Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal symaskin, komponent i motorn behöver bytas.  (läst 4907 gånger)

Adeodatus

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Gammal symaskin, komponent i motorn behöver bytas.
« skrivet: 03 mar-15 kl 16:22 »
Hej! Jag har en äldre symaskin, grön Husqvarna som säkert är från 40-talet. Jag har börjat pilla i motorn och smort upp den, men något jag är lite nervös för är en brun cylinderformad sak som läcker brun vätska/gegga. Bifogar bild.

Bilden är inte tagen på min maskin, men delen jag pratar om är den bruna cylinderformade grejen till vänster. Någon sa att det kan vara en kondensator, och att den bör bytas ut om den läcker. Stämmer det? Och går den i så fall att ersätta? Kan tänka mig att just den typen av äldre delar är svåra att få tag på. Skulle den gå att ersätta med något annat? Tack på förhand!

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Gammal symaskin, komponent i motorn behöver bytas.
« Svar #1 skrivet: 03 mar-15 kl 17:02 »
Om en del läcker så visar det ju att någonting är fel.

Om den är en kondensator skall det inte vara något problem.
I så fall är det bara att ta den med till någon affär som säljer elektriska komponenter och be om en ny kondensator med samma kapacitet. Det brukar stå en del bokstäver och siffror stämplade på kondensatorer och folk i branschen kan läsa av dem och vet vad det motsvarar i dagens värld.
En ny kondensator är troligen mindre och annorlunda i formen men funktionen är den samma.

Pappa bytte kondensator i en av mina borrmaskiner och hela maskinen blev som ny. En stor rund klump som den där ersattes med en liten platt komponent med samma specifikationer.
Det går att köra utan kondensator men enligt pappa så kör man slut på kollektorn på det viset och kollektorn är nästan omöjlig att byta.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Gammal symaskin, komponent i motorn behöver bytas.
« Svar #2 skrivet: 03 mar-15 kl 17:04 »
Den lilla cylinderformade saken är definitivt en kondensator. Sannolikt den stora också. Står det någon beteckning på den?
Kondensatorns kapacitans borde stå på som det gör på den lilla- 8000pF 500V~
Står det möjligen 0,03µF?
Kolla märkspänningen på kondensatorn och köp en med samma kapacitans och minst samma eller högre märkspänning.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gammal symaskin, komponent i motorn behöver bytas.
« Svar #3 skrivet: 03 mar-15 kl 19:44 »
De där kondensatorerna fungerar som radiostörningsskydd. Om man har långt till närmaste grannar som kan tänkas bli störda, så är det bara att plocka bort dem. Gamla såna där kondensatorer är farliga, både med hänsyn till brand och risk att hela symaskinen blir spänningsförande.

Ska man ersätta dem med nya så måste man se till att de nya kondensatorerna är godkända för att användas för nätspänning. Den stora, som jag antar är kopplad mellan båda ledningarna till motorn, ska vara märkt X2 och förmodligen med spänning 275 V enligt moderna bestämmelser, och den mindre, som nog är ansluten mellan en av ledningarna och jord, ska vara märkt Y2.  Y-kondensatorer får numera inte ha högre kapacitans än 4700 pF (4,7 nF) för att inte läckströmmarna ska bli för stora.

Man kan ersätta båda kondensatorerna med en som innehåller "allt i ett", t ex https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-649-42&toc=19366 .
Om man vill undvika att köpa nytt så är ett tips att kolla i någon kasserad datornätdel, laptopladdare eller liknande, där bör lämpliga kondensatorer finnas. Om än med korta trådar eftersom de säkert har suttit inlödda på kretskort.



Adeodatus

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Gammal symaskin, komponent i motorn behöver bytas.
« Svar #4 skrivet: 12 mar-15 kl 13:48 »
Väldigt många bra svar, tack så otroligt mycket! Min maskin har enbart en, i modell större, som på bilden. Det enda jag funderar på är hur en ansluter en ny till de här gamla, då den nya verkar lödas fast, medan min kopplas in genom två sladdar. Men det kanske bara är att sno runt lite? (haha låter så vårdslöst, men ni förstår säkert hur jag tänker mig.) Tack igen!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gammal symaskin, komponent i motorn behöver bytas.
« Svar #5 skrivet: 12 mar-15 kl 15:36 »
Om det bara är en kondensator i din maskin så kanske den har tre anslutningar, det är alltså i så fall ett äldre utförande av den "allt i ett-kondensator" som jag länkade till.  Om trådarna är tillräckligt långa så kan man ansluta dem direkt till plinten (gör en ögla på lite mindre än ett varv i änden) och isolera dem med t ex tunn krympslang eller PVC-slang om det behövs. Annars kan man klippa av kablarna från den gamla kondensatorn och löda fast dem på den nya kondensatorns ben, isolera med krympslang även i det fallet.

SamuelH

  • Inlägg: 1
    • Ångermanland
SV: Gammal symaskin, komponent i motorn behöver bytas.
« Svar #6 skrivet: 14 mar-18 kl 08:35 »
De där kondensatorerna fungerar som radiostörningsskydd. Om man har långt till närmaste grannar som kan tänkas bli störda, så är det bara att plocka bort dem. Gamla såna där kondensatorer är farliga, både med hänsyn till brand och risk att hela symaskinen blir spänningsförande.

Ska man ersätta dem med nya så måste man se till att de nya kondensatorerna är godkända för att användas för nätspänning. Den stora, som jag antar är kopplad mellan båda ledningarna till motorn, ska vara märkt X2 och förmodligen med spänning 275 V enligt moderna bestämmelser, och den mindre, som nog är ansluten mellan en av ledningarna och jord, ska vara märkt Y2.  Y-kondensatorer får numera inte ha högre kapacitans än 4700 pF (4,7 nF) för att inte läckströmmarna ska bli för stora.

Man kan ersätta båda kondensatorerna med en som innehåller "allt i ett", t ex https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-649-42&toc=19366 .
Om man vill undvika att köpa nytt så är ett tips att kolla i någon kasserad datornätdel, laptopladdare eller liknande, där bör lämpliga kondensatorer finnas. Om än med korta trådar eftersom de säkert har suttit inlödda på kretskort.

Tack för tippset funkade fint med den kondensatorn!
Med vänlig hälsning Samuel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 3 användare
xaelanar, Björkris, Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser