Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för innerväggar och vattenkoppar i era gethus?  (läst 2371 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Jag ska bygga en ny ligghall för mina getter och är i valet o kvalet gällande innervägg. Har tänkt L-stöd vid golvet och stående råplan som panel men vill sätta en byggskiva på insidan, dels som vindskydd, dels för att de inte ska äta upp regelverket  ;D
Väljer mellan OCB, sån här brun skiva (båtplywood?) och den här jättedyra gula som många lagårdar har. Det är ju väsentliga prisskillnader men om man måste byta senare blir det ju lika dyrt.

Funderar över Suevias (el likna) frostfria vattenkopp med flottör=alltid vatten i koppen. Är innerligt trött på att bära vatten så frostfritt måste det vara.
Andra förslag-tips-råd?
Som sagt, vad har ni?
Tack på förhand!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Vad har ni för innerväggar och vattenkoppar i era gethus?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-11 kl 23:39 »
Hmmm... det heter ju OSB-skiva...
Har nog betalat för många räkningar, ocbnr..
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Vad har ni för innerväggar och vattenkoppar i era gethus?
« Svar #2 skrivet: 20 sep-11 kl 07:40 »
Om jag köper en frostfri vattenkopp med flottör, typ Suevia; MÅSTE  jag har plaströret som isolerar under? Kan jag inte bygga en låda själv? Tycker den som man skruvar fast i golvet är för låg när man har ströbädd.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad har ni för innerväggar och vattenkoppar i era gethus?
« Svar #3 skrivet: 20 sep-11 kl 10:03 »
Osb håller dåligt i fuktig miljö om man inte målar den, och med kostnaden för färg av god kvalitet blir priset ungefär detsamma som för formplyfa (den bruna vattenfasta plywooden som du pratar om). Å andra sidan finns formplyfa mig veterligen bara i brunt, och det kan ju bli lite mörkt.

Man kan ju tänka sig en lösning med formplyfa närmast golvet, kapat på längden och med snittet uppåt, så att den täcker de nedersta 60 cm av väggen, och sedan annat material ovanför. Så har jag gjort i mitt hönshus, och det funkar bra. Dock är ju höns inte lika destruktiva som getter, så jag vet inte om skarven skulle ge dem möjlighet att få utlopp för sin förstörelselusta...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad har ni för innerväggar och vattenkoppar i era gethus?
« Svar #4 skrivet: 20 sep-11 kl 10:21 »
Vattenkopp till getter har jag dålig praktisk erfarenhet av, eftersom jag valde att använda hinkar.  Orsak:  Jag upptäckte aldrig någon bra, enkel och effektiv metod att göra rent vattenkopparna.  Det blir ju alger och sånt i skrymslena, särskilt på sommaren.  Därför valde jag hink + slang.  På vintern noga med att slangen hängde så att den blev tom efteråt.  Diskborste hängande lätt åtkomlig i närheten.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Vad har ni för innerväggar och vattenkoppar i era gethus?
« Svar #5 skrivet: 20 sep-11 kl 12:13 »
Tack för svaren. Det blir nog formplyfa då. Järnskodd...  ;D

Tror du, Trollmor, att en sån här stor frostfri behållare skulle vara bättre? Fast det vore ju skönt att veta att de alltid har vatten. Jag får ta en till tänk.
En annan fråga; vad har ni för väggar o golv i era mjölkrum? Bara cement på golvet? Målad cement? Klinkers o kakel?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad har ni för innerväggar och vattenkoppar i era gethus?
« Svar #6 skrivet: 20 sep-11 kl 18:08 »
Rostfritt är alltid lättare att hålla rent, men jag menade alla små skrymslen som blir så fort man börjar konstruera ihop olika delar, med svets, skruv eller spik.  Överallt där man inte kommer åt ordentligt med t ex en diskborste blir det härligt för alger & Co.

  Och så vill jag kunna tömma ut det gamla vattnet då och då.  Med en vattenkopp som många djur håller gott flöde i är ju det problemet inte lika stort.  "Olyckor" med "pärlor" m m kan dock alltid inträffa ...

  Slippa bära vatten är bra.  Men det behövs mer för att det dagliga ska fungera optimalt.  Om man slipper isproppar, är en slang inte så dumt, som alternativ till att bära.  Självklart vill vi att de har vatten, även när vi själva har influensa!  Med en hyfsat stor balja har de det, men den är också jobbigare att diska.

  De flesta mjölkrum jag sett har haft cement på golvet.  A och O även där är ju frånvaron av skrymslen där damm och fukt kan gifta sig och föda fram diverse äckligt ...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser