Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sälja ull - pris??  (läst 17044 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: sälja ull - pris??
« Svar #20 skrivet: 01 mar-17 kl 15:45 »
Hade det varit mina får så hade du fått ullen, eventuellt mot kaffebröd om du stannade över fikat ;) Nu har jag bara blandras med mycket gute i, så det hade väl bara blivit några Mariekex ;D

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: sälja ull - pris??
« Svar #21 skrivet: 01 mar-17 kl 19:01 »
Tror att de klipps en gång per år men jag planerar att köpa i höst om jag får som jag vill. Otvättad ull på bilden

Klipper man en gång om år brukar man klippa på våren. Man vill inte ha fåren i lång ull hela sommaren så om de tänker klippa till hösten har de nog också klippt våren?
Men om det är som du säger att du får sitta och rensa är den ullen inte värd mycket.
Om de skickar på spinneri är jag förvånad att de får något betalt av spinneriet om den är smutsig och skräpig.
Om du menar att de säljer ullen till spinneri kan jag inte tänka mig att de får mer än 50kr/kg.
Själv skulle jag aldrig sälja min ull för mindre än 200kr/kg men jag säljer inte heller "ful-ull", den skänker jag bort gratis.
Så det är svårt att sätta ett pris när man inte sett varan.

renee d

  • Inlägg: 408
SV: sälja ull - pris??
« Svar #22 skrivet: 01 mar-17 kl 20:50 »
spinnerier betalar normalt mellem  10 och 20 kr. men köper inte svart ull. Gamle tackor ull vill jag inte betala mere end 20 kr. pr kilo. Smuts gör inte så mycket men tovat NEJ TAK    ;D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: sälja ull - pris??
« Svar #23 skrivet: 01 mar-17 kl 21:32 »
Hade det varit mina får så hade du fått ullen, eventuellt mot kaffebröd om du stannade över fikat ;) Nu har jag bara blandras med mycket gute i, så det hade väl bara blivit några Mariekex ;D

Vad lämpar sig den ullen till? Till rätt ändamål kanske det blir rulltårta?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: sälja ull - pris??
« Svar #24 skrivet: 01 mar-17 kl 21:49 »
Jag är inte helt säker att det är spinneri som köper förresten... kanske är en hantverkare.

Fåren är som sagt nyklippta nu. Vi får se i höst om de kan tänka sig klippa två gånger per år. Jag vill iaf betala för mig om jag får fortsätta att köpa den svarta ullen.

Jag har tvättat all svart ull nu. Fick ett gråmelerat också, det hade jag glömt.  :-[
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: sälja ull - pris??
« Svar #25 skrivet: 02 mar-17 kl 00:13 »
Jag klipper oftast bara mina till våren, men jag kan klippa några i höst för skojs skull om det är så att du tycker ullen ser kul ut. Jag tar ut några prover när jag klipper snart och skickar i ett brev till dig.

Jag får väl skämmas, har tänkt använda ullen som isolering i hus, men kastar den bara nu. Har aldrig provat att ta till vara den på klassiskt sätt så jag vet inte om den går bra att göra garn av. Gutarna har rätt raggig ull, men jag har en tacka som det är mycket Texel i och den ullen gillar ungarna att ligga i när jag klipper. Men den är vit.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: sälja ull - pris??
« Svar #26 skrivet: 05 mar-17 kl 11:30 »
Jag klipper oftast bara mina till våren, men jag kan klippa några i höst för skojs skull om det är så att du tycker ullen ser kul ut. Jag tar ut några prover när jag klipper snart och skickar i ett brev till dig.

Jag får väl skämmas, har tänkt använda ullen som isolering i hus, men kastar den bara nu. Har aldrig provat att ta till vara den på klassiskt sätt så jag vet inte om den går bra att göra garn av. Gutarna har rätt raggig ull, men jag har en tacka som det är mycket Texel i och den ullen gillar ungarna att ligga i när jag klipper. Men den är vit.

Ja, skicka gärna ett ullprov. Jag visste inte vad du hade för ras. Renrasig gute är nog inget för mig, men texelkorsningen är jag nyfiken på. ☺Kanske rent av hela även om det är vårklipp.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: sälja ull - pris??
« Svar #27 skrivet: 05 mar-17 kl 20:53 »
Ok, jag sparar och skickar. Men idag blev det bakslag på vädret här, så de får nog ha pälsen på någon vecka till...

Skickar du mig ett pm med adressen så slipper jag leta?

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: sälja ull - pris??
« Svar #28 skrivet: 06 mar-17 kl 07:33 »
Självklart! Vad vill du ha betalt? Betalar även frakt såklart.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: sälja ull - pris??
« Svar #29 skrivet: 07 mar-17 kl 20:04 »
Två frimärken för ett prov bjuder jag på, det är inga pengar. Vill du ha den ull jag lägger åt sidan så är den gratis om du hämtar den. Jag åker sällan åt ditt håll, men vi bor bara dryga tre mil från varandra om man åker delvis grusväg, fyra mil om man håller sig på asfalten så gott det går.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: sälja ull - pris??
« Svar #30 skrivet: 07 mar-17 kl 23:11 »
Ja men det var ju nära och bra! Då kanske vi ses snart. Väntar på brev. :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser