Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovering av innerväggar  (läst 3514 gånger)

Gurkmeja

  • Gäst
Renovering av innerväggar
« skrivet: 12 okt-18 kl 23:05 »
Har tankar på att göra eget lim av rismjöl & sedan limma upp grålump-papp. Sedan måla med linoljefärg alternativt tapetsera..
Väggarna är timmer, med lerklining innanför. Men i köket sitter gips på ngn vägg, tretex el masonit på ngn annan. Frågan är om jag ska ta bort dessa olika material i köket & grunda med masonit på samtliga innerväggar i torpet, innan grålump-pappen kommer upp? Torpet kommer att byta ytterpanel framöver, då kommer vindpapp att sättas under den nya panelen, så det ska ju inte vara ngn isolering direkt inifrån, utan det är mer tankar kring vad som är hälsosamma material med rätt funktion som innerväggar. Ni som kan det här, vad tycker ni?

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #1 skrivet: 13 okt-18 kl 08:02 »
ja du får nästan bestämma vad du ska ha för ytskikt först. lumppapp är ju "snällare" mot vad du har under än tapet. sedan är det inte jättemycket gifter i några av materialen. vill du vara helt säker så använd bara "processade" material.
Om du istället pappspänner så får du många flugor i samma smäll.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #2 skrivet: 13 okt-18 kl 09:56 »
Du behöver inte riva ner något.
Den svåra frågan är dock om limmet fäster på de blanka materialen.

Vi använde tapetklister och målade med äggoljetempera
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #3 skrivet: 13 okt-18 kl 11:46 »
Jag började ju riva lite i tapeterna i vardagsrummet. Inte mycket alls. Det gjorde att ngn mystisk ohälsosam "dammlukt" infann sig. Så jag funderar på om jag ska ta ner så mkt som möjligt. Också av anledning att allt sitter så löst i kanter mm..

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #4 skrivet: 13 okt-18 kl 11:48 »
Kan ju också vara just lumppapp som det är tapetserat med nu

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #5 skrivet: 13 okt-18 kl 11:51 »
Köksvägg med olika material

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #6 skrivet: 13 okt-18 kl 11:52 »
Innervägg som verkar ha spikade plankor bakom.

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #7 skrivet: 13 okt-18 kl 11:52 »
Olika material som innerväggar överallt [emoji848]

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #8 skrivet: 13 okt-18 kl 12:40 »
Det är inget konstigt att damm frigörs när man river i saker och ting.
Allt torkar juh till slut.

Egentligen är inget alternativ fel, du kan riva ner och återskapa eller bara fixa till ytan.
Att det är olika material på väggarna är inget konstigt heller.
De som bott där tidigare har gjort insatserna när det funnits möjlighet,  ekonomiskt och tidsmässigt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #9 skrivet: 13 okt-18 kl 20:13 »
I och med att timmerhusens eventuella "isolering" ska sättas på utsidan...skulle då masonite på insidan kunna bli "för mycket" ?

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #10 skrivet: 13 okt-18 kl 20:26 »
Men det kanske är tjockare "isolering" än så,
som brukar vålla problem

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #11 skrivet: 13 okt-18 kl 20:40 »
I och med att timmerhusens eventuella "isolering" ska sättas på utsidan...skulle då masonite på insidan kunna bli "för mycket" ?

Postat med Alternativ.nu´s app


Som jag uppfattar det så har man i de flesta fall lerklinat eller använt något putsbruk på insidan.
Man har sedan börjat använda tretex och sådant.
Det jag tror är allra bäst för timmerhuset är att satsa på diffusionsöppet inomhus och det enda som ska göras ute är att plocka ner panelen dreva om och ha dit en vindpapp. Och sedan sätta tillbaka panelen.

Eventuellt kan man tilläggsisolera utomhus med organisk isolering, organiskt då det inte binder fukt som all annan isolering gör.
Risken med glasfiber är oxå att man bygger perfekta möjligheter för mössen att bygga bo och gångar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #12 skrivet: 13 okt-18 kl 21:18 »
Som jag uppfattar det så har man i de flesta fall lerklinat eller använt något putsbruk på insidan.
Man har sedan börjat använda tretex och sådant.
Det jag tror är allra bäst för timmerhuset är att satsa på diffusionsöppet inomhus och det enda som ska göras ute är att plocka ner panelen dreva om och ha dit en vindpapp. Och sedan sätta tillbaka panelen.

Eventuellt kan man tilläggsisolera utomhus med organisk isolering, organiskt då det inte binder fukt som all annan isolering gör.
Risken med glasfiber är oxå att man bygger perfekta möjligheter för mössen att bygga bo och gångar.
Utvändigt är endast tänkt att ta ner panel,  lindreva & sätta vindpapp innan ny panel kommer upp. Glasfiber är läskiga grejer, det vill jag inte ha [emoji85]. Tänk Lindreva/Lerklina skarvar inifrån. "Diffusionsöppet" , en kunstruktion som andas? Så tunn Masonite som möjligt som innerväggar?

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #13 skrivet: 13 okt-18 kl 23:28 »
Utvändigt är endast tänkt att ta ner panel,  lindreva & sätta vindpapp innan ny panel kommer upp. Glasfiber är läskiga grejer, det vill jag inte ha [emoji85]. Tänk Lindreva/Lerklina skarvar inifrån. "Diffusionsöppet" , en kunstruktion som andas? Så tunn Masonite som möjligt som innerväggar?

Postat med Alternativ.nu´s app


Jepp,  det ska andas.
Jag är lite osäker på masonitens egenskaper. Eller rättare sagt fiberboard ( masonit är ett varumärke).
Men tror att det ska bli alldeles utmärkt då det förekommer väldigt ofta att man har " masonit" i äldre  hus utan några uppenbarligen problem.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #14 skrivet: 13 okt-18 kl 23:33 »
Behövs verkligen vindpapp? Vad jag läst mig till om lerkining. Har ju det i mitt torp också. Så är den i sig vindtät. Känns då överkurs med att ta ner all panel och sätta vindpapp. Dreva, absolut, det köper jag. Eller har jag missat något med lerkliningen? Att den inte är så bra värmeisolering vet jag.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #15 skrivet: 14 okt-18 kl 01:16 »
Lerkliningen är väl jättebra i sig. Men den sitter väl invändigt? Utvändigt sätter man vad jag förstår vindpapp innanför panelen. Timmerhus ska isoleras på utsidan om ngn "isolering" ens ska dit vad jag förstått. Jag skulle inte ta ner panelen för att sätta dit vindpapp, men nu när panelen ändå behöver bytas blir det tillfälle att sätta dit pappen.

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #16 skrivet: 14 okt-18 kl 01:19 »
Jepp,  det ska andas.
Jag är lite osäker på masonitens egenskaper. Eller rättare sagt fiberboard ( masonit är ett varumärke).
Men tror att det ska bli alldeles utmärkt då det förekommer väldigt ofta att man har " masonit" i äldre  hus utan några uppenbarligen problem.
Aha. Fiberboard [emoji106]

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #17 skrivet: 14 okt-18 kl 13:39 »
Behövs verkligen vindpapp? Vad jag läst mig till om lerkining. Har ju det i mitt torp också. Så är den i sig vindtät. Känns då överkurs med att ta ner all panel och sätta vindpapp. Dreva, absolut, det köper jag. Eller har jag missat något med lerkliningen? Att den inte är så bra värmeisolering vet jag.

Egentligen blir drevming och vindpapp som att ha både livrem och hängslen.
Men pappen skapar ytterligare ett vindtätt skikt som gör att man får ett extra lager stillastående luft.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #18 skrivet: 14 okt-18 kl 18:58 »
Egentligen blir drevming och vindpapp som att ha både livrem och hängslen.
Men pappen skapar ytterligare ett vindtätt skikt som gör att man får ett extra lager stillastående luft.
Ah, såklart. Det är ju bra förstås.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
SV: Renovering av innerväggar
« Svar #19 skrivet: 20 okt-18 kl 10:29 »
Har du tid, ork och pengar skulle jag ha gjort om och gjort rätt. Bort med alla olika material och kör samma eller inget alls.

Charmig kåk du hittat!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser