Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför är solrosfrön så JÄVLA gott?  (läst 4118 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Varför är solrosfrön så JÄVLA gott?
« skrivet: 26 nov-15 kl 09:05 »
Våra höns tycker att solrosfrön är det godaste som finns. De får det inte som "vanlig hönsmat", men vi ger det till dem ofta för att smöra för dem, och när vi ska locka in dem i hönsgården. De verkligen KASTAR sig över det när det bjuds. Vi har även hängt upp en automat till småfåglarna som är full med solrosfrön, och hönsen brukar stå under den och äta rester av solrosfröna som småfåglarna tappat eller kastat (jag vet, de kan få sjukdomar från småfåglarna från detta, men vi har gjort bedömningen att ta den risken. Man kan inte skydda de små liven från allt).

Hur kan de tycka det är så gott egentligen? Höns tuggar ju inte, så de borde inte känna hur fröna smakar inuti. Har skalet något smakämne som vi människor inte känner? Om jag stoppar ett solrosfrö i munnen och suger på det så tvivlar jag på att det smakar så mycket godare än en bit papp, liksom..?

Och när jag ändå frågar, kan vi ge solrosfröna som "vanligt" hönsfoder? Jag har för mig att det är onyttigt i för stora mängder, pga att det är för fett, eller hur det nu var...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Varför är solrosfrön så JÄVLA gott?
« Svar #1 skrivet: 26 nov-15 kl 11:01 »
Kan det vara så enkelt som att de är väldigt energirika och det är därför de gillar det? Egentligen är vi mäniskor också programmerade så. Nästan alla maträtter går att få lite godare om man stoppar I grädde eller socker.

MVH
Magnus

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Varför är solrosfrön så JÄVLA gott?
« Svar #2 skrivet: 26 nov-15 kl 14:18 »
Hur kan de tycka det är så gott egentligen? Höns tuggar ju inte, så de borde inte känna hur fröna smakar inuti.

tycker de verkligen det eller är det kanske bara vi människor som försöker tillskriva mänskliga känslor och reaktioner till djur [när vi egentligen inte borde göra det]?

Höns är väldigt bra på att själva välja mellan olika fodermedel och på så sätt komponera sin kost [finns flera studier i "fritt foderval" som visar detta].... så det kanske är enkelt att det finns något i solrosfrö som hönsen saknar i den kost som du annars ger dem? Och att de har bråttom är helt enkelt för att hinna få sin del av solrosfröna innan de tar slut, och att vi i våra försök att sätta mänskliga känslor på djur misstolkar det som "gott"

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför är solrosfrön så JÄVLA gott?
« Svar #3 skrivet: 26 nov-15 kl 14:58 »
Låter rimligt. Jag ska börja lobbyera för att hönsen ska få obegränsad tillgång till solrosfrön, istället för bara den havre de nu får med ratar fram tills de blir typ vrålhungriga.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är solrosfrön så JÄVLA gott?
« Svar #4 skrivet: 27 nov-15 kl 21:36 »
Jag skulle inte ge dom obegränsad tillgång till solrosfrön.

om de får mycket havre så kan det tala lite för varför annat är så gott, får de mycket havre?

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför är solrosfrön så JÄVLA gott?
« Svar #5 skrivet: 28 nov-15 kl 09:25 »
Jag skulle inte ge dom obegränsad tillgång till solrosfrön.

om de får mycket havre så kan det tala lite för varför annat är så gott, får de mycket havre?

Varför inte?

De får obegränsad tillgång till havre just nu, samt matrester och frigång på skogstomt oftast.

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är solrosfrön så JÄVLA gott?
« Svar #6 skrivet: 28 nov-15 kl 11:47 »
Hönsen har inte helt lätt att tillgodogöra sig havren, dels pgra svårsmälta kolhydrater men även pgra att det är stor andel skal i havren ca 30% av totalvikten.

Sen är havre ganska rik på fett och om du ska tillsätta solrosfrö (som även där är tor andel skal, om man inte ger dem skalade), solrosfrön som är ännu fetare (30% fett) så är jag inte så säker på att det i slutändan blir optimalt.

Jag skulle nog hellre dra ner på havren och ist ha mer vete, har du övervägande del vete så kan du med fördel fortsatt ha i en del havre och en del solrosfrö, alternativt ett pelletsfoder i basutförande.


Lotta.R

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Varför är solrosfrön så JÄVLA gott?
« Svar #7 skrivet: 08 dec-15 kl 17:50 »
Läste någonstans att hönor inte ska ha mer än ca en msk solfrosfrön om dagen, de innehåller bra fetter men om hönsen blir för feta kan de dels påverka äggläggningen negativt, dels få hela kloaken att ploppa ut så att de måste avlivas. Minns inte det fina ordet för utploppad kloak, men googla, jag drog ner rejält efter den infon.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför är solrosfrön så JÄVLA gott?
« Svar #8 skrivet: 08 dec-15 kl 21:34 »
Läste någonstans att hönor inte ska ha mer än ca en msk solfrosfrön om dagen, de innehåller bra fetter men om hönsen blir för feta kan de dels påverka äggläggningen negativt, dels få hela kloaken att ploppa ut så att de måste avlivas. Minns inte det fina ordet för utploppad kloak, men googla, jag drog ner rejält efter den infon.

Ordet är "framfall". Det används om alla "hålor" som kan ploppa ut, har jag förstått.

Okej. Intressant, hursomhelst. Men nu kanske våra hönor behöver mycket fett, har ingen aning om de är normalviktiga, överviktiga eller underviktiga, plus att det ju är kallt ute, så de kanske behöver mycket solrosfrön? Jag har ingen aning.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är solrosfrön så JÄVLA gott?
« Svar #9 skrivet: 09 dec-15 kl 00:15 »
I Blekinge är det väl knappast "kallt"  :P

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför är solrosfrön så JÄVLA gott?
« Svar #10 skrivet: 09 dec-15 kl 00:28 »
I Blekinge är det väl knappast "kallt"  :P

Det var -10 härom månaden har jag för mig? Inte direkt "varmt" för tropiska fåglar som är utomhus hela dagarna.

Sen har de inte lagt ägg på evigheter heller, så personligen misstänker jag att de kan få för lite av något näringsämne (de har fri tillgång till kalk och havre).
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Varför är solrosfrön så JÄVLA gott?
« Svar #11 skrivet: 09 dec-15 kl 00:39 »
 :D... Nog bara att köra på eftersom hönsen är bra på att få i sig det dom behöver...Kallt lika med att fett behövs...Har själv varit med om att hönsen står under fågelbordet och äter....

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Varför är solrosfrön så JÄVLA gott?
« Svar #12 skrivet: 09 dec-15 kl 05:40 »
henrik, vad menar du med 'evigheter'? Är ju normalt att höns inte värper så här års, mörker och ruggning.  Bara unghönor kan hålla igång. Annars lägger de ofta av redan i september. Och när de inte värper struntar de i kalken. 

Vet inte om höns fattar att de inte ska äta bara solrosfrö om de har fri tillgång.  Men jag ger bara solrosfrö som lockbete. Nåt ska man ha styra dem med.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är solrosfrön så JÄVLA gott?
« Svar #13 skrivet: 09 dec-15 kl 09:49 »
Fri tillgång på solrosfrö och/eller Havre är inga bra födomedel.
Solrosfrö är för fett och för "starkt", havre är också fett så den kombinationen är inte helt bra.

Ger man dem ett allfoder så duger det gott, även på vintern, ge dom sen istället lite annat gott någon dag i veckan tex majs eller ärtor.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför är solrosfrön så JÄVLA gott?
« Svar #14 skrivet: 09 dec-15 kl 10:13 »
henrik, vad menar du med 'evigheter'? Är ju normalt att höns inte värper så här års, mörker och ruggning.  Bara unghönor kan hålla igång. Annars lägger de ofta av redan i september. Och när de inte värper struntar de i kalken. 

Vet inte om höns fattar att de inte ska äta bara solrosfrö om de har fri tillgång.  Men jag ger bara solrosfrö som lockbete. Nåt ska man ha styra dem med.
Fri tillgång på solrosfrö och/eller Havre är inga bra födomedel.
Solrosfrö är för fett och för "starkt", havre är också fett så den kombinationen är inte helt bra.

Ger man dem ett allfoder så duger det gott, även på vintern, ge dom sen istället lite annat gott någon dag i veckan tex majs eller ärtor.

De la nog av i september, tror jag.

De fick allfoder förut, men senaste gången det var dags att köpa foder så köpte morsan och farsan värpfoder, för att de skulle börja värpa igen... Det är bara det att vi har kycklingar som ännu inte är 17 veckor gamla, så värpfodret får vänta, så de får BARA havre nu... Mina föräldrar var så ivriga med att få dem att värpa att de inte kunde hålla sig med att köpa det där värpfodret.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är solrosfrön så JÄVLA gott?
« Svar #15 skrivet: 09 dec-15 kl 11:06 »
Ja ok, men då säger jag det igen ENBART havre är inte bra, då kommer de få brist i en rad näringsämnen du bör dra ner på havren och ist ge dem vete eller en blandning av flera sorter.
Om du nu har värpfoder hemma så skulle jag blanda i lite i havren, enbart havre är inte schysst.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför är solrosfrön så JÄVLA gott?
« Svar #16 skrivet: 09 dec-15 kl 12:01 »
Ja ok, men då säger jag det igen ENBART havre är inte bra, då kommer de få brist i en rad näringsämnen du bör dra ner på havren och ist ge dem vete eller en blandning av flera sorter.
Om du nu har värpfoder hemma så skulle jag blanda i lite i havren, enbart havre är inte schysst.

Okej!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser