Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solanläggning för on och off grid?  (läst 6977 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Solanläggning för on och off grid?
« skrivet: 23 jan-18 kl 17:50 »
Går det att, lagligt, fixa en solanläggning som är on grid i vanliga fall men vid elbortfall i nätet kan köras off grid?


Har någon sett en sån lösning, vet nån vem som ev kan leverera?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-18 kl 21:54 »
Det finns sådana lösningar, om de uppfyller kraven på bortkoppling från nätet vid offgriddrift så bör det inte finnas några lagliga hinder för dem. Det är ju inte mer besvärligt ur säkerhetssynpunkt än t ex en datorhall med batteri- och/eller dieselreservkraft som går igång automatiskt vid strömavbrott.

Googla t ex på "on/off grid solar inverter".  Jag har för mig att sådana "hybridväxelriktare" har diskuterats på något forum härom året, kan vara antingen här eller på Värmepumpsforum.

 

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #2 skrivet: 23 jan-18 kl 21:59 »
Absolut finns det. Men de är inte billigt.
Solcellsgrossen har båda med priser.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #3 skrivet: 26 jan-18 kl 23:32 »
Rent praktiskt så är det är väl egentligen inte svårare än att man bryter huvudströmbrytaren vid inmatningskåpet, och sedan klipper ihop en förlängningsladd med hane stickproppar i bägge ändar. Den ena sätter man i växelriktaren (eller elverket) och den andra i ett uttag.


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #4 skrivet: 27 jan-18 kl 01:22 »
Rent praktiskt så är det är väl egentligen inte svårare än att man bryter huvudströmbrytaren vid inmatningskåpet, och sedan klipper ihop en förlängningsladd med hane stickproppar i bägge ändar. Den ena sätter man i växelriktaren (eller elverket) och den andra i ett uttag.


Funkar inte. De växelriktare som används för leverans till nätet är så utformade att de lägger av om nätspänningen försvinner.


Funkar inte. Många enfas elverk har mittjord så det blir kortis om man gör som du föreslår eftersom jord och nolla är sammankopplade i fastighetsnätet.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #5 skrivet: 27 jan-18 kl 11:33 »

Funkar inte. Många enfas elverk har mittjord så det blir kortis om man gör som du föreslår eftersom jord och nolla är sammankopplade i fastighetsnätet.

Har aldrig stött på något sådant elverk. Alla småelverk som jag har kommit i kontakt med, har generatorn helt isolerad från jord.

Ska man bryta huvudströmmen för att göra en sån där provisorisk (och ej tillåten) inkoppling av elverk, så är det bättre att slå från jordfelsbrytaren istället för huvudbrytaren. Jordfelsbrytaren bryter även nollan.
När nu elverket ändå är ojordat (IT-system) kan ett enkelt jordfel inte ge så hög felström att en JFB skulle kunna lösa ut.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #6 skrivet: 27 jan-18 kl 13:07 »
Har aldrig stött på något sådant elverk. Alla småelverk som jag har kommit i kontakt med, har generatorn helt isolerad från jord.


Intressant. Mitt (god kvalité) elverk har 115V mellan ett hål och jordstiftet i uttaget och 115V mellan andra hålet och jordstiftet och 230V mellan hålen. Mellan jordstiftet i uttaget och ramen är det 0V. Jag har kollat detta med ett par bekanta som har andra enfas elverk och de har samma konstruktion.


Min tanke har varit att koppla in enfasverket via ett reservkraftsuttag men då bara på en fas för att få lite lyse i händelse av strömavbrott. Med den konstruktion som är med 2 x 115 V går det inte eftersom det blir kortis om jag kopplar mellan något av hålen och jordstiften.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #7 skrivet: 27 jan-18 kl 13:12 »
Förstår inte riktigt det du skrev i början.
1. Har du tänkt ha solceller och leverera ström till nätet?
2. Vill du ha ström från solcellerna till någon förbrukare, när det är strömavbrott?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #8 skrivet: 27 jan-18 kl 14:53 »
Förstår inte riktigt det du skrev i början.


Jo, du verkar ha förstått.  :)  När elnätet har el vill jag sälja till nätet det som inte används i min fastighet och ta från nätet på nätter och då det är mulet. När elnätet saknar el vill jag kunna driva lysen och kyl-frys hemma från solcellerna. Kanske ladda nåt batteri också för att få el på natten.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #9 skrivet: 27 jan-18 kl 15:10 »
Jag funderade på något liknande, men skulle ha batterier och solceller i min buss.
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=189579.0;all

Har inte pratat med vattenfall ännu, men pratade med en av deras reparatörer, när han besökte mig för att låna toa.

Enligt honom var det inget problem att sälja ström till dom, det finns färdiga paket att köpa, med solceller och växelriktare mm. Bara att gå in på deras sida och kolla.

Om jag sen har batterier för att driva saker och vill ladda dom från solcellerna, så måste jag ta ut den strömmen innan det går till växelriktaren och inte ladda batterierna från nätet. om jag vill ladda vid strömavbrott.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #10 skrivet: 27 jan-18 kl 16:22 »
Problemet är, om jag fattar rätt, så att om man har grunkor som gör el för nätet så kräver det att de stängs av om det inte finns nätström. Detta för att det inte ska gå ut el på nätet ifall personal jobbar med nätet. Om grejerna som gör el (växelriktare) stängs av när nätelen är borta så kan de inte växelrikta när det är strömavbrott. Om de inte växelriktar kan jag inte driva mina vanliga lampor, kyl och frys, vattenpump etc. Alltså måste jag ha grejer som gör el när det finns ström i elnätet och grejer som gör el när det inte finns ström i elnätet och det ställer till problem.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #11 skrivet: 27 jan-18 kl 16:44 »
Om jag fattade elgubben rätt så sköter växelriktaren om att stänga av den ström du producerar vid strömavbrott, så då är det problemet borta.

Om du har en batteribank som driver de saker du vill ska fungera vid strömavbrott via inverter, så är det problemet löst (det finns inverter som kopplar om till batteriet själv om nätspänningen försvinner) om du inte vill nöta på batterierna hela tiden.

Ladda batterierna via solcellerna och en batteriladdare, från nätet, så laddas batterierna även om solcellerna inte ger något.
Skulle både solceller och nätet vara ur funktion så länge att du blir utan ström i batterierna, så kan du ladda dem med elverk.

Om du ser varje del för sig och inte blandar ihop allt och vill att en grunka ska sköta allt, så tror jag att du lättare får till det.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #12 skrivet: 27 jan-18 kl 17:07 »
Förstår hur du menar och det är rimligt. Men...


En del saker, t.ex. vattenpumpen och tvättmaskinen behöver 3-fas eller hög effekt. Att få ut 3-fas ur en batteribank blir dyrt (pga att 3-fas växelriktare är dyra) och att få ut hög effekt ur en batteribank (2-3 kW under kanske en timme) blir också dyrt (pga stora batterier och kraftiga växelriktare). Därför tycker jag att det skulle vara finurligt om man kunde använda elen direkt från solcellerna, via växelriktare som redan finns för att göra nät-el, för att driva vattenpump och tvättmaskin på dagen när solen skiner.


Så min fundering är om man på något sätt kan nyttja de växelriktare som finns i ett on-grid system för att göra trefas till huset även om nätet fallit bort.


Om jag till äventyrs har 10 kW solpaneler och växelriktare för nätdrift till det känns det lite jobbigt att skaffa fler växelriktare och grejer.


Med de subventioner som finns nu och det tak jag har kan jag tänka mig att skaffa en anläggning runt 10 kW.[/size]


Den solfirma jag pratat med (bara en än så länge) kunde inte ens leverera något sådant. Därav min fråga om nån känner till en solenergianläggning eller leverantör av sådan som kan fixa både on-grid och off-grid.



Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #13 skrivet: 27 jan-18 kl 17:39 »
Nu förstår jag din problematik.

Vet inte om det blir billigare, men jag hade nog köpt en ny tvättmaskin som går på 230 V, sen behöver man ju inte tvätta vid strömavbrott?

Går det inte att byta till en 230 V vattenpump?

Vet inte vad du tycker är dyrt?
Har du hittat nån växelriktare som ger en fas och 2-3 kW?
Modell och pris i så fall, jag söker också en sån?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #14 skrivet: 27 jan-18 kl 17:46 »
Har träffat några busschaufförer och kollat vad de har för något i bussarna.
Jag blev rekommenderad en sån här och om jag inte kommer på något annat så blir det nog en sån.

Kostar en slant, men det är väll bara å spika ihop fågelholkar eller nåt å sälja, för att finansiera.

http://24volt.eu/butik/omformare/omformare_ren_sinus/v%C3%A4xelriktare_ren_sinus_24V-230V/Victron_Phoenix_24V_3000VA

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #15 skrivet: 27 jan-18 kl 18:18 »
Kolla 'fronius symo hybrid' en inverter som både ladda batteri, matar in i nät och har en nödströmfunktion. Jag misstänker att den kan kopplas så att ingen el går ut i nätet vid strömavbrott.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #16 skrivet: 27 jan-18 kl 18:22 »

Intressant. Mitt (god kvalité) elverk har 115V mellan ett hål och jordstiftet i uttaget och 115V mellan andra hålet och jordstiftet och 230V mellan hålen. Mellan jordstiftet i uttaget och ramen är det 0V. Jag har kollat detta med ett par bekanta som har andra enfas elverk och de har samma konstruktion.


Min tanke har varit att koppla in enfasverket via ett reservkraftsuttag men då bara på en fas för att få lite lyse i händelse av strömavbrott. Med den konstruktion som är med 2 x 115 V går det inte eftersom det blir kortis om jag kopplar mellan något av hålen och jordstiften.

Är det verkligen lågohmigt jordat då? Är det inte bara så att du får utslag på instrumentet pga att det är så högohmigt jämfört med läckströmmar, strömmar genom avstörningskondensatorer mm?  Prova att lägga t ex en 230 V 40 W glödlampa parallellt med instrumentet när du mäter mellan ett uttag och jord och se om det fortfarande blir 115 V.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #17 skrivet: 27 jan-18 kl 19:31 »
Nu krånglar du ju till mitt liv torbjörn...  ;D  Jag ska göra experimentet att koppla en glödlampa mellan jord och ett hål samt mellan två hål. Är det kopplat som jag tror bör lampan lysa olika starkt, korrekt? (Med halva spänningen 1/4 av effekten, borde synas tydligt.)


Symo hybrid, uppfattat, tack.


Ensamhet:


Ja, det är såna jag tittat på, växelriktare alltså, inte hittat trefas.


Tvättmaskin enfas, ja, det funkar men det är fortfarande problem med effekten.


Enfaspump för borrhål, jovisst, det finns, kostar en hel del och ger rätt sned belastning när den är igång.


Inte tvätta vid strömavbrott, riktlinjen från staten är nu att folk ska vara klara (minst) en vecka utan samhället i händelse av kris. Om jag nu ändå överväger ett solsystem tycker jag det skulle vara fint att få det att funka så jag i händelse av kris kunde vara självförsörjande på el en längre period. Det känns surt att skaffa lokal elproduktion men ändå vara beroende av att elnätet funkar.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #18 skrivet: 27 jan-18 kl 19:49 »
Beträffande tvättmaskin, så finns det ju utomlands maskiner med gasuppvärmning. De säljs i länder där elen är dyr man gasol eller naturgas billig, t ex Spanien.
En maskin som har värmeelementet i en separat ficka på sidan av trumman och cirkulationspump till den, borde vara lätt att konvertera för att värma med varmvatten från t ex en ackumulatortank.  Bara att ersätta "elkassetten" med en lämplig värmeväxlare, och maskinens värmekontaktor får styra en magnetventil för varmvatten till värmeväxlaren istället.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Solanläggning för on och off grid?
« Svar #19 skrivet: 27 jan-18 kl 20:09 »
Torbjörn, jag gillar idéerna men det börjar bli avancerat nu. :) Jag ville ju bara, i den händelse vi köper solpaneler och kunna sälja överskott, ha möjlighet till off-grid.  ;D
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 2 användare
xaelanar, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser