Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PH-Mätare för jord ?  (läst 3087 gånger)

rehn

  • Inlägg: 26
    • Uppland
PH-Mätare för jord ?
« skrivet: 28 aug-18 kl 10:18 »

Hej
Har problem med potatisen. Ger mycket blast, typ 1,5-2 m om jag sträcker ut den.
Svårt att kupa potatisen när marken är täckt med en röra av liggande blast.
Misstänker mycket kväve i marken. ( fd "brännälsseodling" )
Dessutom får jag mycket skorv på potatisarna. Här misstänker jag att marken har högt ph-värde.
Jag har kollat på billiga PH-mätare för jord på nätet.
Är misstänksam, är det någon som har erfarenhet av en sådan ? Är dom att lita på?
Erfarenhet av att sänka PH i jorden ? någon ?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: PH-Mätare för jord ?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-18 kl 10:35 »
Finns det några andra faktorer som talar för att marken i sig har högt pH-värde i dina trakter? T ex om det finns mycket kalksten i berggrunden eller om brunnsvattnet brukar vara mycket hårt.
Har grannar liknande problem med sina potatisland eller är ditt unikt på den punkten?

Jag har ingen erfarenhet av moderna lågpris-pH-mätare, men äldre sådana för laboratoriebruk är högst ostabila, måste kalibreras och justeras ständigt och jämnt, proberna har kort livslängd och är lätta att förstöra genom olämplig behandling, man måste nästan ha en heltidsanställd maskinist för varje pH-mätare.
Ska man kolla pH "i fält" så är det bättre att använda indikatorer - t ex lackmuspapper, fenolftaleinlösning och andra saker som ändrar färg vid vissa gränser i pH-värde. Det finns också s k universalindikatorpapper som kan mäta pH inom ett stort område, där finns en färgskala på förpackningen som man kan jämföra provets färg med för att läsa av pH-värdet.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: PH-Mätare för jord ?
« Svar #2 skrivet: 28 aug-18 kl 10:47 »
Man brukar kunna kolla ph i jorden via växter ofta. Det va längesen så jag minns inte men ska kolla om jag hittar åt det igen. Återkommer strax med indikatorväxter

Postat med Alternativ.nu´s app


Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: PH-Mätare för jord ?
« Svar #3 skrivet: 28 aug-18 kl 10:53 »
Växter som tyder på jorden är basisk : krassingar, mållor, lungrot, vitblära, gökblomster, rödmire, pimpineller och penningört.

Postat med Alternativ.nu´s app


Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: PH-Mätare för jord ?
« Svar #4 skrivet: 28 aug-18 kl 10:55 »
Växter som tyder på jorden är sur : krusskräppa, syror, trampört, pilört, groblad, femfingerört, rödfibbla, klint, maskros, kungsljus, brännässla, styvmorsviol, prästkragar.

Postat med Alternativ.nu´s app


skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: PH-Mätare för jord ?
« Svar #5 skrivet: 28 aug-18 kl 14:01 »
Lämna in ett jordprov för analys istället för att försöka dribbla med okalibrerade mätare för hemmabruk.

Då får du svar på fler parametrar avseende din odlingsjord, än Ph-värde.

Om det funnits mycket nässlor på platsen dör du odlar, så tyder det på att det finns (funnits) mycket kväve på platsen. Med för mycket näring, så blir det ofta så att blasten blir oerhört lång.

Alltså, det kan vara så att du helt enkelt har extremt mycket näring i jorden. Din odling kanske finns på platsen för en gammal kompost, en gammal gödselhög, eller där ett avlopp gått ut.

Odla något väldigt näringskrävande på den platsen i några år, t.ex. pumpor, squash eller liknande. Och återkom senare med potatis.

Man kan inte odla potatis på samma plats mer än 2-3 år hur som helst.

Skorven kan vara relaterad till årets märkliga väder, det behöver inte vara obalans i jorden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anna Broman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser