Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  King Quad 280 -94 ,problem  (läst 2546 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
King Quad 280 -94 ,problem
« skrivet: 17 jan-18 kl 22:32 »
Har en 4hjuling som jag har haft sedan -94.Den har varit fantastikt bra så jag vill gärna behålla den .  MEN jag har gjort en supertabbe  jag körde slut på bensinen fick inte igång den  blåste då lite svagt med trycklyft ner i tanken och fick igång den .Men nu har ett problem uppkommit den startar lätt men går skitdåligt man kan inte gasa och den klarar bara att gå på tomgång om man har kylfläkten igång .När den gått ca 30 min på tomgång med fläkt släpper det helt plötsligt och man kan gasa och köra helt normalt sedan går den perfekt .Försöker man gasa och köra för tidigt dör den . Direkt vid start kan man gasa och köra i ca 1 min om man har tur sedan hackar den och man får försöka hålla igång den på tomgång ca 30 min tills den blir riktigt varm .Sedan går den kanon .    Förgasaren har plockats ner och inget fel hittades ,en kille tipsade om tändningsproblem .
Jag önskar få lite tips så vi vet vad vi skall titta på .
Jag älskar maskinen mer än frugan så jag hoppas på många tips  och råd......
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: King Quad 280 -94 ,problem
« Svar #1 skrivet: 17 jan-18 kl 23:59 »
Har den automatchoke eller manuell choke?
Tvåtakts- eller fyrtaktsmotor?
Luftkyld eller vattenkyld?
Självtryck från tank till förgasare eller finns det en bränslepump?

En möjlighet jag kan tänka mig är om den har en "automatisk", vakuumstyrd bränslekran (samma typ som är vanlig på EU-moppar och japanska motorcyklar), och den har börjat krångla på något sätt.  Eller om ett bränslefilter, sil eller liknande som var nästan igensatt, har tryckts ihop på något sätt när du blåste med tryckluft i tanken.

Om det har varit minusgrader hela tiden när den har krånglat, skulle felet kunna bero på iskristaller någonstans i bränslesystemet. Sådana kan ställa till med mycket bekymmer i vakuumstyrda bränslekranar och bränslepumpar. I riktigt svåra fall kan vassa hörn på små isbitar skada membran så de börjar läcka.

Det är mycket vanligt att skräp i förgasare håller sig gömda och överlever både en och två enklare rengöringar innan man får bort dem. Ibland händer det att bränsleinloppet till flottörventilen är igensatt av gummibitar som har lossnat från en gammal bränsleslang. Ibland kan nålen fastna i ventilsätet, speciellt om nålen är sliten så det har blivit en "midja" på den.
Tomgångsmunstycken och andra små munstycken som har en "hals" på ena eller båda sidor om strypningen ska man vara mycket misstänksam mot. Även om det går att blåsa genom munstycket eller om det lyser genom det, så kan det ligga kvar skräp i halsen som bara väntar på att få tillfälle att röra sig och sätta igen. Sådana munstycken MÅSTE man titta på i mikroskop med mycket starkt ljus, för att vara säker på att de är helt rena. Halsarna kan man rensa ur med en lämplig borr (oftast lite drygt 1 mm), själva strypningen bör man inte rensa med hårdare och vassare saker än på sin höjd nylon- eller koppartråd.

Om förgasaren har automatchoke så styrs den ofta av en "vaxtermostat" som värms upp av ett elektriskt värmeelement då motorn går och det finns ström från svänghjulsmagneten. Såna där vaxtermostater håller inte hur länge som helst, vare sig de används för att styra automatchoke eller om de används t ex som kylartermostat i en bil eller för att reglera en ackumulatortank till en vedpanna. Man får helt enkelt räkna med att byta dem då och då.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: King Quad 280 -94 ,problem
« Svar #2 skrivet: 18 jan-18 kl 22:59 »
Manuell choke, encylindrig fyrtakt,oljekyld.
Vi får titta på förgasaren en gång till men jag tycker vi var noga förra gången .Vad jag inte fattar om det nu är skit varför den efter ca 30 min går perfekt .Om den sedan är avstängd i ca 2 tim  blir det samma strul .Står den bara 20 min funkar den bra .  När den är varm är allt ok kall är det skit .Sedan att den går bra i ca 2-3 min när man startar är också konstigt .Vi har letat efter läckor på slangar med startspray men hittar inget .
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: King Quad 280 -94 ,problem
« Svar #3 skrivet: 18 jan-18 kl 23:08 »
Tändningsproblem skulle förstås kunna tänkas även om det verkar långsökt.
Kolla om gnistan verkar svagare då den går dåligt än då den går som den ska.  Prova med ett nytt tändstift med skarpkantade och fina elektroder, ställ gärna in elektrodavståndet lite mindre än det ska vara, och se om det ger någon skillnad.
Ta en transistorradio, ställ den på AM (mellanvåg) och lyssna efter störningar från tändsystemet, kolla om de låter likadant både då motorn går bra och dåligt eller om det finns någon skillnad.
Kolla att det inte finns någon uppenbar skada på tändkabel eller tändstiftskabelsko. Ohmmät tändspolens högspänningslindning och ev störningsskyddsmotstånd i tändstiftskabelskon och kolla att det inte är avbrott i någotdera.
Provkör och gasa i mörker och se om det syns gnistbildning på något ställe i tändsystemet där det inte borde synas (t ex överslag ut genom plasten i tändspolen till något jordat).

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: King Quad 280 -94 ,problem
« Svar #4 skrivet: 27 jan-18 kl 09:39 »
Tack för svar  och tips .
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

253 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser