Har den automatchoke eller manuell choke?
Tvåtakts- eller fyrtaktsmotor?
Luftkyld eller vattenkyld?
Självtryck från tank till förgasare eller finns det en bränslepump?
En möjlighet jag kan tänka mig är om den har en "automatisk", vakuumstyrd bränslekran (samma typ som är vanlig på EU-moppar och japanska motorcyklar), och den har börjat krångla på något sätt. Eller om ett bränslefilter, sil eller liknande som var nästan igensatt, har tryckts ihop på något sätt när du blåste med tryckluft i tanken.
Om det har varit minusgrader hela tiden när den har krånglat, skulle felet kunna bero på iskristaller någonstans i bränslesystemet. Sådana kan ställa till med mycket bekymmer i vakuumstyrda bränslekranar och bränslepumpar. I riktigt svåra fall kan vassa hörn på små isbitar skada membran så de börjar läcka.
Det är mycket vanligt att skräp i förgasare håller sig gömda och överlever både en och två enklare rengöringar innan man får bort dem. Ibland händer det att bränsleinloppet till flottörventilen är igensatt av gummibitar som har lossnat från en gammal bränsleslang. Ibland kan nålen fastna i ventilsätet, speciellt om nålen är sliten så det har blivit en "midja" på den.
Tomgångsmunstycken och andra små munstycken som har en "hals" på ena eller båda sidor om strypningen ska man vara mycket misstänksam mot. Även om det går att blåsa genom munstycket eller om det lyser genom det, så kan det ligga kvar skräp i halsen som bara väntar på att få tillfälle att röra sig och sätta igen. Sådana munstycken MÅSTE man titta på i mikroskop med mycket starkt ljus, för att vara säker på att de är helt rena. Halsarna kan man rensa ur med en lämplig borr (oftast lite drygt 1 mm), själva strypningen bör man inte rensa med hårdare och vassare saker än på sin höjd nylon- eller koppartråd.
Om förgasaren har automatchoke så styrs den ofta av en "vaxtermostat" som värms upp av ett elektriskt värmeelement då motorn går och det finns ström från svänghjulsmagneten. Såna där vaxtermostater håller inte hur länge som helst, vare sig de används för att styra automatchoke eller om de används t ex som kylartermostat i en bil eller för att reglera en ackumulatortank till en vedpanna. Man får helt enkelt räkna med att byta dem då och då.