Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Möss i huset!  (läst 45049 gånger)

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Möss i huset!
« Svar #20 skrivet: 16 aug-11 kl 23:59 »
Å vi har två hundar o två katter o en tupp som fångar möss. De ni.  ;)
Nåja, gubben hittar väl ibland han med.
Du har det bra du!  ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Möss i huset!
« Svar #21 skrivet: 17 aug-11 kl 00:01 »
Nåja, gubben hittar väl ibland han med.
Du har det bra du!  ;)

Även en blind höna hittar ett korn............ ;)

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Möss i huset!
« Svar #22 skrivet: 17 aug-11 kl 00:02 »
Tocke! Skelögd tocke..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

pålle

  • Gäst
SV: Möss i huset!
« Svar #23 skrivet: 17 aug-11 kl 00:07 »
Nåja, gubben hittar väl ibland han med.
Du har det bra du!  ;)
Har inte du det bra då? :).

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Möss i huset!
« Svar #24 skrivet: 17 aug-11 kl 13:28 »
Har inte du det bra då? :).
Nämen.. Äsch  :-[
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Möss i huset!
« Svar #25 skrivet: 17 aug-11 kl 14:11 »
Ett tipps när du ska täta hål och liknande:
Får du genom en vanlig sån BIC blcäkpenna så tar sig mus genom också!
Nät i stål är det bästa över ventiler etc.

Sen kanske du kan låna ett gäng katter? ;)
Mössen kan du fånga levande och ge bort/sälja till ormägare!!

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Möss i huset!
« Svar #26 skrivet: 25 okt-11 kl 17:17 »
Har fått möss i taket mellan under och övervåningen,man kan höra hur dom knaprar.
vete sjuttan hur jag skall bli av med dom då det inte är det lättaste att hitta var dom tar sig in,på nåt sätt måste dom klättra på ytterväggen och sen ta sig in på något sätt för jag har inte märkt av några möss inomhus
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Möss i huset!
« Svar #27 skrivet: 25 okt-11 kl 18:00 »
Har fått möss i taket mellan under och övervåningen,man kan höra hur dom knaprar.
vete sjuttan hur jag skall bli av med dom då det inte är det lättaste att hitta var dom tar sig in,på nåt sätt måste dom klättra på ytterväggen och sen ta sig in på något sätt för jag har inte märkt av några möss inomhus

Oftast kommer de ändå in i väggarna från vinden, så det är där man skall ha fällor

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Möss i huset!
« Svar #28 skrivet: 25 okt-11 kl 18:16 »
Som sagts tidigare så behöver ett mushål inte vara så mycket större än ett grov penna... sätt ut fällor där möss och råttor har sina stråk, borra ett hål i fällan och knyt fast den med snöre så att dom inte drar iväg med fällan. Gammla hederliga slagfällor med rejält kraftig fjäder ska det vara. Agna med rökt bogfläsk, det tycker de små rackarna om.

Även om dom mestadels håller till i trossbotten så brukar dom med jämna mellanrum ta sig iväg för att tex dricka, även om möss och råttor behöver väldigt lite vatten så klarar dom sig inte helt utan.

Enris, lök, sand m.m. har väldigt dålig effekt på gnagarna så det är ingen mening att hålla på med.

För nått år sedan skulle jag svetsa lite, jag kopplade in svetsen som går på  trefas 3x32 A  ;D och genast började det lukta bränt och ryka i elskåpet på väggen  :o. När jag sedan plockade bort höljet utanpå proppskåpet så hittade jag en död och rejält välgrillad mus, den hade tagit sig in via ett av hålen till de dolda eldragningarna och när jag drog igång svetsen så hade den lyckats hamna mellan två faser till just 32A uttaget i proppskåpet  :-X

Behöver jag tillägga att jag blev ännu mer anti mot dold eldragning efter detta...

Har tom sett möss/råttor som har gnagt tunnlar på längden genom gammla stockar för att ta sig in i en spannmålsficka. Det är inte mycket som förvånar mig längre när det gäller möss och råttor, de är förslagna små gynnare som dessutom ligger bakom åtskilliga bränder när dom har gnagt sönder elledningar så dom ska inte tas lätt på.

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: Möss i huset!
« Svar #29 skrivet: 26 okt-11 kl 00:18 »
Avskyr de små asen!! Har ingenting ätbart de kan komma åt i stugan när jag inte är där men vintertid tycker de tydligen om att gå in och värma sig (håller 5-10 C vintertid för vattnets och fuktens skull) och då passar de på att gnaga på diverse och skita. Några vippfällor över några hinkar med glykol i och betade med jordnötssmör håller dock inomhuspopulationen på en acceptabel nivå. Tror jag sk pröva att komplettera med de där ljudskrämmorna så kanske det kan bli bättre.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Möss i huset!
« Svar #30 skrivet: 26 okt-11 kl 06:38 »
Vi får in möss i boningshuset varje höst/vinter.
Tar dem i fällor.Det hör liksom vintern till att
det kommer en liten mus susande under TVn ;)
Hedemorahöns

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Möss i huset!
« Svar #31 skrivet: 26 okt-11 kl 08:33 »
Vi har just nu 28 möss sittandes i en havretunna i källaren, de fångas i en burfälla och släpps ner i tunnan där de förvaras tills de körs iväg till nån "solig skogsbacke" långt hemifrån. Anledningen till att jag "sparar dem" är att de drar till sig fler av de möss som finns i eller runt huset och det händer t.o.m. att de frigående mössen själva hoppar i tunnan där det vankas korv och köttbullar bl.a. Idag är det dags att köra iväg dem, det har blivit lugnt i huset och inga muslortar nånstans så jag gissar att jag fångat de flesta för nu.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

 

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Möss i huset!
« Svar #32 skrivet: 26 okt-11 kl 08:36 »
Vilken djurälskare    :)
Hedemorahöns

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Möss i huset!
« Svar #33 skrivet: 26 okt-11 kl 08:55 »
Jag tycker så illa om att tömma fällor att jag använder ultraljudskrämmor. De funkar bra mot möss även om de tar ett tag innan de försvinner helt men sedan har de inte kommit tillbaka till mitt hus.. http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/musskramma-dubbelpack



Jag hatar oxå att tömma fällorna, men jag har både hund och katt här hemma så det är inte att tala om att sätta upp en ultraljudsskrämma eftersom både hundar och katter och kaniner hör den höga frekvensen och mår lika dåligt av den som mössen, med den enda skillnaden att dom inte kan komma undan genom att flytta härifrån...
Värt att tänka på för alla med djur inomhus..
Kennel SweetCaileanz

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Möss i huset!
« Svar #34 skrivet: 27 okt-11 kl 10:10 »
Njaa, undrar över de där elektroniska gnagarskrämmarna med ultraljud hur effektiva de egentligen är. Våra grannar har en sån, de "för människor helt ohörbara" ljudfrekvenserna skär genom skallen när jag går förbi där. Dock stör de inte mina katter, 2 av dem älskar att gå på jakt runt grannhuset, så uppenbarligen finns där gott om möss oxå ::) . Blir jobbigt för grannarna när vi och våra pälsmonster flyttar.

...men på den nya gården får de jobb, katterna. Jag hade målat ena ongens garderob invändigt med andra strykningen färg, och efter 2 timmar skulle jag öppna och titta om färgen täckt och om det torkat - då var det redan ett muskräk som varit och skitit på en av de nymålade hyllorna >:( ... efter 2 timmar! Sen blev det fällor och riklig fångst i den garderoben...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Möss i huset!
« Svar #35 skrivet: 27 okt-11 kl 10:32 »
Vi har just nu 28 möss sittandes i en havretunna i källaren, de fångas i en burfälla och släpps ner i tunnan där de förvaras tills de körs iväg till nån "solig skogsbacke" långt hemifrån. Anledningen till att jag "sparar dem" är att de drar till sig fler av de möss som finns i eller runt huset och det händer t.o.m. att de frigående mössen själva hoppar i tunnan där det vankas korv och köttbullar bl.a. Idag är det dags att köra iväg dem, det har blivit lugnt i huset och inga muslortar nånstans så jag gissar att jag fångat de flesta för nu.

Det där är smart, jag har fångstbur inne där jag plockar dem vartefter de kommer in, och jag tömmer den aldrig /några möss sitta kvar för att locka andra...  det fungerar bra...
Men min "soliga skogsbacke" är gödselkvarnen i lagårn...   Av jord är du kommen....
Kennel SweetCaileanz

solenergi

  • Inlägg: 10
  • Även lugna vatten måste få strömma.
    • Småland
    • www.kasplinaberggen.se
SV: Möss i huset!
« Svar #36 skrivet: 05 feb-12 kl 21:34 »
Tejpa bort mössen!    ::)


Jag tejpade bort dem!!! Trot eller ej men det har hållit i ett år nu, då jag vart trött på att ha dem i besticklådorna - tejpade alla springor inne i hela hurtsen.
Och häromveckan tejpade jag så alla springor i skåpet under diskbänken (då de struntade i fällan där inne) inte en mus sedan dess!
Blev förstås småhånad av en tråkperson, därför att det inte skulle hålla borta gnagarna men jag tänkte själv och prövade.
Använder textiltejp/silvertejp och är noga att trycka fast den och med väl tilltagen mån på sidorna. Det verkar som att de små gnagarna inte gillar att gnaga på den kladdiga baksidan. 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 2 användare
skogskälla, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser