Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använder ni bjällror?  (läst 7074 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Använder ni bjällror?
« skrivet: 03 maj-09 kl 09:48 »
   Med anledning av Får motions-tråden kom jag att tänka på hur ni gör med bjällror, alla har ju inte så duktiga hundar som Vallhunden ;)
   Jag har alltid bjällra på minst ett av fåren i flocken. Suveränt om dom skulle rymma och driva iväg, dessutom är det trevligt att lyssna på bjällrorna :)
   Fåren som går på mitt "Storbete" (14-15 ha skog och äng) vet jag direkt vart dom är (om dom inte just då ligger och vilar) så jag slipper ropa ner dom till grinden varje gång jag ska kolla dom. Jag går upp till dom och kollar betena osv samtidigt.
 Mina får är inte speciellt rymningsbenägna, men naturligtvis var det så att den gången dom drog iväg hade jag inte hunnit fixa bjällra. Jag skulle släppa en vuxen bagge till de avvanda bagglammen och HAN skulle ha bjällran och ge flocken lite stabilitet och uppfostran... Så det var 15 förvirrade bagglamm som irrade i skogen några timmar innan de kom fram på en gård några km bort. Efter den färden över stock och sten på kalhyggen och elände så kommer jag aldrig mer att vänta med bjällran!
                                    Mvh
                                  Charlotte
« Senast ändrad: 03 maj-09 kl 10:11 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Torsabjörke

  • Inlägg: 235
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-09 kl 10:06 »
 :) i fick en bjällra av grannen på skoj efter att baggen rymt i samband med vaccination mot blåtunga. Nu har han bjällan vilket känns tryggt eftersom han stångas och jag får förvarning. Han verkar inte störas av den.

ha en bra dag!
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #2 skrivet: 03 maj-09 kl 10:20 »
:) i fick en bjällra av grannen på skoj efter att baggen rymt i samband med vaccination mot blåtunga. Nu har han bjällan vilket känns tryggt eftersom han stångas och jag får förvarning. Han verkar inte störas av den.

ha en bra dag!
Nej, inget av de får jag har haft bjällra på verkar störas eller ens reagera på det...
När jag jobbade med travhästar så hade vi bjällra vintertid för att slippa mötas på trånga skogsvägar och det verkade som om hästarna gillade ljudet tom :)
                       Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #3 skrivet: 03 maj-09 kl 12:47 »
Än så länge ingen bjällra, men kanske borde jag skaffa. Däremot har jag halsband på fåren för de har varit på rymmen förr och då var det svårt för främmande att fånga dem utan... Bor bara en km från stor väg, och är de lösa där är det verkligen en fördel om icke fårvana människor kan hålla i, och det kan de flesta om det bara finns ett "handtag" på fåret  ::) ;)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #4 skrivet: 03 maj-09 kl 13:07 »
Använder oxå bjällra.. mest för att höra var de är på sommaren men jag låter den sitta på året runt..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #5 skrivet: 03 maj-09 kl 13:15 »
Vi har en bjällra på ledartackan och en på "vice-ledaren", tycker det är bra då man hör vart de håller hus någonstans.. Och så låter det ganska trevligt också. :)

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #6 skrivet: 03 maj-09 kl 19:09 »
Kör också på ledartackan och eventuellt viceledaren i varje grupp. Har prövat baggar, men tackor går bättre. De växer och tar ansvar med bjällran. Man ska inte förmänskliga djur. men i fjol var det dags att pensionera gamla Bella som ledartacka och ge den till en yngre, framåt tacka. Vi bytte plats på bjällran vid klippningen i fjol. Det gjorde ont att se gamla Bella tyna och åldras snabbare medan den yngre tackan blommade ut och blev ledare när klockan kom på. Bella har fyllt tolv och ska få avsluta sin karriär nu. Jobbigt.
En del störs av klockorna. Andra tycker det är mysigt. Det är bra när man motar. Grannarna hör på håll och tar in hundarna
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #7 skrivet: 03 maj-09 kl 19:20 »
Mina grannar ( dom som sagt något) gillar bjällorna, dom säger att det hörs att det har blivit sommar igen när fåren kommer på bete:)  Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #8 skrivet: 03 maj-09 kl 20:23 »
Jag har kört bjällror på rymmartackor ;D Lätt avslöjade 8)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #9 skrivet: 06 jul-16 kl 13:52 »
Vilken storlek på bjällra passar en ståtlig avelsbagge bäst då?
Han ska ju inte gå o skämmas med en liten katt-pingla..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #10 skrivet: 07 jul-16 kl 00:02 »
Den vi använde till baggarna var ca 8-9 cm hög och kanske 6-7 cm bred, bronsbelagt stål.

Baggar verkar inte bry sig så mycket om skällan vad det verkar.
Gamle Frank struntade i allafall i dess betydelse och dängde upp alla som utmande honom ordentligt varesig han hade den på eller inte... (till och med så hårt att han bröt en hornspets en gång trots att han förlorat bjällran då...)
Han verkade inte heller bry sig särskilt mycket då jag tog av honom den en längre tid då jag var rädd att han skulle fastan med halsbandet då han gick i skogshägnet.

(Ville dock ha kvar honom som genstam så länge det gick (var en mycket stor besättning tackor vid denna tid som vi ville blanda med guteblod (utöver de andra baggarna), hans polare var vi dock tvungen att ta bort på grund av ett medfött benfel som visade sig senare och inte gick att fixa.) så han fick hållas tills han dog av ålder)

Min gamla tamtacka dog av ålder, hon blev över 17 år, men det är ganska extremt för ett får, hade dock ingen bjällra till henne som passade, dessutom var hon oerhört svår att sätta på halsband (vildfår korsning) så hon fick slippa.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #11 skrivet: 07 jul-16 kl 19:33 »
Jag vet inte exakt vilken funktion baggarna har som ledare, jag tror för min del att ledarbaggen mest har till uppgift att varna för faror och hålla koll på att flocken inte råkar illa ut. (I vart fall är det så gott som alltid han som varnade när vi hade frigående mufflon i storhägn, anledningen till att får lyfter svansen när de är rädda är att de från början hade en vit signalfläck där, ungefär som rådjur och när Akterspegeln syns signalerar det hot. Mufflonbaggen har även ett fnysande varningsläte, sedan, fler upplyfta svansar=mer vitt= SPRING! ).

Det är nog de äldre tackorna som är ledare i vår bemärkelse tror jag.
Baggarna verkar inte bry sig särskilt mycket om rangordning sommartid när det inte är aktuellt med parning, utan går mest i egna grupper tillsammans med varandra.
Tackorna är alltid kvar i kärngruppen, därför tror jag att de äldre tackorna är de som har kunskap och som leder.

Egentligen som hos oss, jag menar det är ju som regel äldre kvinnor man frågar om råd när det kommer till saker som är av vikt medan hannarna vill ge sken av att det är de som styr och ställer... :D

Jag tror att det är därför skällan kan vara viktig för en tacka men mer kuriosa för en bagge generellt, men finns säkert individuella undantag.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #12 skrivet: 07 jul-16 kl 20:46 »
Jag vill ju mest att baggen ska va snygg...samt att jag gärna vill höra vilken sida av huset han är nu när det närmar sig avskiljning.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #13 skrivet: 15 jul-16 kl 15:03 »
Om du köper en färdig bjällra ny, ta den näst eller tredje minsta (eller upp till fyran, men liten, mellan och stor är lättast att få tag på nya) den brukar vara ganska lagom.
Baggar har ganska stark nacke så du kan nog ha den kanske en decimeter hög om den mest skall synas och se snygg ut.
Ljudet påverkas inte så mycket mellan de mindre modellerna, men de mellanstora tycker jag personligen låter snyggare.
Jag vet inte vad baggen skulle ha sagt, men han verkade gilla den, i allafall verkade han inte ha någonting särskilt emot den.

Tackorna verkar som sagt till och med uppriktigt uppskatta den ibland, detdär med smycken är nog djupare rotat än vi människor är medvetna om tror jag...  ;)
Halsband, pinglor, mm var ju bland det första vi tillverkade också åt oss själva.

Jag hittade förresten en bild på en gammal fårskälla här:
(Järnbygeln är ett omsmitt kalvbindsle så den kan du skippa (jag brukat ha hundhalsband av läder eller syntet till dem i stället), men en uppfattning om storleken, den kan till och med vara litet större än dendär om man vill;
http://digitaltmuseum.se/021025727473?classification=233&pos=7

    Höjd (:1): 10.0 cm
    Bredd (:1): 6.5 cm
    Höjd (:2): 8.0 cm
    Bredd (:2): 6.4 cm

(Den kan som sagt vara större om man vill, dock inte så tung som en koskälla, kanske halva vikten av en stor koskälla är nog max, jag rekommenderar kanske litet drygt en tredjedel av vikten hos en tung koskälla som max rekommendabelt.)
« Senast ändrad: 15 jul-16 kl 15:09 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #14 skrivet: 15 jul-16 kl 15:09 »
Jag köpte en från OID Stallmästaren...nu pinglar det backen och jag kan höra att han är i rätt hage...samt att han är ganska morgonpigg..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #15 skrivet: 15 jul-16 kl 15:11 »
Den tror jag blir perfekt, som du säkert såg har de en modell som är särskilt framtagen just för får.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #16 skrivet: 15 jul-16 kl 19:20 »
Tre olika modeller/storlekar om man ska vara petig, jag tog den största av dessa.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Kullan

  • Inlägg: 35
    • Dalarna
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #17 skrivet: 10 maj-17 kl 15:44 »
vilken typ av halsband sätter ni bjällran i?
skall det sitta tight eller löst hängande?

Är det lätt att dom fastnar i skogen/sly?
Skulle vara skönt att kunna höra dom om dom råkar rymma.
Dessutom låter det trevligt.


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #18 skrivet: 10 maj-17 kl 17:27 »
Det finns halsband hos OS Stallmästaren...dom har enklare bjällror i plåt.

Eller här:
https://www.lgprodukter.se/category.html/bjallra-for-far

Det sitter lagom hårt..och jag har inte sett att min bagge har fastnat nånstans...
« Senast ändrad: 10 maj-17 kl 19:22 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

mulleberga

  • Inlägg: 91
    • Skåne
SV: Använder ni bjällror?
« Svar #19 skrivet: 09 aug-18 kl 08:29 »
Jag har bjällra på baggen, lätt att höra var de är och sedan härligt att höra bjällrans klämtande.

Postat med Alternativ.nu´s app

Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser