Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Modula" slakterier  (läst 39705 gånger)

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
SV: "Modula" slakterier
« Svar #220 skrivet: 31 okt-12 kl 15:22 »
men jag hade inte tänkt ta lån utan de ca 200 000  är mitt sparkapital så fick jag en inkomst på 250 000 om året skulle jag kunna leva som en drottning
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

RäddförDamien

  • Inlägg: 260
  • söker beskydd mot demoner
    • -
SV: "Modula" slakterier
« Svar #221 skrivet: 31 okt-12 kl 15:26 »
Spara pengarna Pralin till något bättre. Jag skulle just nu inte agera på någons uppgifter i denna tråd. Räkna noggrannt själv. Syna varje uppgift i sömmarna.
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Existens!

  • Gäst
SV: "Modula" slakterier
« Svar #222 skrivet: 31 okt-12 kl 15:40 »
men jag hade inte tänkt ta lån utan de ca 200 000  är mitt sparkapital så fick jag en inkomst på 250 000 om året skulle jag kunna leva som en drottning

Tänk på att de 80 kr per kanin i vinst som det räknas med här är alltså just bara vad man tjänar på en kanin.

Jag tycker just den siffran säkert kan vara rimlig, men man måste sen då titta på vad det ska räcka till.
Priset för kaninen har i det fallet satts till 70 kr, och det är alltså vad det får kosta dig att föda upp kaninen med foder, avelsdjur mm.

Om vi säger att du slaktar 3000 om året, så är det då 240 000 i vinst så långt.

Då ska det räcka till dina kostnader för att marknadsföra och sälja, transporter osv. Ström och vad det nu kan vara.

Säg då att det ändå är 200 000 kvar, så ska ungefär 40-50% bort i skatt, och du har då ca 110 000 kvar, dvs 9100 i månaden.
Sen är det då upp till var och en att bedöma om det är bra eller dåligt..
Hyr man ett hus för 1000 kr i månaden, så är det ju lugnt. Har man ett hus som kostar 8000 i månaden, så blir det ju däremot lite knapert.

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: "Modula" slakterier
« Svar #223 skrivet: 31 okt-12 kl 18:41 »
Lite fruktsallad i tråden. kostnad för att bygga/köpa slakteri för kaniner är det tråden handlar om.
Trots detta ska jag besvara några frågor.
Ventilation kräver behörighet
VVS kräver behörighet
El kräver behörighet
Bygg däremot kräver bara byggherre
Tvekar du så kontakta din byggnadsnämnd.
Förtjänsresonemanget finns i en annan tråd/lönsamhet. Där har jag ställt frågan om de 45% som slaktas bort från en kanin. Använder ni inte detta?
Hörde i dag att i Täby utanför Stockholm sålde de hel kanin (Från Vreta) Där kostade kaninköttet 199:-/kg Ska du vinna måste du satsa. Hörde en person som sa att jag köper aldrig lotter eller spelar på trav för jag vinner aldrig. Svårt att vinna om man inte satsar.
Puss & Kram
Gösta

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Modula" slakterier
« Svar #224 skrivet: 31 okt-12 kl 18:52 »
Kan inte hitta någonstans att rörarbeten, ventilation eller liknande skulle kräva behörighet. Försäkringsbolagen kräver att man följer gällande regler och standarder, men kan man bara dokumentera detta, så är det fritt fram att själv göra detta. Men finns det trots allt sådana regler, så vore det intressant att veta var man kan läsa om detta.

Och givetvis måste man satsa. Men den som satsar fel kan gå i konkurs och få stora problem.

Som egenföretagare satsar man främst tid och engagemang. Man får bli duktig på många områden, såväl teoretiska som praktiska. Och man måste satsa en hel del pengar. Men den som satsar oklokt, eller satsar mer än man har råd att förlora, den är vansinnigt korkad. Och/eller godtrogen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens!

  • Gäst
SV: "Modula" slakterier
« Svar #225 skrivet: 31 okt-12 kl 18:59 »
Det är frivilliga behörigheter, utfärdade av branschorganisationerna..

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: "Modula" slakterier
« Svar #226 skrivet: 31 okt-12 kl 19:31 »
6400 timmars utbildning för att få certifikat.
För livsmedelsinstallationer och sjukhus krävs den högre behörigheten. jag har den och har haft den i 40 år.
För att få göra ett våtrum krävs numera även behörighet gällande bygg.
Ett slakteri är i princip ett enda stort våtrum.
Info finns hos byggnadsnämnden.
Gösta

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Modula" slakterier
« Svar #227 skrivet: 31 okt-12 kl 19:36 »
6400 timmars utbildning för att få certifikat.
För livsmedelsinstallationer och sjukhus krävs den högre behörigheten. jag har den och har haft den i 40 år.
För att få göra ett våtrum krävs numera även behörighet gällande bygg.
Ett slakteri är i princip ett enda stort våtrum.
Info finns hos byggnadsnämnden.
Gösta
Aha, för att göra det åt ANDRA krävs behörighet. Vi jämförde vad man kunde komma undan med i kostnad om man bygger åt sig själv, jämfört med om man köper in alltihop. Om jag bygger åt mig själv är det helt tillåtet att göra vvs-arbeten utan några som helst certifikat, och försäkringar osv gäller, bara man dokumenterar att man följer gällande byggstandard.

Och folk litar för blint på hantverkare, många är duktiga, men många är riktiga klåpare, med eller utan certifikat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: "Modula" slakterier
« Svar #228 skrivet: 31 okt-12 kl 21:16 »
Det går att fuska i det mesta bara man vill ta risken. Händer det något på grund av detta blir det problem med både myndigheter och försäkringar.
Visst händer det att hantverkare slarvar men då finns det en ansvarig bakom om företaget har behörighet för det arbete som montören/hantverkaren utför. Jag bryr mig inte längre vem som gör vad. Jag bara informerar om vad som gäller.
Tråden handlar fortfarande om slaktlokaler som byggs enligt gällande regelverk. Hemsnickrade provisorier kan man naturligtvis göra om man bara vill ha ett utrymme att slakta sina egna kaniner till egna hushållet men då kan du ju också stå på vedbacken och göra detta. Där finns inga krav alls. Faktum kvarstår dock, nämligen att det behövs flera slakterier för kaniner. För att klara behovet av efterfrågan så saknas det faktiskt 100-talet slakterier som klarar av 10.000 kaniner var per år. Naturligtvis behövs det även uppfödare till dessa kaniner. Vilken bransch i animalieproduktion har dessa förutsättningar att kunder står i kö för att handla? Tycker du att uppfödarna får för lite betalt? Ha både uppfödning och slakt då så löser det problemet med ekonomin, eller....
Gösta

Hagbard Handfast

  • Inlägg: 51
    • -
SV: "Modula" slakterier
« Svar #229 skrivet: 31 okt-12 kl 21:24 »
Det behövs ca 20 slakterier i den här storleken för att täcka behovet av kaninkött.
Gösta
För att klara behovet av efterfrågan så saknas det faktiskt 100-talet slakterier som klarar av 10.000 kaniner var per år.
Gösta

Se där ja! Behovet har ökat 5-faldt på mindre än 5 månader...

 

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #230 skrivet: 31 okt-12 kl 21:29 »
I den takten så kommer det aldrig att gå att bygga ifatt ju :) . Under tiden man bygger ett så behövs det tre nya :)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Modula" slakterier
« Svar #231 skrivet: 31 okt-12 kl 21:35 »
Jag pratar inte om hemsnickrade provisorium, utan proffsigt byggda lokaler (oavsett verksamhet, jag tycker att svaret är generellt och inte bara gäller kaninslakterier), som är livsmedelsgodkända, men byggda av ägaren till väsentligt lägre kostnad än om man ska ha hantverkare, eller köpa färdiga moduler.

Ska själv bygga slungrum inom 2 år, och tänkte bygga så att det kan bli godkänt som slakteri också i framtiden, om jag skulle vilja. Till fjäderfä, får/get, kanin, vilt i så fall. Och jag litar inte på att någon hantverkare gör det tillräckligt bra, dessutom skulle det bli för dyrt, så jag tänker bygga själv. Och vara bra påläst så att allt blir så bra som möjligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens!

  • Gäst
SV: "Modula" slakterier
« Svar #232 skrivet: 31 okt-12 kl 21:48 »
Det är inga problem att få det godkänt. Bygg enligt de regler som finns ( och de är iofs många ) så blir det ju godkänt . Man ska inte överdriva problemen, då lär knappas fler bli sugna på att bygga.

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: "Modula" slakterier
« Svar #233 skrivet: 01 nov-12 kl 11:15 »
På den här sidan måste man tydligen skriva ut exakt för att detta skall kunna uppfattas korrekt.
Hagbard; 20 slakterier är vad som behövs just i denna stund för att klara att slakta legalt de kaniner som finns hos dagens producenter.
100 slakterier är vad som på sikt behövs för att tillgodose det behov av kaninkött som efterfrågas.
ieenilorac; En duktig hantverkare kan naturligtvis klara av detta själv. Min invändning är att det kan vara svårt för de flesta att få ett lass begagnat material och sedan bygga med livsmedelskraven uppfyllda.
Gör en korrekt kalkyl innan bygget startar för att undvika tråkiga överraskningar är väl vad det handlar om.
Gösta

Existens!

  • Gäst
SV: "Modula" slakterier
« Svar #234 skrivet: 01 nov-12 kl 11:20 »
Men Gösta, jag skulle bara vilja be dig, eftersom det är du som vet siffrorna, berätta hur många kaniner du bedömer att det slaktas idag? 50 000? Lagligt för försäljning alltså.

100 slakterier som kör 10 000 per år, är ju dock 1 miljon kaniner.. Det är en sån ökning så man måste ju få fråga vad den prognosen baseras på.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: "Modula" slakterier
« Svar #235 skrivet: 01 nov-12 kl 16:09 »
Idag finns 2slakterier a' 10000 och då innebär det att det slaktas 180000 illegalt? Husbehovsslakt är lagligt,känner du till illegal försäljning så kan du ju anmäla det,eller gissar du bara?
Fjäderfän och kaniner

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: "Modula" slakterier
« Svar #236 skrivet: 01 nov-12 kl 16:42 »
Läsförståelse! vad trött jag blir!
Om dessa djur slaktades i godkända lokaler skulle de kunna säljas ut på marknaden (Marknaden= butiker, restauranger och annan typ av återförsäljare) Slakt för eget bruk är tillåtet vilket jag också har påpekat. Vidare finns en text som säger att försäljning i "ringa omfattning" är tillåtet. "Ringa omfattning" enligt SJV är liktydigt med att försäljningen inte får påverka din ekonomi. Ett sjukt påstående enligt mig. (Står i tråden "myndigheter") Finns faktiskt ett flertal som har fått plocka bort kaninen eftersom slaktplats inte är uppgiven. Dock inte min huvudvärk ;)
Det ska tydligen finnas några fler slakterier men de slaktar visst bara egna djur så daä har jag noll koll

Existens; En troligare siffra är nog snarast 20.000 av den svenskuppfödda kaninen. Sedan importeras det ganska mycket. Någon exakt siffra finns tyvärr inte eftersom det ofta är processat kött. Då anges inte djurslaget.
2009 tror jag det var som ett universitet gjorde en undersökning på möjligheter att saluföra kaninkött på den svenska marknaden. har tyvärr inte materialet kvar men jag minns att storleksmässigt rörde det sig om 1 miljon djur. Sedan dess har det hänt en hel del. Senaste enkäten (tror det var expressen, lite osäker) visade att 70% av tillfrågade kunde tänka sig att äta kanin.70% av 9.000.000 är 6.300.000 personer. En portion är ca 100 gram kött = 630.000 kg om dessa äter en gång/år. Problemet är inte att sälja kaninkött. Problemet är att kunden inte kan få tag på kaninkött. Brist på slakterier vilket ger brist på uppfödare eftersom de inte har någon stans att slakta.
Att jag är lite osäker på vissa uppgifter beror på att jag får MASSOR av info. Skulle jag spara allt så måste jag nog bygga till  ;D
Många av undersökningarna påverkar ju inte min verksamhet eftersom den är stabil och i den storlek jag vill ha den. Intressant däremot för de som vill satsa.
Gösta

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: "Modula" slakterier
« Svar #237 skrivet: 01 nov-12 kl 16:58 »
När jag drev slakteri för några år sedan ökade försäljningen med ca 25 % per år sammantaget. Begränsningen var brist på kaniner.
Vi fick förfrågningar på betydligt fler än vi kan/kunde leverera. Försäljningen har sedan dess ökat i samma takt.

Vi gör ingen nämnvärd marknadsföring, eftersom om vi inte kan leverera ökade kantiteter.

Ett projekt med en ny kund med en ny produkt behövde 400 kaniner per vecka. Måste läggas ner, eftersom garanterad tillgång inte kan säkerställas. Fler exempel finns.

Vi kan egentligen bara hålla gamla kunder med kaniner, inte ta nya kunder. En mycket frustrerande situation.

Jag hoppas att importen inte tar över hela marknaden, men jag är oroad. Prisbild och kvalitet försämras. Brist på regler och jordbruksverkets saktfärdighet att få fram ett regelverk är ett stort problem för uppfödningen.

Vad gäller slakt finns det hemslakt för eget bruk, och en illegal försäljning, förutom den legala slakten och importen. Siffror på detta har jag inte, men jag vet att en av mina kunder även köpte svartslaktat.

Kaninproducenterna har låtit göra marknadsundersökningar, så vi är inte ute och cyklar vad gäller marknadssituationen.

Edit; såg att Gösta varit framme före mig

« Senast ändrad: 01 nov-12 kl 17:19 av Edgar »

tessg

  • Inlägg: 162
    • -
SV: "Modula" slakterier
« Svar #238 skrivet: 01 nov-12 kl 19:53 »
Compassion in world farming förefaller vara något i stil med djurrättsalliansen i Sverige.
Alla minns väl hur deras beskrivning av svensk grisuppfödning.

Jodå, jag minns! Det var efter att ha sett hur svensk grisuppfödning kan gå till som jag kom på att jag skulle skaffa kaniner för att kunna bestämma själv hur djuren ska ha det...
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: "Modula" slakterier
« Svar #239 skrivet: 01 nov-12 kl 22:15 »
Jodå, jag minns! Det var efter att ha sett hur svensk grisuppfödning kan gå till som jag kom på att jag skulle skaffa kaniner för att kunna bestämma själv hur djuren ska ha det...

Jo,  hur och var man filmar beror ju på vad syftet med filmen är.  Kaninuppfödning och grisuppfödning kan ju gå till som på filmerna, men den sker ju också på andra sätt, som väl är.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 8 användare (2 dolda)
Olofssonskan, Tur-Johan, Slowfox, Mathias., von tratt, wazi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser