Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ex. plöjningsskola;-)  (läst 52679 gånger)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Ex. plöjningsskola;-)
« Svar #40 skrivet: 21 okt-11 kl 06:45 »
Ja, igår plöjde jag klart den branta delen med den enskäriga plogen och gav mig sedan på den plana biten... Det går som en dans!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Existens!

  • Gäst
SV: Ex. plöjningsskola;-)
« Svar #41 skrivet: 10 maj-13 kl 10:49 »
När jag kollade lite i den här gamla tråden så upptäckte jag att jag glömt lägga in ett par bilder från den 'löpande' plöjningen.

Det är viktigt att plogen går parallellt med marken på alla håll. Och det är ju då ramen man kollar på. När man har kontrollerat så att alla plogkroppar tar lika brett, och det är ju då den första som man har möjlighet att ställa in genom att flytta plogen i sidled på bärarmen, så kör man lite och sen går man ut för att se hur inställningen verkar.

På första bilden så ser vi att toppstången här är för kort, och plogen går framåtlutad. Den ska upp åtminstone 5-10 cm i framkanten.

Sen går man bakom plogen och tittar om den är vågrät i sidled, vilket den ser ut att vara på bild 2. Lutar man sig ner så så ska man kunna se att det sticker upp ungefär lika mycket jord framför varje vändskiva. Det ska inte vara ett berg framför nr 1 och bara lite framför den sista. Då plöjer man olika djupt, och det är inte meningen.
Tittar man noga på bilden så ser man att det är lite för mycket framför första skäret, och vi konstaterade ju på förra bilden att den går lite för djupt i fram. Men eftersom plogen är vågrät i sidled, så beror det alltså på att toppstången är för kort, och inte att plogen går snett.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Ex. plöjningsskola;-)
« Svar #42 skrivet: 10 maj-13 kl 11:11 »
Men inte phaen kan du ge dej ut med en 3-skärig utan fyrhjulsdrift?! Det GÅR inte och 500:an är alldeles för liten traktor. Men ekologisk olja och AC har du väl??
Är inte traktorn lite sned?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: Ex. plöjningsskola;-)
« Svar #43 skrivet: 10 maj-13 kl 11:43 »
Men inte phaen kan du ge dej ut med en 3-skärig utan fyrhjulsdrift?! Det GÅR inte och 500:an är alldeles för liten traktor. Men ekologisk olja och AC har du väl??
Är inte traktorn lite sned?

Hehe  ;) jodå.. 60 hk är precis lagom till 3 skär.. då går det att köra fort. En buren plog är som sagt perfekt att köa med om man har 2-hjulsdrift, så det är nema problemas.. lite nya däck hade jag nog velat ha däremot.  Men sista jag tröskade fick jag ounka på tröskan, och då rök 3 hektars skörd för att betala det..så däcken får gå.. och nu kvittar det ju.. snart blåser grannen över bitarna här med sina 200 hk-monster.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Ex. plöjningsskola;-)
« Svar #44 skrivet: 10 maj-13 kl 11:48 »
Ja, vaf......Olof i Merhult plöjde ju åt halva socknen med sin Dexta. Som jag brukar säga, 4-hjulsdrift är för amatörer!  o:) å dom däcken går några år till, om du inte hänger upp dig på designen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Ex. plöjningsskola;-)
« Svar #45 skrivet: 10 maj-13 kl 14:29 »
Kan man välta vid plöjning? jag har plöjt upp en liten plätt med för en nybörjare (3 året och bara kanske 100x100m) bra resultat! I år tog vi upp ytterligare en liten plätt för att göra potatisåkern lite större och där lutar marken lite grand. Eftersom det är oplöjt sedan ca 50 år eller mer så plöjer jag så djupt jag kan med resultatet att traktorn lutar rätt bra. När en sitter i och kör framåt i lite mer än styrfart så kändes det riktigt otäckt... I stillastående rätt rejäl lutning så en fick hålla emot med fötter och händer, men när jag går ut bakom och tittar så ser ju traktorn inte ut att luta särdeles mycket... Är det bara ovana eller skulle det kunna välta om landsidebakhjulet går över en sten när man har farten uppe? Och det handlar alltså inte om någon stor lutning på fältet men när högerhjulet går i den ganska djupa fåran och körriktningen är så fältets lutning är åt det plöjda till så känns det ändå lite otäckt...

Kör en mf 135 och 2-skärig överumsplog!

Existens!

  • Gäst
SV: Ex. plöjningsskola;-)
« Svar #46 skrivet: 10 maj-13 kl 15:03 »
Nej, du kan knappast plöja så djupt så du kan välta med traktorn i fåran, även om vänsterhjulet skulle gå över en sten. Dessutom håller plogen fast traktorn en hel del, och det vore i så fall större risk om du kör i lutning med plogen uppe.

Plöjer man däremot i en kraftig lutning, och sen dessutom lägger jorden neråt, då kan det bli rätt otäckt  :)
Helst ska man i såna fall lägga jorden uppåt, så man kan köra lite jämnare med traktorn, men då vill det till att få inställningen på plogen bra, så den verkligen klarar att vända upp tiltorna, och dom inte bara blir stående på kant.

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Ex. plöjningsskola;-)
« Svar #47 skrivet: 10 maj-13 kl 20:57 »
Jag får väl sluta vara så harig helt enkelt... Logiskt så har jag ju tänkt så själv och som sagt när man tittar bakifrån och ser att bakaxeln lutar kanske 10 grader från horisontalläge och tyngdpunkten med plogen nere måste vara låg så förstår en ju att det inte kan vara någon fara. Men ändå kan det kännas rätt läskigt... Ännu värre med vajerkranen i skogen, den gör ju snarare att tygndpunkten kommer upp högre och kör man över en sten så kranen svänger över och får lutning så känns det ibland som det gungar lite i dalhjulet...

Och här hemma vid fönstret mot fältet så inser jag att det är snarare 30x60 m så jag var visst bara hälften så plöjarerfaren som jag trodde...

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Ex. plöjningsskola;-)
« Svar #48 skrivet: 10 maj-13 kl 21:06 »
Förmodligen får du svårt att sitta kvar innan traktorn välter.  Men är man ovan känns det lite otäckt.
Ett tips vid körning i sneland, eller all körning btw är att ha ett midjebälte som håller dig kvar i stolen. Det låter lite fånigt kanske, men faktum är att du sitter och spänner dig en massa för att sitta kvar i stolen, och det lättar väldigt med bälte. Har upplevt detta både i hjullastare och skogsmaskin.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Ex. plöjningsskola;-)
« Svar #49 skrivet: 10 maj-13 kl 21:26 »
Nu ska ni få nått att skratta åt, här sitter en som kört fast med en catepillar! Och jag var nära att välta med en 135:a en gång. Körde på snedden nerför en slänt där jag borde kört rakt ner och betydligt saktare. Men det GÅR att köra på två hjul en kortare sträcka!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Ex. plöjningsskola;-)
« Svar #50 skrivet: 10 maj-13 kl 22:06 »
Nu ska ni få nått att skratta åt, här sitter en som kört fast med en catepillar! Och jag var nära att välta med en 135:a en gång. Körde på snedden nerför en slänt där jag borde kört rakt ner och betydligt saktare. Men det GÅR att köra på två hjul en kortare sträcka!
Äh, bara skryt, det är ju inte svårare att sätta en cat än en volvo...   ;)
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Ex. plöjningsskola;-)
« Svar #51 skrivet: 10 maj-13 kl 22:17 »
Äh, bara skryt, det är ju inte svårare att sätta en cat än en volvo...   ;)
Det fanns iaf inte i min värld förrän jag provat. Fullkomligt omöjligt, trodde jag tills jag gjort det.  :-[
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hånung

  • Gäst
SV: Ex. plöjningsskola;-)
« Svar #52 skrivet: 10 maj-13 kl 22:42 »
Ja om man är en klåpare till shaffis  ;D nä men  skillnaden mellan en Volvo och en catt är att chatten  är bra mycket sämre att få ner kraften i backen sen spelar det ingen roll om dom är dubbelt så starka .
« Senast ändrad: 10 maj-13 kl 22:47 av håning »

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Ex. plöjningsskola;-)
« Svar #53 skrivet: 05 okt-13 kl 19:44 »
I morgon ska jag försöka plöja med T-24 och enskärig plog. Har inte plöjt sen jag var tolv, dvs knappt alls.
Hur börjar jag med enskärigt? typ som i exemplet ovan?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Ex. plöjningsskola;-)
« Svar #54 skrivet: 02 maj-23 kl 12:20 »
Den här tyckte jag var bra.
Men jag tänkte gå över till 3-skärigt, och då tyckte jag beskrivningen i denna tråden var guld värd. Särskilt som jag inte riktigt har någon "gamgubbe" att fråga.

https://www.youtube.com/watch?v=WeAOCvt7XcM&t=171s&ab_channel=ClasH%C3%B6glund

/m
Ät kött - må bra - lev länge.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser