Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Berkleyrök  (läst 2263 gånger)

sjokarret

  • Inlägg: 99
    • Uppland
Berkleyrök
« skrivet: 12 jun-10 kl 09:37 »
Nån som använt en Berkleyrök? Dyra, men är de prisvärda?

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Berkleyrök
« Svar #1 skrivet: 14 jun-10 kl 06:44 »
Jag vet en som använt dessa och är helnöjd.

Jag har själv tänkt att köpa en sådan och då väljer jag den stora modellen som är digital.

Priset på röken är ganska högt, men ändå billigare än de som är avsedda för spån. Sedan får man ju titta på mängden passning som behövs, och som jag ser det, så kan man röka i dessa och ändå få gjort något annat under tiden. Så är inte fallet med min gamla vedeldade rök, den kräver mycket tillsyn.

Jag skulle rekommendera briketter av al eller ek, det blir den smak som vi är vana vid. Vill man testa något annat, så rök bara lite i taget. jag vet flera som inte gillat smaken av de andra briketterna

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Berkleyrök
« Svar #2 skrivet: 02 aug-10 kl 06:27 »
Liten undran, är det BRADLEY SMOKER ni menar?

Jag hoppades att det skulle finnas en konkurrent till bradley, lite väl dyra men dom verkar bra.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Berkleyrök
« Svar #3 skrivet: 02 aug-10 kl 07:15 »
Ska man röka lite, som t.ex. en ost, kan man använda klotgrillen.  Lägg spånen i en konservburk och sätt i en lödkolv, på med locket. Kall rök kommer i timmar.

Visst är köpta dyra rökar bekväma, men det finns många sätt att fixa rökning enkelt.

Man kan bygga om klotgrillen till en kallrök, utan alltför mycket pengar och arbete.
Cold Smoker
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

M Bond

  • Inlägg: 68
    • Skåne
SV: Berkleyrök
« Svar #4 skrivet: 11 okt-10 kl 20:02 »
Jag har använt Bradleyröken, den stora digitala, några år nu och den fungerar perfekt. Har mest rökt fläsk men har även provat fårfiol och rådjursskinka med gott resultat.
Jag använder endast alspånsbricketterna, de tycker jag är bäst!

Dyrt är det, ca 15 kr per timme, men sedan kan man lämna röken flera timmar utan tillsyn. Det är värt en del tycker jag.
Jag är mycket nöjd med den!


Bond


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 2 användare
Veztra, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser