Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårägare - TITTA HIT!  (läst 3440 gånger)

Ronjaja

  • Inlägg: 5
Fårägare - TITTA HIT!
« skrivet: 26 jan-15 kl 15:29 »
Hej!

Jag läser textil formgivning och håller på med mitt examensarbete. I projektet kommer jag arbeta med ull och för att få lite mer kunskap om hur det ser ut med tillgångarna/svinnet och användningen, har jag gjort en enkät/undersökning. Den riktar sig främst till dig som har ullfår, men även om du inte har det så gör den gärna!

Om du tar dig tid till att svara på några frågor är jag dig mycket tacksam!  :D

Här är länken:
https://sv.surveymonkey.com/s/T9LMH8K

Tack och hej!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fårägare - TITTA HIT!
« Svar #1 skrivet: 26 jan-15 kl 18:20 »
Den riktar sig främst till dig som har ullfår, men även om du inte har det så gör den gärna!


Det finns inget som heter "ullfår", vad har du för kurslitteratur?
Det finns något i Sverige som heter pälsfår, men de bytte namn till gotlandsfår.
Sen har vi köttfår, som man brukar hålla för att de ger bra med kött, typ texel.
Vi har även svensk lantrasfår i Sverige, som brukar delas in i pälsfår, ryafår, finullsfår. De två senaste har man rasrena för ullens skull.
Och så har vi allmogefår som har blivit populära de senaste tio åren. Eftersom de är rester av gamla lantraser så hade man dem mest för ullen som förr i tiden.
Vanligast verkar dock vara att ha blandraser, typ finull-texel.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Fårägare - TITTA HIT!
« Svar #2 skrivet: 26 jan-15 kl 19:18 »
Nu handlade det ju inte om någon specifik ras, utan bara om får sommger ull. ullfår är ett helt ok ord då tycker jag. Om man svarar på enkäten står det ullfår/brukar dina får för ull. Man får även skriva i vilken ras man har.
« Senast ändrad: 26 jan-15 kl 19:29 av Weasel »
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fårägare - TITTA HIT!
« Svar #3 skrivet: 26 jan-15 kl 20:14 »
ullfår är ett helt ok ord då tycker jag.

Är man student tycker jag man ska lära sig korrekt terminologi. Ullfår, fårull, ylle, - det gäller att ha koll på begreppen.
Nåt annat som irriterar mig är att folk numera börjar hitta på egna ullsorter, som klövsjöull, jämtlandsull, åsenull, svärdsjöull, värmlandsull, och då undrar jag varför det inte finns något gobelängfår?
Vad hon skulle ha skrivit istället för "ullfår" är väl helt enkelt "lantrasfår".


Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Fårägare - TITTA HIT!
« Svar #4 skrivet: 26 jan-15 kl 20:25 »
Är man student tycker jag man ska lära sig korrekt terminologi. Ullfår, fårull, ylle, - det gäller att ha koll på begreppen.
Nåt annat som irriterar mig är att folk numera börjar hitta på egna ullsorter, som klövsjöull, jämtlandsull, åsenull, svärdsjöull, värmlandsull, och då undrar jag varför det inte finns något gobelängfår?
Vad hon skulle ha skrivit istället för "ullfår" är väl helt enkelt "lantrasfår".

Lite löjlig diskussion kan jag tycka men när vi nu börjat så....😑
kanske är vi överens om att hon borde undvikit ordet ullfår, och istället skrivit: riktar sig främst till sig som har får för ullens skull.

Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Ronjaja

  • Inlägg: 5
SV: Fårägare - TITTA HIT!
« Svar #5 skrivet: 27 jan-15 kl 12:38 »
Jag ber om ursäkt för den felaktiga termen, detta är nu ändrat till "pälsfår" i enkäten, tack för upplysningen.
Som jag skrev studerar jag textil formgivning och är mer hemma i ämnen som hantverk och designmetodik.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fårägare - TITTA HIT!
« Svar #6 skrivet: 27 jan-15 kl 14:55 »
Jag ber om ursäkt för den felaktiga termen, detta är nu ändrat till "pälsfår" i enkäten, tack för upplysningen.
Som jag skrev studerar jag textil formgivning och är mer hemma i ämnen som hantverk och designmetodik.

Att skriva "pälsfår" blir inte bättre. Det är en enda ras, och det finns andra raser som ger fin ull här i Sverige som man kan använda till sitt hantverkande.
Vad ska du själv använda för ull i ditt projekt?

Jag har själv studerat textila kurser och det ingick materiallära i samtliga kurser men ni kanske inte har det trots att utbildningen är tre år..

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Fårägare - TITTA HIT!
« Svar #7 skrivet: 28 jan-15 kl 15:49 »
jag har svarat och tolkar fritt ullfår som min där jag tar till vara på ullen  :-* päls är ju bara en ras. Jag tar också till vara på sinnet och det alternativet fanns inte att välja på så jag skrev dit det i fri textrutan
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fårägare - TITTA HIT!
« Svar #8 skrivet: 30 jan-15 kl 12:39 »
Nu har jag också svarat. La också till skinn eftersom det och kött är det viktigaste som våra får ger. Som någon annan var inne på är ju pälsfår de som avlas för att ge fina skinn och inte ull. Däremot har de ju även ganska fin ull som man kan ta till vara. Finull och ryafår avlas ju mer för sin ull i Sverige. Är det inte jämtlandsfår som också ger väldigt bra ull? Det är nog ingen godkänd ras utan en korsningsras om jag minns rätt. I världen är det merinofår som är den som är mest populär som ullproducent.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fårägare - TITTA HIT!
« Svar #9 skrivet: 30 jan-15 kl 15:26 »
Är det inte jämtlandsfår som också ger väldigt bra ull? Det är nog ingen godkänd ras utan en korsningsras om jag minns rätt. I världen är det merinofår som är den som är mest populär som ullproducent.

Ja, jämtlandsfåret är en ny ras som är en korsning av merinofår och svea-får, den senare är vanlig här i Jämtland. Sveafår i sin tur är en korsning av finull och texel. De fick gott om Eu-pengar för att ta fram rasen och köpa spinneri, annars hade det nog inte blivit något av hela grejen.
Tyvärr ser det väl inte så ljust ut för någon ullproducent i Sverige, då stora fabriker i landet, typ Woolpower i Jämtland, importerar all sin ull.

Numera verkar det inte vara så många som har Jämtlandsfår i sin besättning så jag vet inte om man ska kalla det fiasko eller ej. Det är ju synd att inte woolpower kan hitta ull i Jämtland, från jämtlandsfåret, men det blir väl för dyrt kan man tänka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 4 användare (2 dolda)
isa, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser