Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med luftfuktigheten under kläckning i maskin  (läst 2898 gånger)

Hönsosånt

  • Inlägg: 6
    • Halland
Det här med luftfuktigheten under kläckning i maskin
« skrivet: 13 jun-19 kl 15:32 »
Har läst flera trådar här i forumet nu men blir ändå inte riktigt klok på vilken luftfuktighet som (åtminstone oftast och i de flesta fall) skulle vara den mest optimala. Jag skulle gärna vilja höra hur andra som har erfarenhet av att kläcka ägg gör, skriva gärna också om ni har tillämpat inställningarna flera gånger med samma resultat (eller inte).

Själv bor jag på Västkusten, just nu är det sommar (juni) och jag har lagt 14 ägg i min Brinsea Maxi II EX, 10 hedemoraägg och 4 cream legbar. På den här apparaten kan man ställa in vilken luftfuktighet man vill ha. Jag har börjat med 30 % (temperatur: 37,8). (Äggen vänds automatiskt var 60:e minut. Någon som har synpunkter på det värdet?)

Påverkar äggens storlek valet av luftfuktighet (och för den delen valet av temperatur och hur ofta de bör vändas)?

Funderar på att höja gradvis (som i TS här: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=74618.40) eller vara lite kall och behålla 30 % till dag 18 för att då höja till typ 65 % ...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Det här med luftfuktigheten under kläckning i maskin
« Svar #1 skrivet: 13 jun-19 kl 16:04 »
Ja det var en bra tråd. Kan lägga till med några missar vi gjort. Vi kläcker oftast i en King Suro (som har hygrostat och automatisk vändning). Ett fel vi gjort var att inte tvätta äggen. Då är de för täta och kycklingarna kan dö antingen genom kvävning när de blir större eller att de dränks eftersom ägget inte torkat ut tillräckligt. Ett annat fel var att dels följa beskrivningen att äggen skulle ha 45% luftfukt från start, i kombination med att Suron inte levererade 45% utan snarare 60%. Numera har vi extra fukt och tempmätare i apparaten. Suron, och säkert andra plastbaljor, har också problem med att hålla jämn temperatur i hela kläckaren. Det blir trots fläkt kallare i hörnen, så de kycklingarna kommer ut senare.

Sista kläcket (nyss) gick på 40% under hela förutom de sista dagarna då den låg på 60-70%. Tempen låg mellan 37 och 38 beroende på plats. Alla kläcktes. Plan finns på att bygga egen eftersom jag inte är nöjd med oisolerad plast. Och så vill jag ha en större...

 

Hönsosånt

  • Inlägg: 6
    • Halland
SV: Det här med luftfuktigheten under kläckning i maskin
« Svar #2 skrivet: 13 jun-19 kl 19:22 »
Intressant att höra om dina erfarenheter!

Jaså, det är brat att tvätta äggen ... jagtrodde bara man skulle borsta av eventuell smuts från äggen innan man lägger dem i kläckaren. Hur gör du när du tvättar dem? Jag passade på att borsta bort lite smuts med en mjuk barntandborste när jag doppade äggen i virkon tidigare idag (innan jag lade dem i kläckaren) och hade lite dåligt samvete för det, men det kanske jag inte ska ha.

Hönsosånt

  • Inlägg: 6
    • Halland
SV: Det här med luftfuktigheten under kläckning i maskin
« Svar #3 skrivet: 13 jun-19 kl 19:27 »
Min (nya) kläckaren har nu varit igång sedan igår eftermiddag (drygt ett dygn). Innan jag lade i äggen (på förmiddagen idag) kollade jag till kläckaren flera gånger och då låg luftfuktigheten på ca 30 %, vilket också är det jag har ställt in. Sedan jag lade in äggen har den dock legat på strax över 40 %. Är det verkligen normalt? Antar att det är äggen som står för höjningen, men borde inte apparaten reglera detta?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Det här med luftfuktigheten under kläckning i maskin
« Svar #4 skrivet: 14 jun-19 kl 00:21 »
Apparaten klarar bara att höja luftfuktigheten till det värde du ställer in, så om äggen höjer till 40% och du vill ner i fukthalt så får du öka ventilationen i kläckaren.

Vi tvättar bara med vatten och gnuggar lite med en grov disksvamp. När hönan ligger på äggen själv så blir de ju gnuggade av henne. Det här med att man inte skall tvätta äggen är för att de skall hålla sig färska längre.

Hönsosånt

  • Inlägg: 6
    • Halland
SV: Det här med luftfuktigheten under kläckning i maskin
« Svar #5 skrivet: 14 jun-19 kl 11:53 »
Jaså, det är därför man ska vara försiktig med att tvätta dem ... har hittat en ventilationsanordning på kläckaren och har ställt den i fullt öppet läge, men det hjälpte inte ... jag har lyft några gånger på locket och då går luftfuktigheten ner, annars verkar det inte som att man kan göra så mycket åt det. Funderar iofs på att sätta luftfuktigheten på 20 % ... undrar om den kanske hamnar på 30 % då eller om den kommer fortsätta att ligga på strax över 40 %.  Har du (eller någon annan) någon aning om vad den (relativt) höga luftfuktigheten beror på? Är det äggen eller luftfuktigheten i rummet, mån tro?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Det här med luftfuktigheten under kläckning i maskin
« Svar #6 skrivet: 14 jun-19 kl 17:58 »
Det är både och. Äggen släpper fukt (de skall ju minska i vikt ca 30% på 21 dagar), och det är relativt hög luftfuktighet nu på sommaren. Eller om man skall vara noga så är det att den varma luften på sommaren inte behöver värmas så mycket för att nå 38 grader och därmed sjunker inte den relativa fuktigheten så mycket i kläckaren.

Hönsosånt

  • Inlägg: 6
    • Halland
SV: Det här med luftfuktigheten under kläckning i maskin
« Svar #7 skrivet: 18 jun-19 kl 10:04 »
Tack för svaret!



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 8 användare (4 dolda)
Caroline Carlsson, xaelanar, Besksöta, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser