Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjutjärnsgryta med ojämn yta  (läst 15900 gånger)

Anna-Carin Gram

Gjutjärnsgryta med ojämn yta
« skrivet: 20 okt-24 kl 09:24 »
Har fått en gammal gjutjärnsgryta som inuti har en ojämn yta och är inte slät utan några små gropar. Den är inte emaljerad inuti, utan man ser gjutjärnet. Hur får man den slät inuti igen?

torbjorn

• Medelpad
SV: Gjutjärnsgryta med ojämn yta
« Svar #1 skrivet: 20 okt-24 kl 10:34 »
Är det rostgropar/frätgropar eller är den ojämn från tillverkningen pga grov gjutsand eller liknande?

Anna-Carin Gram

« Svar #2 skrivet: 21 okt-24 kl 08:21 »
Det är svårt att säja , men den är inte rostig, men vad som är upphovet till ojämnheten vet jag inte. Det kanske är en sämre kvalitet från början på denna gryta. Har funderat på om det går att blästra, men känner mej så osäker. Vill inte använda den som den är just nu.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 21 okt-24 kl 09:23 »
Man får inte bort gropar genom att blästra, så det faller bort. Är det en rund gryta så går det att svarva, fast det är inte kul att svarva i gjutjärn. Fräsa går även om det är en oval gryta, men det är inte heller kul. Så även om du har tillgång till sådan utrustning så tror jag det är svårt att få någon att ställa upp.

Slipa går att göra med en vanlig borrmaskin, och då blir det i alla fall bättre även om det går långsamt, och håller du till utomhus med vinden i ryggen så slipper du mycket av dammet. Men gör det något att det är lite gropar?

Anna-Carin Gram

« Svar #4 skrivet: 26 okt-24 kl 09:03 »
Tack för tipsen. Grytan är oval och någon svarv har jag inte tillgång till tyvärr. Har letat och titta en trådborte till borrmaskinen, så det ska jag försöka med!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 26 okt-24 kl 09:17 »
Tack för tipsen. Grytan är oval och någon svarv har jag inte tillgång till tyvärr. Har letat och titta en trådborte till borrmaskinen, så det ska jag försöka med!
Trådborsten är en variant på bläster.
Möjligen tar den beläggning och kan mjuka upp ryggar.
Någon slags slipmaskin är melodin.
Det finns ganska små som vibrerar som med rätt papper avverkar toppar.
Sedan en vanlig slip med lamellslipskiva.
Sedan finns det slippapper på trumma som.msn sätter på borrmaskinen
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser