Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta tillvara ullfett?  (läst 13298 gånger)

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Ta tillvara ullfett?
« skrivet: 03 apr-09 kl 09:29 »
Hej,

Är det någon som har någon erfarenhet att utvinna ullfettet ur ullen?

Jag har en idé om att man trycker ner så mycket ull som möjligt i en pannmur/bykgryta och fyller med vatten och eldar. Sedan antar jag att ullfettet flyter upp och att man kan låta det kallna och stelna och sedan kan man ta tillvara fettet.

Tips? Idéer?

//Karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #1 skrivet: 03 apr-09 kl 10:25 »
Hej!

Ett problem med detta är att ullfett eller lanolin är ett bra emulgeringsmedel, och därför flyter det förmodligen inte upp. 
Industriellt tvättas ullen, och den bildade emulsionen centrifugeras för att ta tillvara ullfettet.

Edgar

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #2 skrivet: 03 apr-09 kl 10:57 »
Aj då, jag trodde att det skulle vara enkelt. Det hade varit roligt att vara självförsörjande på ullfett...  Kollade upp densiteten på lanolin och den var 0,66, så med tanke på det borde den ju flyta bra, men om den blandar sig med vattnet har man ju ett stort problem inser jag....
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #3 skrivet: 03 apr-09 kl 15:13 »
Hej!

Ett problem med detta är att ullfett eller lanolin är ett bra emulgeringsmedel, och därför flyter det förmodligen inte upp. 
Industriellt tvättas ullen, och den bildade emulsionen centrifugeras för att ta tillvara ullfettet.

Edgar

Är detta inte för att öka produktionstakten, så att man inte behöva vänta på att det svalnar.

Jag har smält gammalt bi-vax som är ett anat fett men samma prinsiper bör jälla. Man hettar upp till det smälter i vatten, kokongerna sjunker och vaxet flyter, sen är det bara att vänta på att det svalnar.

MVH:Linus
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #4 skrivet: 03 apr-09 kl 16:14 »
Aha, en till biodlare! Jo jag gör ju så själv med mitt bivax och tänkte använda samma princip med ullfettet. Men är det nu så att det löser sig i vattnet så kanske det inte går.. Jag ska göra så att jag provar i liten skala i kastrull på spisen, sen så får jag se om det funkar...

Återkommer med resultatet!

//Karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #5 skrivet: 03 apr-09 kl 17:04 »
Jovisst, för "normala" fetter och vaxer fungerar det att smälta i vattenbad och sedan låta kallna. Jag har själv med framgång provat både bivax och talg och ister, inga problem.

Jag har även med framgång blandat lanolin med vatten och lite annat till hudcreme, vilket inte fungerar med ex.vis bivax, talg eller ister.

I och för sig hoppas jag det fungerar att smälta ut fettet som ni föreslår, och hoppas på positiv rapport framöver.

Edgar

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #6 skrivet: 03 apr-09 kl 20:02 »
Vad spännande!
Detta har jag också funderat på  :)
En annan sak jag började fundera på nu är hur man får det rent? Det är ju inte så kul att göra en ansiktscreme med fårlukt...

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #7 skrivet: 03 apr-09 kl 20:38 »
Jag tycker får luktar gott. Brukar berätta det för dem också.

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #8 skrivet: 03 apr-09 kl 21:32 »
Tveksam till om det går att få bort själva fårdoften från ullfett hur ren man än får den, smörjde in mig i "köpes"-ullfett inför vansbro tjejsim förra sommaren och jag luktade nog får i en vecka. Men på tal om vattenlösligt så kändes det inte speciellt vattenlösligt när jag efter simturen stod i duschen och skrubbade.
//Karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
OBS! Prova inte detta hemma!!!
« Svar #9 skrivet: 05 apr-09 kl 21:11 »
Jaha, nu kommer resultatet. Skulle alltså prova i liten skala i en kastrull i köket.... När jag lyfte på locket började det stinka koskit i hela köket :P
(jag skulle kanske ha tvättat ullen först..)

Hur som helst så löste sig fettet med vattnet till en brun illaluktande vätska.

Min sons kommentar: -Mamma, ska du verkligen tvätta håret med det där?
(Jo, jag hade lite vaga planer att i slutändan lyckas tillverka ett schampo med ullfett i.. jag har lagt planerna på is...) ;D

//Karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #10 skrivet: 05 apr-09 kl 22:53 »
hällde du bara bort västkan sen eller lät du den svalna för säkerhets skull?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #11 skrivet: 06 apr-09 kl 08:40 »
Grejen är att det var inte mycket till vätska. Sörja skulle jag hellre kalla det. Jag borde förståss ha ställt det att svalna ordentligt men det gjorde jag inte. Men ska jag prova igen ska jag:
A/ Tvätta ullen innan
B/ använda mer vatten
Det hade ju svalnat lite grann men jag såg inga tendenser till att det skulle skikta sig, jag ville bara hälla ut eländet för det stank helt vedervärdigt. Jag fick dock känslan att det inte går att göra på det här sättet så jag är tveksam till att jag provar igen.
 :)
//Karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #12 skrivet: 06 apr-09 kl 10:05 »
Jag har använt fett från insidan av skinnet (efter slakt), smält ner det och haft som handkräm. Vet inte om det är samma slags fett som det i ullen men som handkräm, impregnering mm funker det fint.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

sommarin

  • Inlägg: 97
  • ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #13 skrivet: 06 apr-09 kl 15:42 »
Verkar inte helt enkel, här finns mer att läsa
http://www.shenet.se/ravaror/ullfett.html
IS

Patrik i Skåneland

  • Inlägg: 116
    • Skåne
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #14 skrivet: 26 okt-09 kl 19:30 »
Puffar upp tråden med hopp om att där kanske finns nån som har lyckats med att utvinna ullfett, skulle gärna vilja vet hur isåfall, mina kläder behöver nämligen återfettas.
Gå inte och dö förrän du har levt!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #15 skrivet: 27 okt-09 kl 07:09 »
Ulric, håller fullständigt med dig om fårlukt ;D Älskar lukten. Men det är skillnad på får ute och får som står på stall. Stallfår får ju automatiskt en lukt av träck i ullen.
Eftersom ullfettet utvanns innan centrifug m.m. var uppfunnet borde det vara en enkel metod? Tvättar man ullen innan, så tvättar man ju ur en del av fettet!
Luktar det koskit om ullfettet, är det härsket eller så har man en stark gödsellukt i stallet. Rent ullfett luktar inte starkt enligt mig.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #16 skrivet: 16 nov-09 kl 08:56 »
Inte ullfett, men njurfett. Det är ju redan renat och klart =) 
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #17 skrivet: 16 nov-09 kl 10:47 »
Eftersom ullfettet utvanns innan centrifug m.m. var uppfunnet borde det vara en enkel metod? Tvättar man ullen innan, så tvättar man ju ur en del av fettet!


Jag tror inte det var särskilt vanligt att man utvann ullfett före industrialiseringen. Det är inte så enkelt att skilja från vattnet. Kanske det finns något sätt att salta ut det från tvättvattnet?

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #18 skrivet: 16 nov-09 kl 20:33 »
Ulric, håller fullständigt med dig om fårlukt ;D Älskar lukten. Men det är skillnad på får ute och får som står på stall. Stallfår får ju automatiskt en lukt av träck i ullen.
Eftersom ullfettet utvanns innan centrifug m.m. var uppfunnet borde det vara en enkel metod? Tvättar man ullen innan, så tvättar man ju ur en del av fettet!
Luktar det koskit om ullfettet, är det härsket eller så har man en stark gödsellukt i stallet. Rent ullfett luktar inte starkt enligt mig.

Det luktade koskit. Mina får går ute året om och det var från årslammens nyklippta ull jag testade i våras, så det lär inte bero på gödsellukt i stallet. Härsket lär det inte heller varit... Däremot så kanske jag inte tog den finaste ullen till denna test, troligen därför stanken :P
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Ta tillvara ullfett?
« Svar #19 skrivet: 25 feb-10 kl 11:18 »
Ullfett/Lanolin erhålls genom extraktion av fårull med bensin eller trikloretylen samt ur lutarna från ulltvättning .
Det låter blanda sig med sin dubbla mängd vatten och övergår då till en likformig salva .
Lanolin är en blandning av 3 delar ullfett och 1 del vatten .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser