Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få tag på stockar.  (läst 184 gånger)

Burn0ut

  • Inlägg: 25
    • Skåne
Få tag på stockar.
« skrivet: 23 apr-24 kl 20:53 »
Hej!

Har någon ett tips på hur man får tag på stockar för att såga timmer? Håller till i södra sverige utan egen skog och ingen vill sälja timmer.

Mvh
Mange

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16968
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Få tag på stockar.
« Svar #1 skrivet: 23 apr-24 kl 21:00 »
Man ger inte upp utan fortsätter knacka på hos skogsbönder.

Min granne sålde ett lastbilslass fint sågtimmer till en sådan som knackade på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2561
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Få tag på stockar.
« Svar #2 skrivet: 24 apr-24 kl 09:09 »
Här får den som betalar bäst köpa, det brukar gälla såväl timmer som massaved. Om köparen är ny och oprövad skulle jag föredra kontanta pengar i handen.

En  sedan länge upparbetad kontakt/ virkesköpare däremot får ofta anstå med betalning tills virket är inmätt på industrin om jag tror att köparen kommer ha betalningsförmåga (och vilja) den dagen

Om du inte har möjligheten att betala bäst för avverkat timmer i önskade dimensioner rekomenderar jag att du överväger ett yrke/ hobby som arborist eller liknande så att du kommer över träd från villatomter.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

peterm

  • Inlägg: 17
    • Skåne
SV: Få tag på stockar.
« Svar #3 skrivet: 24 apr-24 kl 13:27 »
Vilken mängd, dimension (längd/diameter) och trädslag efterfrågas ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14467
    • Östergötland
SV: Få tag på stockar.
« Svar #4 skrivet: 24 apr-24 kl 23:07 »
Man kan alltid hoppas på en liten storm... Eller gå ut och kolla var barkborren slagit in ;D

TW

  • Inlägg: 2687
    • Finland
SV: Få tag på stockar.
« Svar #5 skrivet: 26 apr-24 kl 03:38 »
Jag brukar få eller få köpa vindfällen mer eller mindre gratis bara jag hugger och kör ut dem själv. Vi har bara 4,5 hektar egen skog och med nuvarande åtgång behövs det litet utdrygning.

I vinter har jag huggit och kört hem 10 traktorlass ved och 3 lass riktiga stockar och 1 lass lindrigt rötskadade formvirkesstockar helt gratis. På en 5 eller 6 tons kärra (vet inte vilket som gäller). Det var naturligtvis mycket arbete men som sagt gratis. Skogsägaren hade inte möjlighet att ordna upp stormfällningen själv.

I Sverige har ni det där löjliga motorsågskörkortet som sätter gränser för hur man får arbeta i andras skog men jag vet inte om någon bryr sig i det.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14467
    • Östergötland
SV: Få tag på stockar.
« Svar #6 skrivet: 26 apr-24 kl 09:11 »
Ja, de självverksamma skogsbönderna blir bara färre och färre, så det finns i alla fall träd att ta om hand.

Det där kortet (Sverige håller på och kvävas av certifikat och liknande) är det nog några ängsliga som bryr sig om, men när man får eller köper några träd så hänger det mest på att man inte får i uppdrag att ta hand om avverkningen/tillvaratagandet, för då kan skogsägaren åka dit om det händer något. Så skall man åka runt bland villor och ta ned svåra träd mot ersättning så behöver man körkortet och säkert någon extra försäkring.

I praktiken är det viktigt att skogsägaren ser dig som van. Man vill ju inte ha på sitt samvete att en nybörjare ger sig på stormfälld skog.

Burn0ut

  • Inlägg: 25
    • Skåne
SV: Få tag på stockar.
« Svar #7 skrivet: 26 apr-24 kl 18:59 »
Vilken mängd, dimension (längd/diameter) och trädslag efterfrågas ?

Just nu skulle jag behöva ha så jag kunde såga ut 150x150x4500 i gran eller fur.

Men hade jag hittat en bra leverantör så kan det bli mer och även lite massaved.

Burn0ut

  • Inlägg: 25
    • Skåne
SV: Få tag på stockar.
« Svar #8 skrivet: 26 apr-24 kl 19:00 »
Ja motorsågskörkortet är trams... har sågat ner träd i 20 år och helt plötsligt blir man omyndigförklarad  Yess

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14467
    • Östergötland
SV: Få tag på stockar.
« Svar #9 skrivet: 27 apr-24 kl 11:16 »
Har du eget sågverk så kan du ju alltid fresta en skogsägare med att du kan såga några stockar åt honom också. När jag flyttade hit fanns det ett antal småsågar som vi använde oss av för eget virke, vid ett tillfälle var det till och med en kille som åkte runt med en fin traktordriven såg så man slapp flytta sina stockar från gården. Nu är det svårare att hitta någon som sågar, det är mer på hobbynivå att någon skaffat ett sågverk enbart för att ta hand om sitt eget, eller för att det är kul.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 3 användare
Tli, Be, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser