Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ditt boendes historia.  (läst 51556 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #80 skrivet: 24 jul-18 kl 14:03 »
Ja, många av mina avlägsna släktingar har till och med flyttat mellan olika länder i Europa, så, det är nog som sagt till stor del en myt.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #81 skrivet: 24 jul-18 kl 14:11 »
För att nämna huset så är det byggt i slutet av 1800 talet med en äldre stomme, dock är det väldigt hårt moderniserat under senare hälften av 1900 talet.
Vet inte var stommen kommer från, men delar av den verkar vara från 1860 talet, så den kan vara ännu äldre, en del detaljer verkar inspirerade av skogsfinländarnas sätt att göra vissa typer av snickerier (såsom hopfogning av fönsterfoder och annat (de använde länge en äldre metod där man fogar samman snickerier utan spik till exempel (karmar, en del möbeldetaljer, mm är det dock nästan alltid i äldre tid beroende på att trä och metall har olika sträckning så att metall sätter träet i spänn med tiden, därför använde man tränaglar, här av senvuxet eneträ (fram till senare delen av 1800 talet var även en del tak och annat gjorda med tränaglar för att spara järn i enklare byggnader)). Men, det kan också bero på utbyte av erfarenheter med varandra då detta ligger nära gränslandet där svedjefinnarna höll till.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #82 skrivet: 18 sep-20 kl 18:58 »
1. Finns här någon släktforskare/hembygdsforskare som har stött på något hus byggt av lövträ ? Har läst någonstans om hus/torp i Skåne byggda av bok/avenbok.

2. När man murade skorstenar av natursten(granit), vad använde man för murbruk ?

 

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #83 skrivet: 18 sep-20 kl 19:26 »
kalkbruk är det vanligaste. större gårdar hade egna kalkgropar och varje by hade minst en. Men sedan finns det också lerbruk och beroende på var i landet kan det dominera en trakt.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #84 skrivet: 07 jun-22 kl 11:14 »
För snart sex år sedan flyttade jag från Nyen till Ängarna i Stora Skärmnäs, en flytt på bara en mil. Den här gården ligger också i Brunskog. Huvudbyggnaden står öde och jag hyr undantaget. Hyresvärden köpte stället pga skogen. Han visade mig runt i det stora ödehuset och det var intressant. Det är inte en traditionell värmlandslänga utan ungefär 8 gånger 5 meter. En rejäl stuga.  Det är timrat och har ett väldigt kraftigt tak pga det hade skiffertak och skiffer är tungt. Det har aldrig blivit renoverat utan bara fått masonit eller tretexplattor på innerväggarna. I köket finns en liten diskbänk, det var enda vattnet inne. Aldrig innetoa och badrum. Ändå bodde det en familj där så sent som på 70-talet! Nere är det tre rum och kök. I ett av rummen åt norr finns det en värmlandspis och jag gissar att det varit kök i början. Trappan upp är brant och har ovanligt höga trappsteg och uppe är det först kallvind och så en bred, snygg dörr in till ett stort fint rum. I ena änden är det en järnspis.   På den gamla goda tiden hade gården status. De födde upp fina arbetshästar och skötte sin skog själva. Tyvärr planterade förra ägaren gran på en del åkermark🙁. Alla gamla byggnader utom ladugården finns kvar. Hittar jag rätt karl så skulle jag vilja köpa den här gården om hyresvärden vill sälja, han börjar bli gammal.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #85 skrivet: 07 jun-22 kl 12:08 »
Tyvärr ingen historia här, tomten var skog tills jag köpte den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser