Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ullspinneri som lönespinner  (läst 28145 gånger)

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #80 skrivet: 02 feb-13 kl 12:52 »
Från min efaring med industri kartning av ull vil jag tror 30-60 % svind. Prisen är inlämnad ull. Rå eller tvättet.?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #81 skrivet: 02 feb-13 kl 13:02 »
Från min efaring med industri kartning av ull vil jag tror 30-60 % svind. Prisen är inlämnad ull. Rå eller tvättet.?


På hemsidan står att upp till 25% försvinner i tvätten.

http://torsta.se/foretagsutveckling/ullforum/

http://op.se/lanet/krokom/1.5544270-de-spinner-helt-efter-kundens-onskemal

M.Hernedahl

  • Inlägg: 12
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #82 skrivet: 07 sep-13 kl 21:07 »
Hej alla!

Det är nu sex år sedan jag för fösta gången skrev om Tommarps Ullspinneri i detta forum, tiden går!
Kan uppdatera er med att jag och min sambo Josefin just nu är mitt uppe i köpet av min Farmors spinneri, jodå hon är still going strong 88 bast men säger att hon är 80  ;), tyvärr p.g.a svår demens.
 
Vi har fått fart på en del av maskinerna och tar emot ull för kardning, även alpackaull, spinnmaskinen är den ända vi ej försökt starta upp i dagsläget. Vi håller för fullt på med att renovera spinneriets 62 fönster, de sattes in omkring år 1850 och får nu en rejäl genomgång. Till våren tar vi emot ull igen, vi finns på Facebook för mer info och kontaktuppgifter, i annat fall når ni mig på Spinneriet@hotmail.se eller Martin_Hernedahl@hotmail.com.

Trevlig höst på er, tokiga fårägare!  ;)

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #83 skrivet: 08 sep-13 kl 09:09 »
Hej alla!

Det är nu sex år sedan jag för fösta gången skrev om Tommarps Ullspinneri i detta forum, tiden går!
Kan uppdatera er med att jag och min sambo Josefin just nu är mitt uppe i köpet av min Farmors spinneri, jodå hon är still going strong 88 bast men säger att hon är 80  ;), tyvärr p.g.a svår demens.
 
Vi har fått fart på en del av maskinerna och tar emot ull för kardning, även alpackaull, spinnmaskinen är den ända vi ej försökt starta upp i dagsläget. Vi håller för fullt på med att renovera spinneriets 62 fönster, de sattes in omkring år 1850 och får nu en rejäl genomgång. Till våren tar vi emot ull igen, vi finns på Facebook för mer info och kontaktuppgifter, i annat fall når ni mig på Spinneriet@hotmail.se eller Martin_Hernedahl@hotmail.com.

Trevlig höst på er, tokiga fårägare!  ;)

Roligt att läsa att du och sambo håller på att ta över ullspinneriet. Följer er på Facebook och ser att det händer grejer. Kommer ni att försöka få igång spinnmaskinen igen? Gissar att den är den mest komplicerade maskinen?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

tesåpa

  • Inlägg: 203
    • Skåne
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #84 skrivet: 08 sep-13 kl 20:58 »

M.Hernedahl

  • Inlägg: 12
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #85 skrivet: 16 sep-13 kl 16:58 »
Roligt att läsa att du och sambo håller på att ta över ullspinneriet. Följer er på Facebook och ser att det händer grejer. Kommer ni att försöka få igång spinnmaskinen igen? Gissar att den är den mest komplicerade maskinen?

Kul!
Jodå tanken är att få igång även spinnmaskinen,
och ja det är absolut den mest komplicerade, det är med skräckblandad förtjusning vi ger oss på den ;-)

tesåpa

  • Inlägg: 203
    • Skåne
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #86 skrivet: 16 sep-13 kl 19:02 »
Här är ett till spinneri http://www.filtmakeriet.se/show/object.asp?oid=17


Mejlade dem för en vecka sedan. Inget svar. Någon som pratat med dem?

M.Hernedahl

  • Inlägg: 12
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #87 skrivet: 02 okt-13 kl 20:34 »
Jag har varit i kontakt med Filtmakeriet, de verkar ha mycket på gång, kurser och annat, får nyhetsbrev från dem via mail vid jämna mellanrum. Testa igen!

tesåpa

  • Inlägg: 203
    • Skåne
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #88 skrivet: 02 okt-13 kl 21:26 »
Jag har varit i kontakt med Filtmakeriet, de verkar ha mycket på gång, kurser och annat, får nyhetsbrev från dem via mail vid jämna mellanrum. Testa igen!

Nu har jag fått svar. De hade för närvarande fullt i lagret.

LenaMarie

  • Inlägg: 26
    • Småland
    • Loppan i Solberga
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #89 skrivet: 02 dec-13 kl 12:21 »
Solkustens spinneri i oskarshamnstrakten spinner. Minst 10 kg 280:-/kg tror jag det var sist jag kollade.
Deras garn ar bra men jag har bara anvant det som kommer fran deras egna djur.
http://www.solkustens-spinnverkstad.com/
Matägg, Avelsägg, Kattungar och Kaninungar ibland till salu.
Övernattningsrum uthyres (Sovrum, Vardagsrum & dusch/toa)
https://loppanisolberga.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Stengrim, Mahok, ärt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser