Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är vi lämpade för att ha getter?  (läst 8755 gånger)

solidpoints

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
Är vi lämpade för att ha getter?
« skrivet: 03 apr-10 kl 22:39 »
Sambon har fått för sig att vi ska bli med ett par getter som sällskap och slyröjare och jag tycker att vi ska bli med höns eller kanske båda delar såklart :)

Sambon är en impulsmänniska med mottot "-Det ordnar sig, vi tar det som det kommer" och jag vill ha stenkoll och vara väl förberedd innan vi bestämmer oss.

Vi bor i villa med tomt på ca 2300m2 varav en stor del är slänt med högt gräs och sly, en liten långsmal remsa är ren skog och resten gräs, grusplan och rabatter.
Järnvägen ligger knappt 100 m bort och bara en granne (med en fantastisk trädgård som är henne väldigt kär) intill.

Vi är inte intresserade av mjölk,kött eller annan nytta utan bara getter för deras charm och lite slyröjarhjälp som ett plus.
Båda jobbar heltid normalt(kommer vara mamma ,ledig  nu närmsta året så nu har jag all tid i världen, men man ska ju jobba efter det) sett och har ju inte överdrivet mkt tid till övers en vanlig dag, men vill ju absolut få getterna så tama det bara går och hålla dem så och ägna dem mer tid än bara vid utfodring.

Nu till mina frågor:
*Bör vi skaffa getter?
*Vilken ras bör vi i så fall skaffa?
*Finns det ngn ras som är lättare att hålla stängslad eller är det individuellt? (med tanke på järnvägen och grannens trädgård är det viktigt att getterna vill stanna i sitt hägn)
*Om de skulle rymma, brukar de hålla sig i närheten eller vandra iväg på upptäcksfärd?
*Bör man försöka stängsla in även skogsremsan eller nöja sig med slänten på 25*10m
*Bör man välja en av varje kön eller två lika?
*I så fall funkar två kastrerade bockar eller två tjejer ihop bäst?
*Funkar det att få getter sociala och tama även om man inte har all tid i världen ?

Har säkert lika många frågor till, men jag nöjer mig så länge så kanske ngn orkar läsa till slutet och svara på mina frågor :)
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Är vi lämpade för att ha getter?
« Svar #1 skrivet: 04 apr-10 kl 03:01 »
Du är nog lämpad, men trädgården med sitt grannskap kanske inte är det.  Ta en titt på länksamlingen här på gettavlan, och bläddra runt bland gamla trådar, och ta sen ett snack till med sambon om olika djurslag.  Kaniner kan bli väldigt trevliga om man väljer en social ras och ägnar dem tid.  Höns ger ägg, och KAN bli tama, fast dem kan jag mindre om.  Får är lättare att hålla än getter, men behöver vara minst fem eller sju stycken för att må bra.  Kolla även lokala regler om vad man får ha, t ex inom stadsplanerat område.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

brainghost

  • Inlägg: 140
    • Småland
SV: Är vi lämpade för att ha getter?
« Svar #2 skrivet: 04 apr-10 kl 05:53 »
Getter är jättebra MEN...... att hålla dem stängslade är en annan sak det är fårstaket som gäller ,de går sällan så långt men kommer de in på grannens tomt eller järnvägen så är erat öde beseglat ,hoppas allt går bra.....

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Är vi lämpade för att ha getter?
« Svar #3 skrivet: 04 apr-10 kl 08:31 »
Ett bra sätt att hålla inne getter är att sätta två fårstaket ovanför varandra så att man får dubbla höjden och sätta stängselstolparna tätt.
Sen borde ni förbereda ett ställe där ni kan "förvara" getterna absolut rymmningsäkert under kort tid ifall ni behöver laga staketet.
Lycka till!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Är vi lämpade för att ha getter?
« Svar #4 skrivet: 04 apr-10 kl 08:38 »
Kollar in den här tråden jag med, då man kanske kan få bra tips.

Jag vill också ha get, men ska man bara ha en eller två blir det ju viktigt att ge dem tid. Skulle nog inte skaffa get med ett heltidsjobb (iofs. inte barn heller, men det är ju bara hur _jag_ tänker).

När jag har tid och plats ska jag satsa på get-drömmen, fast de är svåra att stängsla. Vi har ca 4000km tomt och det är på gnällen att det skulle funka, men det finns lite betesmarker i slänten nedanför vi skulle kunna få använda åt den också.

Har hört att det inte är ok att ha bara en get då de är flockdjur, vilket jag iofs tycker låter underligt då det i så fall även  borde gälla hundar?

Per Gynt

  • Gäst
SV: Är vi lämpade för att ha getter?
« Svar #5 skrivet: 04 apr-10 kl 09:51 »
När jag har tid och plats ska jag satsa på get-drömmen, fast de är svåra att stängsla.
Har hört att det inte är ok att ha bara en get då de är flockdjur,

Klokt att vänta tills man har tid och plats. Nej, det är inte ok att ha bara en get! De har stark flockkänsla och ska ha sällskap av samma art.

Du har rätt Solidpoints. Om man skaffa getter ska man vara väl förberedd inte impulsköp! Gäller alla djur men getter är inte alltid enkla att ha.
« Senast ändrad: 04 apr-10 kl 14:14 av Peer Gynt »

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Är vi lämpade för att ha getter?
« Svar #6 skrivet: 06 apr-10 kl 18:25 »
Vi bor i villa med tomt på ca 2300m2 varav en stor del är slänt med högt gräs och sly, en liten långsmal remsa är ren skog och resten gräs, grusplan och rabatter.

Den ytar räcker inte länge.... kanske en sommar. Getter är väldigt noga med att inte beta nära sin egen spillning, så efter ett tag kommer gräset att växa och getterna bara titta på det och vägra äta pga att det är förorenat.

Ska du ha getter på så liten yta får du helt enkelt se det som en rasthage och vara beredd att utfodra dem året runt. Då måste du ha plats till en hel del hö. Räkna med att det går åt runt 1-1,5 kg/get och dag för den delen av året det inte finns bete - i ditt exempel i princip hela året alltså. Det är en hel del lagringsutrymme som behövs alltså.

På sommaren tycker getterna antagligen det är ganska tråkigt att tugga hö när världen runt om hagen är grön, så då får du ligga i och bära grenar eller slaget gräs från annat ställe till dem - annars kommer de att vara utanför hagen och i grannens rabatter på 5 röda sekunder, hur högt och hur kreativt du än stängslar - getter är smarta när det gäller!  8)

solidpoints

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
SV: Är vi lämpade för att ha getter?
« Svar #7 skrivet: 07 apr-10 kl 09:30 »

Attans, det här låter ju inte lovande för sambons planer  :-\ , men jag är glad att jag har lite åsikter från er mer erfarna att visa honom och hoppas på att han tar en extra funderare nu.
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Är vi lämpade för att ha getter?
« Svar #8 skrivet: 07 apr-10 kl 09:35 »
Tja, hela vitsen med den här tråden var väl just att tänka efter före?

Lycka till!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

solidpoints

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
SV: Är vi lämpade för att ha getter?
« Svar #9 skrivet: 08 apr-10 kl 10:45 »
Absolut, och det visade ju sig att det var tur att tänka efter lite före . Det brukar löna sig i längden :)
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

Suzniz

  • Inlägg: 175
SV: Är vi lämpade för att ha getter?
« Svar #10 skrivet: 15 apr-10 kl 18:17 »
Min pappas som var gammal bonde sa att det är grannar som ska stängsla in sin tomt om de inte vill ha djur i den. Så alltså om djuren smiter och går in på grannens tomt så är det dom som ska stängsla. Skönt att veta men kan ju ändå ge viss grannosämja. Det är väl därför fäbodfrågan om lösa djur kommer upp...
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Sussilo

  • Gäst
SV: Är vi lämpade för att ha getter?
« Svar #11 skrivet: 15 apr-10 kl 21:06 »
Djurägaren är skyldig att se till att djuren hålls på ett sätt så de inte ställer till förtret för grannar och andra.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Är vi lämpade för att ha getter?
« Svar #12 skrivet: 15 apr-10 kl 21:20 »
Min pappas som var gammal bonde sa att det är grannar som ska stängsla in sin tomt om de inte vill ha djur i den. Så alltså om djuren smiter och går in på grannens tomt så är det dom som ska stängsla. Skönt att veta men kan ju ändå ge viss grannosämja. Det är väl därför fäbodfrågan om lösa djur kommer upp...
Så var det förr ja. Villaägare idag skall inte behöva stängsla för att hålla djur ute. Lantbrukare som har marker intill varann har ju enligt "regler" delat på kostnad för gemensam stängsellinje, och har bara den ena lantbrukaren djur så fick han betala 2/3 eller nåt i den stilen. Men jag undrar hur mina grannar skulle reagera ifall jag kom och sa att de fick betala 1/3 av mitt stängsel mot deras håll..  :D De skulle spöa mig.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Är vi lämpade för att ha getter?
« Svar #13 skrivet: 15 apr-10 kl 21:45 »
Sedvanerätt: du stänger ut både vilda och tama djur från dina odlingar mm

Men söderifrån kommer den nya lagen, som kräver att djurägaren stänger in sina djur.  Detta tränger alltmer ut sedvanan, som inte finns nedskriven ...  :(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Är vi lämpade för att ha getter?
« Svar #14 skrivet: 15 apr-10 kl 21:52 »
Nej precis Trollmor, det är det jag menar. Idag vet folk inte att man borde hägna in det man har kärt, för säkerhets skull, utan man utgår (med all rätt enligt mig) att djurägaren håller sina djur inne. Jag bor ju i småland dock, så något fäbodbruk har det ju inte varit här trots att djuren gick fritt i skogen.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser