Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Däcksdimesioner  (läst 732 gånger)

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
Däcksdimesioner
« skrivet: 23 jan-18 kl 21:47 »
Någon som har koll på det där med däcks dimensioner som 180/80-14" ? 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Däcksdimesioner
« Svar #1 skrivet: 23 jan-18 kl 21:52 »
I ditt exempel är 180 däckets bredd i mm, 80 anger däckets höjd i % av bredden så det blir 144 mm i exemplet och 14" är fälgdiametern.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Däcksdimesioner
« Svar #2 skrivet: 23 jan-18 kl 21:58 »
I ditt exempel är 180 däckets bredd i mm, 80 anger däckets höjd i % av bredden så det blir 144 mm i exemplet och 14" är fälgdiametern.
Ok tack

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Däcksdimesioner
« Svar #3 skrivet: 23 jan-18 kl 22:06 »
Man kan också tillägga att om däckets bredd anges i millimeter så är det underförstått att det är radialdäck. Om bredden anges i tum så är det diagonaldäck, åtminstone så länge man rör sig inom personbilsbranschen.

Profilhöjden (80) i exemplet anges inte alltid om den är 80 eller 82 för radialdäck, men om profilen är lägre så anges den alltid.

Det finns en del udda däck med millimetermått även på fälgdiametern, jag tror att det var ett påfund från Michelin. Har förekommit sedan urminnes tider på en del franska bilar, och på 80-talet dök det upp "millimeterfälgar" även på andra europeiska märken, speciellt sportigare bilar. Ett sådant däck kan heta t ex 180/65R390. Numera brukar sådana däck kosta minst dubbelt så mycket som en snarlik dimension för "tumfälg", så ofta lönar det sig att byta fälgar för att komma undan med drägligt pris för däcken.

När diagonaldäck (i synnerhet små sådana för snöslungor, åkgräsklippare mm) har en udda profil så anges den inte som ett procenttal utan istället anger man ytterdiametern i tum först i beteckningen.  Om det t ex heter 13 x 4.00 - 6 så innebär det att ytterdiametern är 13" , bredden på slitbanan 4" och fälgdiametern 6".  Bredden på slitbanan anges alltid med två decimaler i tum, men de andra måtten är heltal.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Numera, larbri, Själv är bäste dräng, peterm, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser