Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PVC-fönster  (läst 18416 gånger)

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #40 skrivet: 19 okt-18 kl 19:04 »
jag skrev: "följer man då också de olika leverantörernas uträkningar på hur mycket energi man kan spara på dessa åtgärder och summerar dom så skulle det nog nästan bli ett passivhus..."

det jag vill ha sagt om jag var otydlig:
om du tar vad leverantörerna påstår att du tjänar (obs hittepåsiffror) vid byte.

byt fönster spara 20%, tilläggsisolera spara 20% sätt in värmepump spara 20%, byt till snålspolande munstycke spara 5% osv

lägger man ihop leverantörernas påstådda energivinster så behöver man knappt någon tillskottsenergi. men summerar du vad det kostar så inser du att du kan (oftast) köra på rätt länge som det är innan du gör någon ekonomisk vinst. många tror också att det är en engångsinvestering inte att de behöver göra den igen om 20 år.
 
sedan är det inte allt svart eller vitt men så fort någon höjer något till skyarna för att det är så fantastiskt så finns det oftast en baksida som andra berättar om.

mina fördomar säger mig att de som installerar pvc-fönster inte är särskilt intresserade av byggnadsvård eller estetik och så får det så klart vara. men många andra och särskilt på detta forum tror jag är det.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Där håller jag med om helt, mkt saltade siffror blir det

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: PVC-fönster
« Svar #41 skrivet: 19 okt-18 kl 19:09 »
http://www.pvcfonster.se/allt-om-pvc-fonster/pvc-livslangd

Lite om livslängden och även lite tester

"Totalt besiktigades 63 PVC-fönster från 1987-1993 i Göteborg, Huskvarna och Stockholm, dessutom två PVC-fönster i SPs egen testfasad. Sammanfattningen är att samtliga ser fina ut och de har bibehållit sin vita ursprungliga färg. Provningsresultaten visar också att inga försämrade egenskaper vad gäller luft- och regntäthet eller slagtålighet föreligger."

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: PVC-fönster
« Svar #42 skrivet: 19 okt-18 kl 19:37 »
Jag har haft mina i tre år nu tror jag och de är alla lika fina fortfarande. Ett sitter mot söder men har tålt väder och sol utan problem, andra sitter mot uterummet där de kan bli extremt varmt om man inte öppnat och de är också fortfarande i nyskick. Så även om det bara är tre år ännu så har de varit utsatt för sånt som borde åldra dom ganska fort

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: PVC-fönster
« Svar #43 skrivet: 19 okt-18 kl 20:05 »
Jag har haft mina i tre år nu tror jag och de är alla lika fina fortfarande. Ett sitter mot söder men har tålt väder och sol utan problem, andra sitter mot uterummet där de kan bli extremt varmt om man inte öppnat och de är också fortfarande i nyskick. Så även om det bara är tre år ännu så har de varit utsatt för sånt som borde åldra dom ganska fort

Tre år är väl ingenting. Jag har fönster som är från 1880 och de ser nya ut. Sen har jag fönster från 1700-talet i ett hus där jag bor på sommaren och de är väl inte direkt nya och fina men det är så vackert grönt glas i dem och jag målade om bågarna förra sommaren så de hänger nog med några år till. Undra hur dina fönster ser ut om 300 år?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: PVC-fönster
« Svar #44 skrivet: 19 okt-18 kl 20:26 »
Undra hur dina fönster ser ut om 300 år?
;D Det skiter jag i för då har jag varit död 250år

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #45 skrivet: 19 okt-18 kl 20:51 »
Nä...   
dom är skitfula, helt utan liv.
Antagligen bidrar dom även till miljöförstöring.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #46 skrivet: 20 okt-18 kl 17:13 »
http://www.pvcfonster.se/allt-om-pvc-fonster/pvc-livslangd

Lite om livslängden och även lite tester

"Totalt besiktigades 63 PVC-fönster från 1987-1993 i Göteborg, Huskvarna och Stockholm, dessutom två PVC-fönster i SPs egen testfasad. Sammanfattningen är att samtliga ser fina ut och de har bibehållit sin vita ursprungliga färg. Provningsresultaten visar också att inga försämrade egenskaper vad gäller luft- och regntäthet eller slagtålighet föreligger."


Dom fönstren är Aluplast "www.zodiak.se"

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #47 skrivet: 20 okt-18 kl 17:15 »
Nä...   
dom är skitfula, helt utan liv.
Antagligen bidrar dom även till miljöförstöring.

kolla in tillverkaren av karmen så får du se att dom är mer miljömedvetna än SP och Elit.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #48 skrivet: 20 okt-18 kl 18:38 »
kolla in tillverkaren av karmen så får du se att dom är mer miljömedvetna än SP och Elit.


Spelar ingen roll då bara tanken på plastfönster får mig att rysa... 
mer vedervärdigt skit är svårt att finna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: PVC-fönster
« Svar #49 skrivet: 20 okt-18 kl 20:05 »
kolla in tillverkaren av karmen så får du se att dom är mer miljömedvetna än SP och Elit.
vart kan man kolla in tillverkaren av karmen?

sedan tror jag inte heller så många byggnadsvårdsintresserade alternativare installerar så eller elitfönster så vet är inte varför det refereras till dom?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #50 skrivet: 20 okt-18 kl 20:06 »

Spelar ingen roll då bara tanken på plastfönster får mig att rysa... 
mer vedervärdigt skit är svårt att finna.

Vill man vara miljömedveten så vinner PVC- fönster alla dagar i veckan, men vill man var traditionell vinner Trä-fönster alla dagar i veckan, det hänger bara på vad man föredrar och prioriterar, men jag förstår inte riktitig denna site allrlig talat. 1: vill ni ha så lite påfrestning på naturen och spelar miljömedvetna, och sen dissar man bästa miljövalet och kastar på på saker som man inte begriper sig på. Kan man få nån riktning om vad denna site handlar om?

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #51 skrivet: 20 okt-18 kl 20:11 »
vart kan man kolla in tillverkaren av karmen?

sedan tror jag inte heller så många byggnadsvårdsintresserade alternativare installerar så eller elitfönster så vet är inte varför det refereras till dom?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

sök på "tillverkare av PVC karmar" tips Aluplast, KBE, eller kolla på SP (svensk provniongsanstalt och sök där på PVC fönster. kan hålla med om det sista

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #52 skrivet: 20 okt-18 kl 20:36 »
Vill man vara miljömedveten så vinner PVC- fönster alla dagar i veckan, men vill man var traditionell vinner Trä-fönster alla dagar i veckan, det hänger bara på vad man föredrar och prioriterar, men jag förstår inte riktitig denna site allrlig talat. 1: vill ni ha så lite påfrestning på naturen och spelar miljömedvetna, och sen dissar man bästa miljövalet och kastar på på saker som man inte begriper sig på. Kan man få nån riktning om vad denna site handlar om?

Praktiskt kunskap om självhushållning, pvc är inte praktisk självhushållning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: PVC-fönster
« Svar #53 skrivet: 20 okt-18 kl 21:43 »
Vill man vara miljömedveten så vinner PVC- fönster alla dagar i veckan, men vill man var traditionell vinner Trä-fönster alla dagar i veckan, det hänger bara på vad man föredrar och prioriterar, men jag förstår inte riktitig denna site allrlig talat. 1: vill ni ha så lite påfrestning på naturen och spelar miljömedvetna, och sen dissar man bästa miljövalet och kastar på på saker som man inte begriper sig på. Kan man få nån riktning om vad denna site handlar om?
Du menar att byta ut sina renoveringsbara gamla träfönster med lösa innebågar till pvc-fönster är det bästa för miljön?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
« Senast ändrad: 20 okt-18 kl 22:48 av Landet »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: PVC-fönster
« Svar #54 skrivet: 20 okt-18 kl 22:04 »
Inga träd behöver huggas ner för att göra plastfönster  ;)

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #55 skrivet: 20 okt-18 kl 22:36 »
Inga träd behöver huggas ner för att göra plastfönster  ;)

Dom trillade för en massa år sedan. 😱
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Klockaregården

  • Inlägg: 25
    • Skåne
SV: PVC-fönster
« Svar #56 skrivet: 21 okt-18 kl 04:49 »
Inga träd behöver huggas ner för att göra plastfönster  ;)
Nä, men träd växer upp igen.
Aldrig hört talas om plast som gör det...
Stone in my hand

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: PVC-fönster
« Svar #57 skrivet: 21 okt-18 kl 09:24 »
Nä, men träd växer upp igen.
Aldrig hört talas om plast som gör det...
Man kan göra plast syntetiskt, som påsarna man får på ica som är gjorda av sockerrör. Eller så kan man använda mer eller mindre andel återvunnen plast. Så jag tycker nog att det estetiska är det enda rimliga argumentet, och det går att göra snygga plastfönster också med spröjs och grejer

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #58 skrivet: 21 okt-18 kl 09:29 »
Praktiskt kunskap om självhushållning, pvc är inte praktisk självhushållning.

nä men det är recykling och det borde väl ligga nära  självhushållning eller, för hela grejen med självhushållning är väl att minska "tagandet" från jorden eller?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: PVC-fönster
« Svar #59 skrivet: 21 okt-18 kl 09:31 »
Näst efter vargarna så tror jag fönster är den starkast laddade frågan på landsbygden...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 6 användare
Gröfre Slissing, xaelanar, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser