Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben tupp HJÄLP!  (läst 1075 gånger)

Li44N

  • Inlägg: 3
Kalkben tupp HJÄLP!
« skrivet: 14 aug-19 kl 17:27 »
Jag har upptäckt och tror att min tupp har kalkben. Är väldigt oinsatt och undrar hur jag behandlar? Han går tillsammans med 2 hönor för tillfället och jag undrar om man måste behandla dem med? Och måste hönshuset saneras? Hur? Så många frågor men behöver era bästa tips nu! :-\ :)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Kalkben tupp HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 14 aug-19 kl 18:07 »
Jag har upptäckt och tror att min tupp har kalkben. Är väldigt oinsatt och undrar hur jag behandlar? Han går tillsammans med 2 hönor för tillfället och jag undrar om man måste behandla dem med? Och måste hönshuset saneras? Hur? Så många frågor men behöver era bästa tips nu! :-\ :)

Vill inte vara bitter och dryg men om du söker så hittar du säkert 10 trådar om detta ämne.

Tex. denna med inslag av såpavatten och tjära.

Olja har jag också läst om.

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=65577.0
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kalkben tupp HJÄLP!
« Svar #2 skrivet: 14 aug-19 kl 18:35 »
Vanlig rapsolja använder vi här. Fungerar bra, men jag har inte satt mig in i hur vi skall bli av med problemet en gång för alla. Ser dock att vissa raser har väldigt lätt att få eländet, medan andra verkar vara immuna mot det eländiga kvalstret.

Kvalster av alla de slag verkar gilla höns...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kalkben tupp HJÄLP!
« Svar #3 skrivet: 14 aug-19 kl 18:37 »
Köp dig en billig organisk olja.
30-60kr litern.
Slå detta i ett kärl och ställ ner din Pippi i det och låt den stå i ett par minuter.
Då drunknar kvalstren.
Upprepa 1 ggr veck under 3-4 veckors tid eller till att benen ser normala ut igen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Kalkben tupp HJÄLP!
« Svar #4 skrivet: 14 aug-19 kl 19:43 »
 köp tenutex salva på apoteket och smörj benen en gång.. eller köp billig matolja och smörj några omgångar med 1v mellanrum..
Fjäderfän och kaniner

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kalkben tupp HJÄLP!
« Svar #5 skrivet: 15 aug-19 kl 00:11 »
Bra tips, det skall jag köpa och ge åt hon som har höns överallt :) Frun är emot starka medel, men ett receptfritt som är ämnat att användas på människa tror jag fungerar. Och jag blir alltid inblandad på något sätt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 6 användare
ärt, xaelanar, Be, per.martinsson, von tratt, Frydreik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser