Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?  (läst 5582 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?
« skrivet: 20 okt-18 kl 11:16 »
Jag har stött på 2 kollegor som använder sådan maskin. Jag tyckte det tog tid ock såg omständligt ut. Kedjan måste ju monteras av.
En motorsågskedja filar man ju skitsnabbt med fil som har ett handtag med vinkel på. Jag använder inte ens den där mallen längre. Jag drar 3 tag på tänderna. ock 2 tag på ryttarna med plattfil. Ungefär var gång oljetanken är tom. Gör jag nåt fel? En snubbe från Skogsvårdstyrelsen kollade när jag visade hur jag gjorde en gång. Det är bra sa han. Sen gick jag en kurs för länge sedan.


Men nu blev jag fundersam. Gör jag nåt fel? Den ene snubben som slipade med maskin, filade inte alls på ryttarna. Verkade aldrig gjort det eller förstått meningen med det. Men det har väl nåt med spånens längd att göra?


Man kan ju undra om ni andra som sågar använder slipmaskiner till kedjan eller om det är överkurs?

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-18 kl 11:51 »
Fördelen med slipmaskin är ju att alla tänder blir lika slipade så kedjan drar jämt när man sågar men vist det går även att fila för hand mycket handlar ju om vanan . Och har man slipmaskin så har man med sig flera kedjor till skogen så man sliper allt filande . Men ja förstår inte att man inte tar med ryttarna när man ändå slipar även om det inte behövs göras var gång man slipar .

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?
« Svar #2 skrivet: 20 okt-18 kl 14:27 »
Det är väl mest vad man känner för. ... 

Byta kedja och forsätta eller slipa.

Ryttarna styr tjockleken på spånet.
Slipar man aldrig ryttarna så kommer den till slut inte skära i träet trots vass kedja

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?
« Svar #3 skrivet: 20 okt-18 kl 16:52 »
 Har en slipmaskin som jag använt till skördarkedjor som kan bli brutalt stensågade. Till motorsågskedjor har jag aldrig använt den. Resultatet blir bättre med fil om man vet vad man gör.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?
« Svar #4 skrivet: 20 okt-18 kl 17:13 »
Bra svar! tack!  Det blir ingen löjlig maskin för min del.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?
« Svar #5 skrivet: 20 okt-18 kl 19:26 »
Jag har min maskin till att slipa kedjan till kedjesågverket. Har bara slipat en gång och inte hunnit prova kedjan efter det än så kan inte säga om det är bättre eller sämre. Men fick med maskinen i paketet med sågverket, kedjorna och svärdet så lika bra att prova tänkte jag.

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?
« Svar #6 skrivet: 20 okt-18 kl 20:23 »
Har en sån slip . Den har legat i en låda i två år , aldrig använd,  verkar för bökigt.
 jag gör som jag alltid gjort och filar med en fil helt enkelt

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?
« Svar #7 skrivet: 20 okt-18 kl 23:15 »
Har kedjesågverk, och då är det en riktigt bra pryl. När man ska fila 5st 20" kedjor och få det konstant bra och jämt, är det en klok investering. Köp diamantskiva direkt, kostar en slant men är väl värt det om man sågar mycket...

För den vanliga motorsågsanvändaren är det inte värt det. Alldeles för bökigt och kravet på noggranhet o jämnhet inte är höga.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?
« Svar #8 skrivet: 20 okt-18 kl 23:22 »
Har Biltemas kedjeslip.
Funkar kanonbra, och närapå dubbelt så snabb som när man filar kedjan.
Har ett par kedjor och bytet går jäkla snabbt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?
« Svar #9 skrivet: 21 okt-18 kl 07:29 »
En motorsågskedja filar man ju skitsnabbt med fil som har ett handtag med vinkel på. Jag använder inte ens den där mallen längre. Jag drar 3 tag på tänderna. ock 2 tag på ryttarna med plattfil. Ungefär var gång oljetanken är tom. Gör jag nåt fel? En snubbe från Skogsvårdstyrelsen kollade när jag visade hur jag gjorde en gång. Det är bra sa han. Sen gick jag en kurs för länge sedan.


Men nu blev jag fundersam. Gör jag nåt fel? Den ene snubben som slipade med maskin, filade inte alls på ryttarna. Verkade aldrig gjort det eller förstått meningen med det. Men det har väl nåt med spånens längd att göra

Ja det gör du, kedjorna får slängas i förtid och du får en kastkänslig kedja. En slipmaskin kan vara bra att ha, men den ersätter inte filen när det gäller vanlig huggning. Lägg in en bild på din nyfilade kedja så är det lätt att avgöra om du är på rätt spår

  • Gäst
SV: Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?
« Svar #10 skrivet: 21 okt-18 kl 10:21 »
Min filning har funkat i alla fall 31 år. Lika länge som jag eldat i kaminen. Det var då jag flyttade till landet.


När jag jobbade i skogen pratade ingen om en maskin som slipade kedjorna. Vi slipade själva. Vi hade samarbete med skogsvårdsstyrelsen. Vi fick gå en kurs hur man sköter motorsågen osv. Har man lärt sig fila för hand behöver man säkert inte ha en maskin som gör det. Jag var bara nyfiken hur ni andra gjorde. Kul med svar från experter.
« Senast ändrad: 21 okt-18 kl 10:50 av Fixasjälvkille »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?
« Svar #11 skrivet: 21 okt-18 kl 11:05 »
Min filning har funkat i alla fall 31 år. Lika länge som jag eldat i kaminen. Det var då jag flyttade till landet.


När jag jobbade i skogen pratade ingen om en maskin som slipade kedjorna. Vi slipade själva. Vi hade samarbete med skogsvårdsstyrelsen. Vi fick gå en kurs hur man sköter motorsågen osv. Har man lärt sig fila för hand behöver man säkert inte ha en maskin som gör deti. Jag var bara nyfiken hur ni andra gjorde. Kul med svar från experter.


Du har helt klart bestämd dig för vad du gillar.
Varför ens diskutera?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?
« Svar #12 skrivet: 21 okt-18 kl 11:34 »
Kanske nyfiken men inte helt vilsen?

Jag har aldrig använt någon slipmaskin till motorsågskedjorna, för när jag jobbade i skogen så höll man dem skarpa med filen. Men nu när jag i stort sett bara sågar ved så blir de snedslitna (inte bara fin björkved här) och jag har funderat på att skaffa en liten anpassad slip. Kast spelar ingen roll för mig, men att de drar snett är irriterande.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?
« Svar #13 skrivet: 21 okt-18 kl 16:47 »
Jag var lite förundrad över den där maskinen. Första gången jag sett en sådan i aktion häromdagen på jobbet. Den duktige mannen som filat innan har ju slutat. Det var väl därför de köpt in en maskin som ska göra jobbet. Just därför ville jag höra andras åsikter. Världen är inte svart eller vit. Det finns inte färdiga svar på allt. Men nu har jag förstått att en del andra filar på det gamla vanliga sättet. I bland kan man ju undra om man missat något av den tekniska utvecklingen. Nåt som eventuellt är bra att köpa.

G-son

  • Inlägg: 50
    • -
SV: Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?
« Svar #14 skrivet: 21 okt-18 kl 19:43 »
Idag när allt ska gå fort och inget får ta onödigt mycket tid (tid är pengar) är väl den vanliga metoden för folk som jobbar med sågen att byta till en nyslipad kedja när den blivit slö, det bör inte ta lång tid om man har vanan inne. Sedan kör man ett rejält gäng slöa kedjor i slipmaskinen så har man så man klarar sig ett tag igen.

När jag praoade på en (bland annat) motorsågsverkstad för ~20 år sedan kom folk in med stora plåthinkar fulla med motorsågskedjor, som slipades i verkstadens automatiska maskin. Den maskinen pillade jag aldrig på, men jag fick stå och slipa ner ryttare på en vanlig bänkslip minns jag.


Min teori är att filen funkar finfint för Svensson som ska såga upp lite ved eller ta hand om några träd som blåst ner i en storm, medan folk som jobbar med sågen och lider av att tid är pengar behöver använda slipmaskin för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?
« Svar #15 skrivet: 21 okt-18 kl 20:10 »
Jag som inte är så bra på att handfila gillar maskinen för när jag handfilat några gånger brukar resultatet vara dåligt. Då kör jag kedjan genom slipen och får till alla vinklar och att allt blir lika. Jag tycker det är lätt med maskin när jag sågat i sten också, tyvärr händer det allt för ofta. Jag är en glad amatör som fäller och sågar kanske 5-10 m3/år, mest vindfällen.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?
« Svar #16 skrivet: 21 okt-18 kl 21:31 »
Det finns smidiga mallar som man lägger an och får först rätt vinkel. Sedan lägger man den på ryttaren och kan välja hårt eller mjukt träslag. Sen filar men ner det som sticker upp ur hålet, plättlätt. Särskilt smidig om man inte filat förut

Husqvarna kombimall, cirka 120:-

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Är slipmaskin till motorsågskedja nåt att ha?
« Svar #17 skrivet: 27 maj-19 kl 14:38 »
Hej!

För dom som är duktiga funkar filen jättebra!

Men.....

Har du sågat i sten lr så är det skönt att slippa fila ner skadan- där funkar slipmaslinen super!

Jag får då och då några kedjor stt slipa år någon- det är oftast stor skillnad på riktig vinkel och den som filats fram..... tänderna är inte lika långa heller.....

Jag byter kedja (nyslipad) varannan tankning- vänder svärdet och har jättebra sågupplevelse.

MVH


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser