Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovering i vilken ordning?  (läst 3973 gånger)

404

  • Inlägg: 6
    • Blekinge
Renovering i vilken ordning?
« skrivet: 18 okt-15 kl 19:08 »
Hej forumet 8)
Nu har vi äntligen funnit vårt hem, ett gammalt trähus från 1800-talet.
Vi kommer att flytta in i början av november och vill gärna komma igång med renoveringen :)

Taket på huset är gammalt och skulle behöva bytas men då det börjar bli vinter undrar vi om det är en god idé att renovera taket nu eller om det är bättre att vänta fram till våren?

Det är mycket som ska fixas och vi ser fram emot att börja måla väggar, slipa golv, och så vidare, men fick höra att det var bäst att vänta med detta tills "mössan" är klar. Vad säger ni?

Detta är vårt första hus och som nybörjare är vi väldigt tacksamma för alla råd vi kan få :)
Vilka saker tycker ni att man borde gå igång med nu och vilka saker hade ni väntat med?

Vänligaste av hälsningar,
Christopher & Simone

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-15 kl 19:29 »
Tak börjar man renovera på våren eller sommaren så man har gott om tid innan höststormar och snö. Om det läcker in kan man laga det tillfälligt med presenning eller vad man vill. Bättre att börja pilla lite inomhus nu under den kalla årstiden.

Och gratulerar till husköpet  :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #2 skrivet: 18 okt-15 kl 19:36 »
Jag har en granne som satte igång att byta taket på sitt hus förra veckan. Jag antar att de beror på att rot-avdraget skall dras ned efter årsskiftet så många försöker nog få saker gjort så snart som möjligt.

En sak som är viktig att ta tag i på en gång är skorsstenen och kolla upp om sotaren har varit där på brandskysskontroll nyligen.

404

  • Inlägg: 6
    • Blekinge
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #3 skrivet: 18 okt-15 kl 19:49 »
Tack för era svar! Det var lite det vi misstänkte angående taket. Och om man ska vänta med det så kommer det bli svårt att hålla sig från att inte göra något som helst med övriga huset :) Kontakta sotaren står högst upp på listan över saker att göra vid tillträdesdagen! Senaste kontrollen är gjord 2007 så nu håller vi tummarna för att den ska fungera över vintern  ;)

Jag vill även säga tack för det fina mottagandet här på forumet!
Bifogar en bild på huset.

404

  • Inlägg: 6
    • Blekinge
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #4 skrivet: 18 okt-15 kl 20:06 »
Vi tänkte även bygga oss en massugn. Det borde man väll med fördel kunna göra innan man lägger nytt tak?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #5 skrivet: 18 okt-15 kl 20:10 »
Snyggt! Kolla så inte några takpannor är spräckta eller har hamnat snett. En panna i nedre delen av taket kan ställa till med mycken väta om den spruckit eller halkat snett.

404

  • Inlägg: 6
    • Blekinge
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #6 skrivet: 18 okt-15 kl 20:15 »
Tack! Faktum är att vi redan har upptäckt en panna som hamnat snett. Den sitter i övre ytterkanten på huset så ska undersöka möjligheten att få låna en lång stege. Annars blir det väll till att ge sig ut på de gamla takpannorna för att sätta dit den? Från insidan ser allt torrt och fint ut :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #7 skrivet: 18 okt-15 kl 20:30 »
Tack! Faktum är att vi redan har upptäckt en panna som hamnat snett. Den sitter i övre ytterkanten på huset så ska undersöka möjligheten att få låna en lång stege. Annars blir det väll till att ge sig ut på de gamla takpannorna för att sätta dit den? Från insidan ser allt torrt och fint ut :)
Lyft undan några takpannor på vägen upp och lägg tillbaka dom efterhand när du går ner. Kliver man på dom kan de spricka

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #8 skrivet: 18 okt-15 kl 20:41 »
Lyft undan några takpannor på vägen upp och lägg tillbaka dom efterhand när du går ner. Kliver man på dom kan de spricka


Det är säkert att dom går sönder.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

404

  • Inlägg: 6
    • Blekinge
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #9 skrivet: 18 okt-15 kl 21:47 »
Tack för rådet! Det är precis av denna anledningen som vi tänkte att det skulle vara en god idé att starta en tråd :) Det är många nya tekniker och kunskaper som man skall införskaffa sig. Och självklart kommer det göras djupare efterforskningar när det väl bli aktuellt att sätta igång.

Fortsätt gärna fylla på med saker som kan vara bra att tänka på!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #10 skrivet: 18 okt-15 kl 22:54 »
Min kåk påminner om din i taket, och jag har behållit det som det är dels för att det är charmigt med värdigt åldrande men också av ekonomiska skäl. Men jag fick byta ca 50 pannor när jag flyttade in och någon enstaka per år därefter. Har tvåkupigt tegel och har samlat på mig ett lager begagnat så huset skall klara sig ett par generationer till i alla fall. Ramla inte ned innan du vant dig att kila runt där uppe och se upp med sotaren, han kan vara tungfotad.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #11 skrivet: 18 okt-15 kl 23:10 »
Vad skall göras med gräsplanen då?

404

  • Inlägg: 6
    • Blekinge
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #12 skrivet: 18 okt-15 kl 23:51 »
Ja, det är helt klart också en lösning. Man kanske kan hitta en kunnig person som kan komma ut och titta på taket och ge ett lämpligt förslag på hur man skall gå till väga. Om man kan bevara det gamla är det absolut att föredra..

Det finns planer på att göra om ett uthus (som inte syns på bilden) till en verkstad där vi kan arbeta på konstnärliga projekt. Dit vill vi även kunna bjuda in andra konstnärer som har lust till att lämna staden för arbeta lite mer fokuserat.

Att gräsplanen är stor och rymlig är därför ett stort plus! Men vi vill även odla mycket grönsaker vilket betyder att vi kommer behöva bygga en hel del högbäddar då huset ligger vid kusten och jorden är väldigt sandig. Hela tomten syns inte på bilden men vi hoppas även kunna få plats till lite mindre djurhållning :)


Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #13 skrivet: 19 okt-15 kl 10:20 »
Det är sådana gamla kantiga betongpannor va? De är rätt hållbara och täta också, om de är hela. Kan gå att hålla liv i sådana tak i årtionden till, om det skulle behövas, eller det finns annat som man vill fixa före.
Rätt vanligt att det ligger skit under nedersta pannraden. Det kan ställa till lite, om det också kommit in fukt och vatten någonstans.

Angående större inomhusjobb, så är det bra att bo in sig lite först, så man inte gör ogenomtänkta grejer som man ångrar.
Men eldstäder och liknande är högprioritet att få igång.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #14 skrivet: 19 okt-15 kl 10:26 »
Om skorstenarna börjar bli slitna över nock, så är det lämpligt att mura om dem i samband med takbyte.
Underlättar väldigt, när det inte finns tak som man måste vara rädd om och ta hänsyn till.
Kolla den som har plåt på sig också. Är väl standard att de klär in dem när de blivit dåliga, istället för att mura om..

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #15 skrivet: 19 okt-15 kl 11:26 »
Fixa kök och minst ett utrymme till så att där är trivsamt, trevligt och varmt i vinter. Var noga med att där inte blir för mycket upplag eller blir en byggarbetsplats.
kretslopp

Malin.S.

  • Inlägg: 539
    • Norge
    • Jordnær mat
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #16 skrivet: 19 okt-15 kl 18:15 »
Fast jag har lärt mig att den kalla delen av vintern är absolut bästa tiden för takarbeten. Då är det relativt torrt och nedebörden kommer i form av snö som faktiskt kan sopas bort när man håller på. Januari/Februari är toppen.
Malin

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #17 skrivet: 19 okt-15 kl 18:29 »
Fast jag har lärt mig att den kalla delen av vintern är absolut bästa tiden för takarbeten. Då är det relativt torrt och nedebörden kommer i form av snö som faktiskt kan sopas bort när man håller på. Januari/Februari är toppen.
Nja, det beror nog på var man bor. I Blekinge är det stor risk att nederbörden kommer som regn eller blötsnö trots att det är mitt i vinter. Nu beror det ju lite på vad man skall göra, skall man bara byta pannor kan man göra det när som helst när väderleksprognosen visar ett par fina dagar i rad. Skall man byta papp och råspont också kommer det snöa in om det är vinter och det går inte sopa av. Men visst går det att göra på vintern också.

olskvarn

  • Inlägg: 7
    • Blekinge
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #18 skrivet: 19 okt-15 kl 18:55 »
Fint ställe! Har själv ett hus från 1882 som påminner mycket om ert, lite längre norrut längs Torhamnslandet (kände igen ert hus på bilden). Har bott där i 5 år och skaffat begagnade tegelpannor till taket som ska läggas på till våren. Mitt råd är att försöka skaffa kunskap via böcker om byggnadsvård samt att själva noga gå igenom huset innan man drar igång för många projekt. Många kommer med "goda" råd i början och man blir lätt rådvill. Ta hand om de värden huset har, exempelvis de fina fönstren på gaveln.
Finns mycket att säga om takomläggning. Behöver svallet också bytas? Vad göra av gamla takpannorna? Ordna vindskivor av bra kvalitè etc. Tänkte lägga om mitt egna tak (med betongpannor från 80-talet) redan första månaderna men insåg att det ju faktiskt var tätt och att det var så mycket annat att tänka på. Vi började med kök, badrum och ny vedpanna... Lycka till!

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Renovering i vilken ordning?
« Svar #19 skrivet: 19 okt-15 kl 21:16 »
Vi hade sådana cementpannor på vårt tak som vi bytte när vi la om vårt tak nu i somras. Egentligen var det inte pannorna som var problemet utan att det läckte in i/vid ränndalar som rostat sönder och var dåliga överlag. Fast cementpannorna var spröda som kex (hade legat på taket sedan 30-talet) så det var inget att lägga på igen. Istället blev den enkupigt lertegel. Så om det inte läcker in någonstans är det ingen panik att byta taket. Vi bodde i vårt hus i 15 år innan vi bytte och det var de sista åren som det regnade in vid rejäla störtskurar. Nu hoppas jag verkligen att det är slut med det. I samband med takbytet så blev det också nya hängrännor runt hela huset. Några ställen saknade det helt innan. Enda nackdelen med att fixa taket är att allt annat ser skabbigt ut så nästa år blir det att måla om huset igen. Fast det gjorde vi å andra sidan strax efter att vi flyttat hit så det är ändå dags.  :)

Mitt tips är att gör en sak i taket! Annars är man och river överallt och till slut känns det som man bor på en soptipp och ork och lust tar slut. Så om ni tänkt göra i ordning inne i vinter gör ett rum i taget. Om köket går att använda men, ni funderar på att göra om det så gör en enklare ytrenovering så länge och bo in er ett tag så att ni vet hur ni vill ha det. Det är dyrt att renovera kök och om det inte blev som man tänkt sig är det inget man gör om i en handvändning. Så ett rum eller en sak i taget. Börja inte på något nytt förrän rummet/saken är helt färdig. En mycket bra regel om man ska orka!  :)

Vi ska renovera vårt kök snart men, ytrenoverade (målade, väggar och luckor och bytte bänkskiva och vitvaror som var kass) när vi flyttade in. Först tänkte vi att vi skulle flytta köket till ett annat rum vid renovering och sedan vi skulle riva en vägg men, nu blir det kök på samma ställe men, vi tar upp en dörr som är igensatt och kommer att ha matplatsen i rummet intill.

Ert hus ser jättefint ut. På bilden ser det ut som det är fönster igensatt/a på gaveln som syns och att ett fönster är utbytt till något sjuttiotaligt. Om ni tänker byta det fönstret till originalfönster så fundera på om ni inte ska sätta dit de fönster som satts igen också. Huset vinner mycket på det och det blir mer harmoniskt. :) Har ni tur så finns originalfönsterna i något uthus.
« Senast ändrad: 19 okt-15 kl 21:30 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser