med en spak. Styrning av kolven och steglös inställning av slaglängden. 7 tons tryckkraft.

Dyr, men som vanligt så får man vad man betalar för. Småländsk kvalitet.

Stora grova tjuriga klumpar ska man inte försöka klyva i mitten utan börja med en bit på sidan så släpper spänningen i klumpen.

andtol

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #15 skrivet: 01 nov-14 kl 22:42 »
Visst är yxa både snabbare och billigare. Men yxa fungerar inte alltid. Min rygg tål inte 50 kbm med yxa. Och familjen ska också kunna klyva.

Faxe 500 verkar gå på 10000. För mycket pengar. Jula/biltema/klas i sjön-tips?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #16 skrivet: 01 nov-14 kl 22:44 »
Ni har inte funderat på en sådan bilfjädervariant?

andtol

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #17 skrivet: 01 nov-14 kl 22:46 »
Ni har inte funderat på en sådan bilfjädervariant?

Jo. Kollat på Ingmars klyv. Fina grejer. Men hur får jag tag material?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #18 skrivet: 01 nov-14 kl 23:21 »
Nu blir jag nyfiken vad är det för fjäderklyv ni pratar om ?
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #19 skrivet: 01 nov-14 kl 23:38 »
Jo. Kollat på Ingmars klyv. Fina grejer. Men hur får jag tag material?

Skrotfirmor.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #20 skrivet: 01 nov-14 kl 23:41 »
Nu blir jag nyfiken vad är det för fjäderklyv ni pratar om ?

Beskrivning finns i handboken.

https://www.youtube.com/watch?v=MD0cp3g6O78

https://www.youtube.com/watch?v=Z06XgIz55ec

Nästa projekt för TiB?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #21 skrivet: 02 nov-14 kl 00:47 »
Beskrivning finns i handboken.

https://www.youtube.com/watch?v=MD0cp3g6O78

https://www.youtube.com/watch?v=Z06XgIz55ec

Nästa projekt för TiB?

 :) smidigt ! Nja vi har klyv fast denna kräver ju ingen ström *Gillar skarpt*
Ja man vet aldrig vad han kan knåpa ihop  ;D
Tack Pentti !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #22 skrivet: 02 nov-14 kl 01:34 »
kopierar in ett svar från Alternaiv från fikarummet

"För fem år sedan köpte vi en på Jula för 2.000:- inkl stativ.
Kombon har nog klyvt 150 kubikmeter med den, olika träslag inklusive ek och ask, även upp till 40 cm i diameter.
Vresiga går om man knackar loss och vrider och vänder om dom fastnar i kilen. (Annars tar han till motorsågen.)
Och den håller än.
Kollade och det är samma pris fortfarande.
Trodde aldrig när vi köpte den att en sån billig skulle fungera och hålla så länge  :)"

Ingmars klyv verkar jättesmart och lättarbetad och ingen el behövs det.




The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #23 skrivet: 02 nov-14 kl 08:20 »
Begagnade faxe finns för 6,7 tusen,Billiga små klyvar duger att ha i pannrummet om någon bit är för stor,Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

beckstern

  • Inlägg: 31
    • Halland
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #24 skrivet: 02 nov-14 kl 11:27 »
jag har kört snart 5 år med en scheppach införskaffad på Jula....funkar kanon...stark o bra! ;D

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #25 skrivet: 13 nov-14 kl 14:36 »
Man kan ju titta lite på vad man ämnar klyva.. Ska man köra korta bitar på 30 cm så vill man ju ha en snabb klyv så det händer nåt, och då blir det automatiskt en med smalare kolvstång som då blir svagare.
Ju grövre kolvstång desto starkare klyv, men också långsammare såvida det inte sitter en jättepump på den.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #26 skrivet: 13 nov-14 kl 14:41 »
Man kan ju titta lite på vad man ämnar klyva.. Ska man köra korta bitar på 30 cm så vill man ju ha en snabb klyv så det händer nåt, och då blir det automatiskt en med smalare kolvstång som då blir svagare.
Ju grövre kolvstång desto starkare klyv, men också långsammare såvida det inte sitter en jättepump på den.
Vad har stången med hastigheten att göra? Det är ju volymen på cylindern som avgör det. Och desto mindre volym, desto fortare går det. Men den blir också svagare då.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #27 skrivet: 13 nov-14 kl 20:06 »
Vad har stången med hastigheten att göra? Det är ju volymen på cylindern som avgör det. Och desto mindre volym, desto fortare går det. Men den blir också svagare då.

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt i försöket att göra det lätt åskådligt.. Diametern på stången följer ju oftast diametern på hela cylindern. Det är ju rätt sällan man ser en jättetjock cylinder med en klen kolv i, som då skulle göra det hela både långsamt och svagt.

Styrkan i kolven beror på hur många cm2 det är i änden på kolven, så det är ju inte helt automatiskt så att mindre volym gör det svagare ifall man hittar en kolv som är grov, men ändå har en så liten cylinder som möjligt.

Överlag känner jag mig tveksam till hydraulklyvar när man ska klyva kort ved. I så fall bör dom ju vara så att man kan lägga på fler bitar åt gången, och framförallt ha en snabb retur på kolven. Annars blir det väldigt lite uträttat tycker åtminstone jag.
Jag blir superstressad av att stå med en långsam klyv.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #28 skrivet: 13 nov-14 kl 20:10 »
På min fars klyv kunde man vara två som körde, en som la på ved och en som drog i spaken. Då kunde man stoppa returen på kolven genom att sätta spaken i rätt läge så behövde man inte börja från början varje gång

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #29 skrivet: 13 nov-14 kl 20:14 »
På min billighets stannar returen om ena spaken hålls kvar i tryckläget, men då får man fixa veden med en hand. En vedbit bakom, så den inte går tillbaks för långt underlättar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #30 skrivet: 13 nov-14 kl 20:24 »
På min billighets stannar returen om ena spaken hålls kvar i tryckläget, men då får man fixa veden med en hand. En vedbit bakom, så den inte går tillbaks för långt underlättar.
Det är därför man skall vara två personer

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #31 skrivet: 13 nov-14 kl 20:54 »
Det är därför man skall vara två personer

Är man två och tar varsin yxa, så går det mycket kvickare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #32 skrivet: 13 nov-14 kl 21:14 »
Är man två och tar varsin yxa, så går det mycket kvickare.
Självklart, men det har inte med saken att göra  ;)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #33 skrivet: 14 nov-14 kl 01:59 »
Jag har en hembyggd vedklyvare som hänger i trepunktslyften på traktorn. Hydraulcylindern trycker in en kil i sidan på klabben. Kraften kommer från traktorns hydraulik. Den klarar 40cm granklabbar som är en meter långa. Då man skall lyfta på större klabbar är det bara att sänka ned lyften och så kan man rulla på klabbarna. Ett väldigt praktiskt system.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #34 skrivet: 14 nov-14 kl 08:03 »
Hej!
Jag och 2 grannar köpte en Hakkipilke ihop- blev JÄTTEBRA! bara lite dyrare än om vi köpt en bra klyv var :D
Kapar och klyver max 37cm. Klyver större.

MVH/bosse

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #35 skrivet: 14 nov-14 kl 09:52 »
Jag har kört med skruvklyv i många år. Tycker det funkar helt OK om man bara ser till att den är vettigt utformad och man gör rätt. Fort går det och den var väldigt billig.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #36 skrivet: 16 nov-14 kl 22:01 »
Jag har kört med skruvklyv i många år. Tycker det funkar helt OK om man bara ser till att den är vettigt utformad och man gör rätt. Fort går det och den var väldigt billig.

/M

men väldigt farliga......

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #37 skrivet: 17 nov-14 kl 10:09 »
Vet inte om jag håller med om att de skulle vara farligare än nå annat egentligen.
Den där fjädergrunken är nog minst lika farlig, och en vanlig yxa är inte heller en leksak.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #38 skrivet: 18 nov-14 kl 16:32 »
Vet inte om jag håller med om att de skulle vara farligare än nå annat egentligen.
Den där fjädergrunken är nog minst lika farlig, och en vanlig yxa är inte heller en leksak.

/M

...... roterar med (vanligen 1440) varv per minut, överhuvud taget inga skydd, en konisk skruv som skruvar sig in i en vedklamp- du håller dessutom i vedklampen.  skruven tar ingen "hänsyn" till om en handske eller ärm skulle råka fastna- jo jag vill påstå att den är "top 5-farligaste" vedklyvar som används.......

Hektor

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #39 skrivet: 18 nov-14 kl 23:28 »
...... roterar med (vanligen 1440) varv per minut, överhuvud taget inga skydd, en konisk skruv som skruvar sig in i en vedklamp- du håller dessutom i vedklampen.  skruven tar ingen "hänsyn" till om en handske eller ärm skulle råka fastna- jo jag vill påstå att den är "top 5-farligaste" vedklyvar som används.......

Vi hade också en skruvklyv här på gården förr. Klampen gick emot ett mothåll direkt.  Och jag håller med Magnus att den är inte farligare än andra klyvar.
Den farligaste klyven är den "tvåmansbetjänade" hydraulklyven. (en sköter spakarna och en vedbiten)  Tror jag läste det i Land för ett tag sedan om vilken massa handskador som hänt bara i år.

Men man kan ju skada sig på allt, även på ett järnspett. Det är så det naturliga urvalet fungerar, de bästa överlever.  ;)

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #40 skrivet: 19 nov-14 kl 00:13 »

Den farligaste klyven är den "tvåmansbetjänade" hydraulklyven. (en sköter spakarna och en vedbiten)  Tror jag läste det i Land för ett tag sedan om vilken massa handskador som hänt bara i år.



De kan skjuta rätt bra också, om man klyver lite torr ved..

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #41 skrivet: 19 nov-14 kl 04:33 »
Vi hade också en skruvklyv här på gården förr. Klampen gick emot ett mothåll direkt.  Och jag håller med Magnus att den är inte farligare än andra klyvar.
Den farligaste klyven är den "tvåmansbetjänade" hydraulklyven. (en sköter spakarna och en vedbiten)  Tror jag läste det i Land för ett tag sedan om vilken massa handskador som hänt bara i år.

Men man kan ju skada sig på allt, även på ett järnspett. Det är så det naturliga urvalet fungerar, de bästa överlever.  ;)

Ja, och det är just därför som man inte längre kan köpa skruvklyvar, det naturliga urvalet har rensat bort dem!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #42 skrivet: 19 nov-14 kl 09:05 »
Detta borde väl vara den farligaste vedklyven?

https://www.youtube.com/watch?v=40sCGb678sQ

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #43 skrivet: 19 nov-14 kl 11:28 »
Detta borde väl vara den farligaste vedklyven?

https://www.youtube.com/watch?v=40sCGb678sQ

Denna är min favorit på temat "effektiva-men-farliga":

https://www.youtube.com/watch?v=2bVAAx3mMKY

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #44 skrivet: 19 nov-14 kl 11:42 »
Ja, och det är just därför som man inte längre kan köpa skruvklyvar, det naturliga urvalet har rensat bort dem!

Nja. Snarare så att alla tror att hydraul är så mycket bättre. Dessutom går det utmärkt fortfarande att köpa skruvklyvar.

Men man måste ju ha ett rätt utformat klyvbord, med ett mothåll som ser ut lite som en yxa som går in i klyvskåran, en skyddsmoj, så man inte lutar sig mot den så den går in i magen och man måste ju hålla klamparna på ett sätt så det inte gör ngt om det hugger fast. Och givetvis har man en 900rpm motor, eller helst ännu långsammare.

En välbyggd skruvklyv är inte farligare än något annat. Men bygger man den som en idiot och använder den på samma sätt får man väl skylla sig själv. Jag hävdar bestämt att en yxa är farligare än en bra skruv.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #45 skrivet: 19 nov-14 kl 12:01 »
Jag har en gränsfors, största modellen, duger till vardags klyveri och jag gjorde en relativt stor mängd ved själv faktiskt med den. Men annars anlitade jag hjälp för majoriteten av min ved.

Hektor

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #46 skrivet: 19 nov-14 kl 23:37 »
Ja, och det är just därför som man inte längre kan köpa skruvklyvar, det naturliga urvalet har rensat bort dem!

 Jag vill nog kalla det produktutveckling, liknande när hydraulklyvarna blev tvåspaksutrustade.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #47 skrivet: 19 nov-14 kl 23:51 »
Såg en i någon dokumentär för längesedan, som var gjord på typ en fjäderhammare eller excenterpress. Kommer inte ihåg riktigt, men den såg farlig ut..

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #48 skrivet: 20 nov-14 kl 09:09 »
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #49 skrivet: 20 nov-14 kl 09:47 »
https://www.youtube.com/watch?v=BjOUk3Hh-1M
Tyckte han fick extremt ojämna längder och dessutom blir det mycket "bös", alltså småbitar och stickor som ingen orkar elda

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #50 skrivet: 20 nov-14 kl 14:17 »
Svarvade mycket koniska skruvklyvar  (enl gängse mod), på 80 talet
Dvs tills en äldre man fastnade med handsken och höll på att slita av sig armen. (klarade sig med en bortsliten tumme).

Har aldrig, och kommer aldrig!, att tillverka en enda klyvskruv till under min levnad.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #51 skrivet: 20 nov-14 kl 15:44 »
Jag känner en kille som fått ett finger krossat i en hydraulklyv. Och jag vet om två till.

Gör man fel, så blir det fel. Enda sättet att fastna med handsken är om man trycker mot klabben med handflatan mitt över skruven.

Då går det jävligt lätt åt helvete, men varför skall man göra det?

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #52 skrivet: 20 nov-14 kl 19:20 »
Man ska inte ha handskar om man är nära dylika maskiner. Tänker på verkstadsarbete och pelarborrmaskiner och liknande, där man jobbar nära rörliga delar.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #53 skrivet: 25 nov-14 kl 09:46 »
Detta borde väl vara den farligaste vedklyven?

https://www.youtube.com/watch?v=40sCGb678sQ

Vill man klyva småved så är nog den här gamla varianten den mest effektiva. Det finns plats för en person på varje sida som klyver, och har man ett uppläggningsbord på klyven så kan man klyva i den takt som någon hinner lägga fram ved. Det var en helt otrolig avverkning på dessa.
Men nuförtiden så funkar det säkert inte längre, för nu kan inte folk sköta maskiner som har den minsta risk..

https://www.youtube.com/watch?v=G1zh1z1Aue4
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Hektor

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #54 skrivet: 25 nov-14 kl 21:53 »
Vill man klyva småved så är nog den här gamla varianten den mest effektiva. Det finns plats för en person på varje sida som klyver, och har man ett uppläggningsbord på klyven så kan man klyva i den takt som någon hinner lägga fram ved. Det var en helt otrolig avverkning på dessa.
Men nuförtiden så funkar det säkert inte längre, för nu kan inte folk sköta maskiner som har den minsta risk..

https://www.youtube.com/watch?v=G1zh1z1Aue4

Sådan hade vi här när jag var ung. Fast den var större och blå.

Instämmer helt med din sista rad i ditt inlägg.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #55 skrivet: 26 nov-14 kl 00:23 »
Vill man klyva småved så är nog den här gamla varianten den mest effektiva. Det finns plats för en person på varje sida som klyver, och har man ett uppläggningsbord på klyven så kan man klyva i den takt som någon hinner lägga fram ved. Det var en helt otrolig avverkning på dessa.
Men nuförtiden så funkar det säkert inte längre, för nu kan inte folk sköta maskiner som har den minsta risk..

https://www.youtube.com/watch?v=G1zh1z1Aue4

Jag har använt en sån blå. Slog som fan i händerna ibland när klabben klövs. Man fick förstås hålla varligt men jag tyckte det var svårt och det var inte säkert att man klarade sig helt ändå. Normalt är jag väl ungefär medelhändig med maskiner, men vissa maskiner trivs jag inte med, inklusive denna.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #56 skrivet: 26 nov-14 kl 09:10 »
Ingmars klyv verkar ganska trevlig och förhållandevis säker. Finns en Åter-artikel om bygget.

https://www.youtube.com/watch?v=Z06XgIz55ec

https://www.youtube.com/watch?v=AxjguFuMA5o

Hektor

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #57 skrivet: 26 nov-14 kl 22:54 »
Jag har använt en sån blå. Slog som fan i händerna ibland när klabben klövs. Man fick förstås hålla varligt men jag tyckte det var svårt och det var inte säkert att man klarade sig helt ändå. Normalt är jag väl ungefär medelhändig med maskiner, men vissa maskiner trivs jag inte med, inklusive denna.

Jo, höll man vedträt i lite fel lutning så kändes det. Men när man väl lärt sig så tyckte jag att det gick utan problem.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #58 skrivet: 26 nov-14 kl 23:02 »
Jo, höll man vedträt i lite fel lutning så kändes det. Men när man väl lärt sig så tyckte jag att det gick utan problem.

Vad ska det vara för lutning då?

Hektor

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #59 skrivet: 26 nov-14 kl 23:34 »
Vad ska det vara för lutning då?

Lite upp i din ände, så främre änden på vedträt vilar lite mer på den inre delen av mothållet, där yxan kommer.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #60 skrivet: 27 nov-14 kl 10:15 »
Lite upp i din ände, så främre änden på vedträt vilar lite mer på den inre delen av mothållet, där yxan kommer.

Det ante mej. Bra att veta om jag nån gång mer behöver hantera en sån grej.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #61 skrivet: 27 nov-14 kl 11:34 »
Misstänker att det gäller att hålla koll på kvistar och annat som kan ge överaskande slag eller till och med att biten skjuter iväg i extremfallet.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #62 skrivet: 27 nov-14 kl 18:53 »
Lite upp i din ände, så främre änden på vedträt vilar lite mer på den inre delen av mothållet, där yxan kommer.
Det är bra om man står högre än maskinen, tex på en lastpall, för att få rätt vinkel och då kommer ju ansiktet lite längre från vedträt också :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #63 skrivet: 27 nov-14 kl 19:14 »
Det är bra om man står högre än maskinen, tex på en lastpall, för att få rätt vinkel och då kommer ju ansiktet lite längre från vedträt också :)
Men det finns andra ömtåliga kroppsdelar som hamnar mitt i skottlinjen

Hektor

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #64 skrivet: 27 nov-14 kl 21:13 »
Eller som farsan gjorde en gång, vände handsken fel när han satte i den så klyven gick baklänges.  Resulterade i en rejäl blåtira.  ;D

(hoppas ni vet vad handske är  ;) )

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #65 skrivet: 27 nov-14 kl 21:28 »
Varför inte en Vedklyvspool ? 3 pers skulle få en stark Faxe- eller NE-MA  -klyv begagnad för 2000 kr/pers. Gemensamt för Poolprylar är att de är dyra och att man använder dem vid få tillfällen, exempelvis: bil, klyv.......damsugare ;D

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #66 skrivet: 27 nov-14 kl 22:29 »
Eller som farsan gjorde en gång, vände handsken fel när han satte i den så klyven gick baklänges.  Resulterade i en rejäl blåtira.  ;D

(hoppas ni vet vad handske är  ;) )

Appropå handske så har jag ett mindre trauma från en sån där blå roterande klyvapparat. Det var när jag var ung och grön och nyss förirrat mig ut från den trygga staden. Jag bodde på en kompis gård några veckor och hjälpte till, för att pröva på och lära mig lite. Hans far bad mig att hämta en trefashandske som hängde i vedbon. Kabeln behövdes däremot inte, jag tror den var slut. Så jag skulle kapa bort kabeln och ge honom handsken. Men jag hade ingen kniv eller avbitare till hands. Däremot fanns klyven där, och jag ville spara in några steg. Jag tänkte att klyven är ju en roterande yxa och en yxa duger väl till att kapa kabeln. Jag tänkte mig då typ yxa mot huggkubbe, men tänkte inte på att klyven inte var riktigt sådan. Den hade visserligen yxa men inte huggkubbe, utan två mothåll med utrymme mellan där yxan skulle passera. Dum som jag var startade jag klyven och la in kabeln där yxan skulle passera. Kabeln vek sig förstås och drog med sig handsken. Handsken slog upp ett skrubbsår på min hand. Det var bara tur att handen inte drogs in i klyven. Handsken slogs förstås sönder av yxan. Lite pinsamt att berätta om detta sedan, men framför allt var jag glad att jag klarat mig så lindrigt undan. Min kompis farsa fick köpa en ny handske i stan när han åkte dit nästa gång. Ridå.

andtol

  • Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #67 skrivet: 29 nov-14 kl 14:58 »
Nu har jag köpt den minsta klyven på Jula.

Den fungerar än så länge. ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser