Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potkäs  (läst 8511 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Potkäs
« skrivet: 09 nov-03 kl 23:07 »
Datum: 18 juni, 2003 ;

Potkäs (krukost) är ett gammalt sätt att ta vara på gamla ostkanter och få dem att smaka helt ljuvligt. Även hemgjorda ostar som misslyckats kan man riva ner i en potkäs (om de t.ex. bli smuliga eller torra. Ostar med smörsyra eller kolibakterier eller som smakar rent illa ska man naturligtvis inte använda).
Receptet är enkelt: Riv ner ostbitarna (gärna väl lagrade) i en stort kruka eller glasburk med lock, häll på sprit och rör om. Riv gärna ner mögelost i din potkäs, det lyfter den avsevärt. Spritmängden beror lite på smak, vill man inte ha alltför mycket sprit i är det säkrast att förvara potkäsen i kylskåp, övertäckt så att inga andra matvaror tar smak. En del blandar i smör för att få den bredbar och mjukare i smaken.
Potkäsen mognar och blir bara godare. Allt du nu behöver göra är att äta och njuta, fylla på med ost och sprit. Ät aldrig upp det sista, utan spara och vårda din potkäskultur ömt. Det finns pubar i England och Tjeckoslovakien som skryter med 400 år gamla potkäskulturer...

 
Petter  
petter@alternativ.nu

(Inlägg flyttat från gamla "kokboken" av admin)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Potkäs
« Svar #1 skrivet: 09 nov-03 kl 23:08 »
Hur gör jag för att inte få potkäsen så grynig och ohanterlig??

Hilda

(Inlägg flyttat från gamla "kokboken" av admin)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Potkäs
« Svar #2 skrivet: 09 nov-03 kl 23:09 »
Antingen kan du riva ostbitarna finare eller blanda i smör så du får en mer bredbar konsistens. Eller varför inte köra allt i mixern?

Petter  
petter@alternativ.nu

(Inlägg flyttat från gamla "kokboken" av admin)

lottis

  • Gäst
Re:Potkäs
« Svar #3 skrivet: 19 dec-03 kl 10:48 »
wow, låter vrålgott.

Hur länge skall den stå innan man kan börja äta??? Eller är till att börja mumsa direkt?

Kan man ha konjak???

Camilla

  • Gäst
Re:Potkäs
« Svar #4 skrivet: 24 feb-04 kl 23:26 »
Finns någon kokbok som just tar upp anrika, traditionella och gamla recept?

Min favorit är Gammaldags mat av "Rut på Skäret" (Rut Lundgren Frisk). Den är uppdelad på två böcker, en Vår/sommar, en Höst/vinter. Där finns alla dom där gamla rätterna som smakar hemma... kalops och kåldolmar, riktig ärtsoppa, hönsasoppa och stenbitssoppa, änglamat, rökt horngädda, grönkålsoppa, äggakaga, söndagsstek....  :P Dessutom lite historia och funderingar kring recepten och råvarorna.  Men jag vet inte om böckerna går att få tag på längre, de kom ut -82.

Fast jag såg en annan bok på bokrean, Mormors Mat : Svensk husmanskost i tre generationer. Det kanske kan vara något? Har ingen aning om den är bra, men 79:- kanske den kan vara värd?

Camilla
« Senast ändrad: 24 feb-04 kl 23:28 av Camilla »

lottis

  • Gäst
Re:Potkäs
« Svar #5 skrivet: 19 mar-04 kl 11:04 »
Hur vart det nmed Potkäsen då???

Lottis


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser