Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fårsaxar  (läst 11330 gånger)

gurkan

  • Inlägg: 255
fårsaxar
« skrivet: 14 jan-08 kl 23:53 »

Hej!
Jag vill gärna ha erfarenheter av bra och mindre bra elsaxar, var de är köpta, pris, vad de pallar med o.s.v. Tänkte göra slag i saken och börja klippa lite själv. Får se hur det går.  :P
kajan

gurkan

  • Inlägg: 255
Re:fårsaxar
« Svar #1 skrivet: 16 jan-08 kl 09:26 »
Hittade den här tråden.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=19401
Ingen som har nåt annat att säga?
kajan
« Senast ändrad: 16 jan-08 kl 09:28 av kajan »

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:fårsaxar
« Svar #2 skrivet: 16 jan-08 kl 09:39 »
vi köpte klippmaskinen hos nordpost, kom inte ihåg vad den heter. den kostade lika mycket som alla andra och förmodligen inte så stor skillnad kvalitetsmässigt. det viktigaste är att du sköter skären. gör rent med såpvatten efteråt och torka väl. slipa så fort den blir slö, köp flera stycken du kan aldrig har för många. glöm inte att använda nån slags smörjmedel när du klipper typ olja ifrån LG produkter och doppa skären OFTA när du klipper. kan rekommendera en klippstol, det sparar ryggen ganska mycket
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

agge

  • Inlägg: 231
Re:fårsaxar
« Svar #3 skrivet: 16 jan-08 kl 16:05 »
Saxarna kostar ju en del men de håller länge.
Jag använder en 20 år gammal Alfa-Laval. Den har åkt i backen ett antal ggr men verkar tåla väldigt mycket.
Det som jag tycker är bland det viktigaste är att , slipa skären hos en som verkligen kan.
Jag har dels slipat hos diverse lokala förmågor, men när skären varit på slipning hos Lyckliga fårets sliperi var det en enorm skillnad.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:fårsaxar
« Svar #4 skrivet: 16 jan-08 kl 16:46 »
vanliga elsaxar är ganska lika varandra...  kolla så den inte är för klumpig att hålla i ....
och väl slipade skär är ett måste...
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:fårsaxar
« Svar #5 skrivet: 16 jan-08 kl 19:15 »
Har just fått hem en sprillans ny maskin, beställd från "Lyckliga fåret", http://www.lyckliga.nu/klippfar.html. Anledningen till att det blev just denna är att den har en mindre diameter i greppet, de andra maskinerna jag provat har jag inte kunnat använda då de varit för stora för mina "fruntimmershänder".
Att den hade ett bra pris var inte heller någon nackdel.

Så till helgen, mina små tackor, så får ni se upp, för då jäklar!!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

elf

  • Inlägg: 147
  • Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
Re:fårsaxar
« Svar #6 skrivet: 16 jan-08 kl 19:24 »
Vi har de Laval-saxar, rejäla och tåliga. Lite klumpiga tycker jag som har mindre händer än maken men funkar bra både för mig som använder klippstol och maken som inte gör det.

Välslipade skär och gärna flera att byta med underlättar och så på med rejält med olja då och då under klippningen.
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

gurkan

  • Inlägg: 255
Re:fårsaxar
« Svar #7 skrivet: 16 jan-08 kl 21:47 »

Tack för alla svar, nu har jag lite mer kött på benen! Att de inte ska vara för klumpiga att hålla i hade jag inte tänkt på  :-[ så det var bra att ni tog upp. Både jag och far min, som nog kommer att få hjälpa till, har väldigt små händer...

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
Re:fårsaxar
« Svar #8 skrivet: 17 jan-08 kl 15:48 »
Var får man tag på en klippstol ?Jag är helt färdig i ryggen efter att ha klippt mina även om dom inte är så många så en klippstol låter super !
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:fårsaxar
« Svar #9 skrivet: 17 jan-08 kl 16:15 »
jag köpte min  ifrån LG Produkter, "worth every penny"
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Henning

  • Inlägg: 706
Re:fårsaxar
« Svar #10 skrivet: 17 jan-08 kl 17:42 »
Var får man tag på en klippstol ?Jag är helt färdig i ryggen efter att ha klippt mina även om dom inte är så många så en klippstol låter super !

Var rädd om ryggen!
Jag använder Knarrhults klippstol och den funkar bra men man får klippa färdigt halsen efteråt.
Jag tror den kostar över tre tusen nu. Har man inte så många får är det kanske bättre med en hemmagjord. Den behöver kanske inte vara flyttbar.
En plattform ca 50 cm bred och 100 cm lång. Höjden beror på klipparens längd. I framkant fäster man en adoptionsgrind eller liknande.  10 cm in på varje sida gör man hål för sidostöden som ska vara rejäla och nå upp över ryggen på fåret. De ska vara lätta att sätta i och ta ur. En halkfri brygga eller landgång på minst två meter så man slipper lyfta, sen är det färdigt. Ner kan de hoppa själva.
eller landgång så man slipper lyfta fåren

elf

  • Inlägg: 147
  • Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
SV: Re:fårsaxar
« Svar #11 skrivet: 23 feb-08 kl 14:31 »
Var får man tag på en klippstol ?Jag är helt färdig i ryggen efter att ha klippt mina även om dom inte är så många så en klippstol låter super !

Säger som Henning - var rädd om ryggen!  :)

Vi har ett hemmabygge: funkar bra även om den är något klumpig att flytta och att man får klippa rent runt halsen sen.
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

leifhh

  • Gäst
SV: fårsaxar
« Svar #12 skrivet: 23 feb-08 kl 15:19 »
Om du inte har så många djur klarar du dig med en klassis handsax. Se bara till att den är slipad. Jag klipper mina gotlandstackor på ca 30 minuter per individ, finullstackorna tar lite längre tid för de har inte lika glansig och följsam päls.

En variant är att tjudra tackan och klippa knästående, då behöver man bara köpa ett par bra knäskydd. Annars är det väl rätt lätt att tillverka en egen klippbänk av "giljotinmodell", undrar just om det inte kan tänkas finas en tråd om det någon stans...

ninna b

  • Gäst
SV: fårsaxar
« Svar #13 skrivet: 23 feb-08 kl 16:49 »
Av någon konstig anledning så har jag 2 likadana saxar av märket Eider och dom är precis värdelösa bägge två....Anledningen är att jag inte kan hitta skär som passar till . Dom här standardbladen som ska passa till olika klippare fungerar inte...det slår på ett par mm för att skären ska passa.
Det finns kanske någon som läser detta och som vet var man kan köpa nya orginalblad till dessa saxar. Annars finns det precis alla reservdelar att köpa till dom via Nordpost så det är ju bra

annan

  • Inlägg: 918
SV: fårsaxar
« Svar #14 skrivet: 24 feb-08 kl 17:17 »
de elektriska saxarna kostar ju från 2900 och uppåt (inkl moms), finns det någon här som använt en av dessa "billiga saxar ett antal år och som har någon åsikt om deras kvalitet, hållbarhet, och lämplighet för en fårbesättning på 5-10 djur?
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: fårsaxar
« Svar #15 skrivet: 24 feb-08 kl 17:31 »
Tror jag köpte den billigaste hos LG produkter. Den har funkat utmärkt nu i 3 år. Klipper ca 10 djur vår och höst. De fel som blivit har varit rena handhavande fel. Prövade även första året att handklippa men det gav jag upp efter två tackor. Gjorde en klippstol efter giljotin modellen men denna har jag nu gett upp också. För jobbigt för ryggen. Kör enligt en modell som någon här i forumet visade en länk till.

leifhh

  • Gäst
SV: fårsaxar
« Svar #16 skrivet: 24 feb-08 kl 20:52 »
Gjorde en klippstol efter giljotin modellen men denna har jag nu gett upp också. För jobbigt för ryggen.
annars kan man ju bygga den så att djuret kommer upp i bra arbetshöjd..... eller ställa den på ett par lastpallar (+ landgång för djuret)

leifhh

  • Gäst
SV: fårsaxar
« Svar #17 skrivet: 30 apr-08 kl 21:00 »
Om du inte har så många djur klarar du dig med en klassis handsax. Se bara till att den är slipad. Jag klipper mina gotlandstackor på ca 30 minuter per individ, finullstackorna tar lite längre tid för de har inte lika glansig och följsam päls.

köpte (mot mina retroprinciper  ;) ) en 300W elsax i måndags. 999 kr på verktygsboden i borås..... ingen aning om kvaliteten, märket var "pela", säkert kina....

however, det tog mig 2 timmar att elklippa hela min flock på 7 tackor med elsaxen vid mitt första försök. Och då jäktade jag inte ens. Betydligt lättare för rygg i jämförelse med handsax och framför allt inga skavsår på tumme och pekfinger!

Nu återstår att se om saxen har standardskär eller om jag gått i ninna b´s fälla

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: fårsaxar
« Svar #18 skrivet: 18 sep-13 kl 14:06 »
Hjälp en glad amatör och nybörjare i fårklippningens ädla konst. Vilken elektrisk fårsax ger idag mest för pengarna? Hur kraftig motor behövs till våra 30 får? Har någon erfarenhet av "Zipper" från Horner shearing i england?

Mvh Henrik i Lönshult
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: fårsaxar
« Svar #19 skrivet: 19 sep-13 kl 10:47 »
Jag köpte denna för ett tag sen , som extra sax.  Jag och en annan fårklippare testade , och blev förvånade över hur bra och smidigt den funkade.
http://www.hornershearing.com/acatalog/rambo-12v-sheep-clipper.html
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 5 användare
xaelanar, Hönshjärna, peterm, Be, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser