Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ullspinneri som lönespinner  (läst 28144 gånger)

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Ullspinneri som lönespinner
« skrivet: 18 jun-08 kl 22:16 »
Ja, känner ni till några ullspinnerier som lönespinner annans ull? Jag var i kontakt med Solkustens men, de hade ett års väntetid!  :o
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #1 skrivet: 19 jun-08 kl 07:28 »
Väntetid, ja det får du räkna med! De flesta lönspinner, men kan ha mycket att göra periodvis. De är ganska underbemannade.
Wålstedts 0241-221 00
Östergörlands Ullspinneri 0144-230 88
Madam Lutuss 0502-403 24/ 403 51 (lovar snabb leverans, men min ull har "bott" hos henne i snart 1½ år nu)
De har fullt upp liksom. Så man får nog räkna med långa leveranstider.

Vurre

  • Inlägg: 1972
snus? vad är priset på en pris?

louise

  • Gäst
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #3 skrivet: 28 jun-08 kl 21:49 »
jag inser att jag måste skicka min ull till handspinning för jag har så lite. Har tappat bort alla nummer å kontakter på handspinnare, nån som har tips på nån?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #4 skrivet: 28 jun-08 kl 22:02 »
Lollo, vad är det för ull, hur mycket och hur vill du ha det spunnet?

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #5 skrivet: 29 jun-08 kl 00:17 »
Ahaa..jag har också ull hos Lutuss..Hon lovade 12 veckor..men det var i november det.. har försökt ringa och maila utan svar.. började tro att det hänt nåt.. men det kanske är i sin ordning då  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #6 skrivet: 29 jun-08 kl 15:17 »
Ingen som funderat på att starta upp ett nytt spinneri.
Det verkar ju finnas jobb i alla fall.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #7 skrivet: 29 jun-08 kl 17:14 »
Angående starta spinneri, så är väl åtminstone Solkusten på upphällningen. De kan säkert tänka sig att sälja verksamheten snart. Jeff H är 72 år!!!!
Så om någon är intresserad, prata med dem vet ja ;)

louise

  • Gäst
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #8 skrivet: 29 jun-08 kl 23:41 »
Vad jag har för ull.. värmland, gotland , finull/texel. både såna som klipptes i höstas å såna som inte är klippta på ett år. Eller, egentligen bara baggen som enbart har vinterull, de andra har både förra sommarens ull och vintern. Har fått en kontakt men tar gärna emot fler tips Gruff!

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #9 skrivet: 30 jun-08 kl 00:13 »
Ingen som funderat på att starta upp ett nytt spinneri.
Det verkar ju finnas jobb i alla fall.

Jag håller med dig! Läste ett reportage om att Tommarps spinneri i Skåne skulle visas för allmänheten i sommar. Det har legat i malpåse i 20 år men, är komplett. Vore ju läge för dem att köra igång igen kan man tycka.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #10 skrivet: 30 jun-08 kl 01:40 »
Lollo, du sa aldrig hur mkt. ull det rörde sig om. Är det inte för mkt. så kan jag spinna. Vad brukar folk ta per kilo för att lönspinna?

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #11 skrivet: 30 jun-08 kl 23:04 »
Lollo, du sa aldrig hur mkt. ull det rörde sig om. Är det inte för mkt. så kan jag spinna. Vad brukar folk ta per kilo för att lönspinna?

Prisexempel;
Solkusten tar 240:- + moms/kg råull. Madame Lutuss tar mellan 193:- och 305:- + moms/kg färdigt garn beroende på vilken sorts garn man vill ha. Du kanske vill spinna lite till mig Gruff? PM:a om du är intresserad.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

M.Hernedahl

  • Inlägg: 12
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #12 skrivet: 30 jul-08 kl 16:10 »
Hej alla tokiga fårägare. Har förstått att ni alla vill ha er ull spunnen men att det tar tid och att det finns få som vill hjälpa er ???
En av er nämner Tommarps Ullspinneri? Min farmor 82 år gammal äger detta spinneri och min familj har gjort så i över 140 år.
Maskinerna stannade 1989 men jag är en sann optimist och försöker få fart på spinneriet igen, det kommer att gå. Men frågan är kan man livnära sig på detta ???

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #13 skrivet: 30 jul-08 kl 16:13 »
Kanske på deltid?  :)

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #14 skrivet: 30 jul-08 kl 16:34 »
Hej alla tokiga fårägare. Har förstått att ni alla vill ha er ull spunnen men att det tar tid och att det finns få som vill hjälpa er ???
En av er nämner Tommarps Ullspinneri? Min farmor 82 år gammal äger detta spinneri och min familj har gjort så i över 140 år.
Maskinerna stannade 1989 men jag är en sann optimist och försöker få fart på spinneriet igen, det kommer att gå. Men frågan är kan man livnära sig på detta ???

Hej!

En tokig fårägare här! Vill gärna ha min (eller ja, mina fårs) gotlandsull spunnen så här har du en kund! Är ni igång nu?

Det borde gå att livnära sig på det. I alla fall med tanke på att det finns ett par ullspinnerier i Sverige och de i alla fall går runt. Fast det är nog inget du blir rik på.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

  • Gäst
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #15 skrivet: 01 aug-08 kl 23:49 »
Gör genast en marknadsundersökning och starta omedelbart om den visar att det går plus! Det verkar ju trots allt vara brist på spinnerier eftersom det är sån ohygglig kö.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #16 skrivet: 02 aug-08 kl 00:31 »
Gör genast en marknadsundersökning och starta omedelbart om den visar att det går plus! Det verkar ju trots allt vara brist på spinnerier eftersom det är sån ohygglig kö.
Jag säger samma sak! Lokaler och maskinpark finns redan så det borde ju gå att köra igång (efter marknadsundersökning) utan att behöva ta några stora lån? Sedan kanske man inte ska säga upp sig från sitt andra jobb på direkten ;). Även om man bortser från rent lönespinnande så borde ull få ett rejält uppsving i den ekovåg som nu är. Vad jag har förstått så är det den mest miljövänliga naturfiber som finns(?)
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #17 skrivet: 02 aug-08 kl 12:00 »
Hej alla tokiga fårägare. Har förstått att ni alla vill ha er ull spunnen men att det tar tid och att det finns få som vill hjälpa er ???
En av er nämner Tommarps Ullspinneri? Min farmor 82 år gammal äger detta spinneri och min familj har gjort så i över 140 år.
Maskinerna stannade 1989 men jag är en sann optimist och försöker få fart på spinneriet igen, det kommer att gå. Men frågan är kan man livnära sig på detta ???

Hej.

Kommer du igång så har du en kund här också. Nästa år har jag 40 tackor samt lamm. Så det blir lite ull där.

Jag håller tummarna att  du kommer igång ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Bovanägare

  • Gäst
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #18 skrivet: 02 aug-08 kl 12:43 »
Får man fråga hur ullen ska vara när man skickar den till ett spinneri? Alltså ska den vara kardad eller skickar man den som den är? Jag antar att man måste sortera den först?

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Ullspinneri som lönespinner
« Svar #19 skrivet: 02 aug-08 kl 12:54 »
*sträcker upp armen* JAG MED!!! Väntar på garnet från madam L. än.. ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser