Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmelampa till killingar  (läst 3116 gånger)

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
Värmelampa till killingar
« skrivet: 27 nov-13 kl 21:20 »
Hej hopp!

Ja nu börjar min get bli tjöcker och jag läser för full om killingar och killning.
Enligt SVA bör man ha värmelampa till dom minsta om det är för kallt.
Men vad är "för kallt" ?

När jag ändå har er på tråden då;
Imorrn ska jag köpa hem selen och E-vitamin och börja ge henne.
Ja bocken är smal men geten tjock så får la anta att det inte är övervikt, utan lite skruttisar som är på väg!

Vad kan mer vara bra att ha hemma inför nedkomsten?

Det är så SPÄNNANDE! :-[
Med vänlig hälsning Jeanette :)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Värmelampa till killingar
« Svar #1 skrivet: 28 nov-13 kl 15:14 »
Spännande är det alltid med killingar! Och roligt :D !
Mina getter har bara killat på vintern en gång, sen har jag praktiserat födelsekontroll för att de ska killa under den varma årstiden istället, men jag ska försöka svara så gott det går.
Mest kritiskt är precis när killingen är nyfödd och blöt ("klebbig" säger ett av mina barn ;) ). Se till att geten killar inne i lagården, att hon slickar killingen torr snabbt, och att den börjar suga av den viktiga råmjölken. Ibland är det en liten propp i spenkanalen av mjölk som gör det svårt för killingen att dia, mjölka några tag tills du märker att mjölken rinner fritt.
Det ska vara dragfritt i lagården, gärna uppåt 10 plusgrader varmt om det är möjligt. Värmelampor är svåra till getter, dels för att de kan få för sig att suga på sladden om de kommer åt, eller undersöka lampan på getligt och hårdhänt vis. Det säkraste är att hänga lampan (och sladden!) utom räckhåll för geten. Alternativt använd någon annan värmekälla, t ex en fläkt som står utanför kätten men är riktad in mot get och killing. (Ska en vara redigt strikt ska en inte använda annan elektronik i en lagård än sån som har minst IP-klass 54, har jag för mig. Tänk på brandrisken!)

Bra att ha hemma inför killningen är en nappflaska (hör av dig till mig om killingen verkar svag och du behöver köpa råmjölk!), engångshandskar och/eller handsprit är oxå bra att ha om du skulle behöva ingripa i förlossningen. Det är bra att ge geten bäddvänligt strö, ex. hel halm, i god tid innan födelsen, så hon kan göra i ordning sin liggplats själv. Övervaka killningen bör du i alla lägen göra, även om det inte alls är säkert att geten behöver hjälp. Håll dig stilla i bakgrunden, så hon inte känner sig störd.
Har du någon aning om när killingen kan tänkas komma, har förra ägaren sagt något om brunstdatum?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Värmelampa till killingar
« Svar #2 skrivet: 28 nov-13 kl 21:00 »
Du har ju redan fått en massa bra råd, så jag vill mest bara kommentera det här med värmelampa. Rådet på SVA:s hemsida tror jag främst riktar sig till de som har gethållning i större skala, där de små killingarna tas i från sina mammor och hålls i en grupp med andra små killingar. Har man en get som får ha killingen hos sig (som jag antar att du har!) så skulle jag avråda från värmelampa och även annan form av uppvärmning. För precis som Skräptanten skriver - getter är på det mesta och brandrisken är stor! Jag tycker killingen har det hur bra som helst inne på en torr ströbädd, inkurad tätt intill sin varma goa mamma - och med möjlighet att ta en värmande mjölkslurk när den vill. Har man svårt att få dragfritt i stallet, så kan man ev sätta in en låda fylld med halm som är precis så stor att killingen/killingarna får plats i den  (räcker egentligen med en kartong). Man kan göra det ändå, förresten, för killingar gillar att krypa in i sådana små skrymslen - och när de blir större så är en låda himla kul att hoppa på (fast då är ju inte kartongen så bra....  ;D)

Men vad är "för kallt" ?
Har du geten inne i stall, dragfritt och med en varm och go ströbädd så är några minusgrader inga problem.  Golvdrag är inte bra. Ett tips - sätt dig på golvet och kolla så det inte blåser kallt där nere på golvet där killingen kommer att vara!

Killar geten utomhus är det lite värre med temperaturen. En get vill gärna gå undan från dom andra när hon ska föda, och då är risken att hon föder killingen utanför det varma goa huset, kanske rent av ute i snö, regn eller lera.... då kan den kylas ner snabbt även om det är plusgrader ute.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Värmelampa till killingar
« Svar #3 skrivet: 28 nov-13 kl 21:11 »
Jag hade stora problem en vinter, och dussinet killingar kom till världen i -10 grader.  Ingen tog skada, men alla skaffade sig raskt en rejäl päls, och givetvis gick det åt bortåt dubbelt så mycket foder som normalt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Värmelampa till killingar
« Svar #4 skrivet: 28 nov-13 kl 22:11 »
Jag håller med alla som tycker att värmelampa är överkurs. ;) Ibland kan det behövas men en killing som diar och  går med sin mamma på ren ströbädd kommer att må alldeles utmärkt utan värmelampa.
Vi som har många killingar aktar oss också för värmelampor för det kan hända att killingarna klumpar ihop sig under lampan och då kan en liten killing bli kvävd under en större  :'(

Finns det någon erfaren get eller fårfarmare i närheten så ta vara på deras erfarenhet

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: Värmelampa till killingar
« Svar #5 skrivet: 28 nov-13 kl 22:37 »
Hej!

Gudars vad fint, tack snälla Skräptanten för att jag kan akutköpa råmjölk om så skulle behövas :-*

Det var ju så här, att jag köpte en bock och en get i somras för mer pengar hade jag inte, och dom blev såååå ledsna när jag delade på dom. Så dom fick gå lyckliga ihop hela hösten. NU märker jag ju att det hade ju varit otroligt smidigt att VETA när det närmar sig.  ::)
Jag känner "pennorna" varje dag och jag känner efter om hon börjat tappa ner mjölk men än så länge känns det fattigt.

Dom gick helt normalt hela sommarn och först i början av Oktober började det bräkas och bocken var på na, men hon stångade bort han hela tiden. Så kanske var det redan avgjort;)
Så höll det på till och från fram till allt regn och rusk kom nu då.
Det är jämtgetter så jag hoppas att de höll sig till Oktober där. Haha javisst jag lever i en drömvärld ;D

En av mina närmsta grannar har fött upp får i 20 år så jag har backup om någon hjälp skulle behövas <3

Det är ett litet stall dom bor i (getterna alltså, inte grannarna ;) ), med starka dörrar och där de blir inlåsta över natten. Det går att sätta en värmefläkt utanför, som värmer upp hela stallet lite om det skulle bli skitkallt.

Tack för era tips och råd, tar till mig av dom. Tänk vilken tur man har, som kan få reda på så mycket i förväg så att djuren kan ha det så bra som möjligt - istället för att man lär sig den hårda vägen på djurens bekostnad.

Kram på er!


macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Värmelampa till killingar
« Svar #6 skrivet: 28 nov-13 kl 22:44 »
Gilla.... :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 2 användare
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser